MG EHS PHEV – OMG

אפריל 2021 – רון אקרמן – Ron Akerman

קיצור שלושת האותיות OMG, הוא בד”כ מונח שמשתמשים בו בני נוער ברשתות החברתיות כשברצונם להביע השתאות ותדהמה. הפירוש הוא שלוש מילים – “או, מיי, גוד”. המותג MG הוא מותג בריטי היסטורי שהיה אחראי לייצור של מכוניות ספורטיביות ורודסטרים קטנים, כשעיקר תהילתו בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת. כמו מרבית תעשיית הרכב הבריטית שלא ידעה להבחין ברוחות השינוי העולמיים ולא ידעה לקרוא את המפה הטכנולוגית ונשארה שמרנית ו”עתיקה”, כמו בית המלוכה הבריטי, גם חברת MG קרסה לתוך עצמה במהלך שנות ה-80′ וה-90′ ונסגרה. חברת הרכב הסינית SAIC פעלה במהירות ובחוכמה ורכשה את המותג, הלוגו והסמל והלבישה אותו על מכוניותיה הסיניות להחריד. המהלך הואיל לה בחדירה לשווקים בינלאומיים ומכוניות הדורות הקודמים של MG עדיין נוסעות על כבישי ארצנו. הן לא היו מכוניות רעות ובוודאי שלא גרועות. הן היו מכוניות פשוטות עם גירים אוטומטיים פשוטים ופלסטיק דמוי עץ בדיפוני הדלתות ולוח השעונים. המחיר היה מאד אטרקטיבי, הסמל היה נוסטלגי והמכוניות נמכרו היטב. המהפך הגדול קרה לפני כמה שנים כשחברת SAIC/MG הציגה את הדור החדש של הג’יפון הקרוי ZS. את ההתרשמות שלי מהרכב המצויין והמפתיע הזה תוכלו לקרוא כאן בבלוג שלי – קישור לכתבה.

מאז הוציאה MG לשוק גם את הגירסה החשמלית המלאה הקרויה MG ZS EV, רכב שהפך לרכב החשמלי המלא הנמכר ביותר בישראל.

במהלך השנתיים האחרונות, תמיד כשהגעתי למטה הראשי של חברת לובינסקי במשולש שורק שליד ראשל”צ כדי לקחת מכוניות למבחן, הבחנתי בג’יפ סיני להפליא הנושא את האותיות MG ואשר היה מחובר כמעט תמיד למטען חשמלי. תמיד כששאלתי את קובי – מנהל יחסי הציבור של לובינסקי מה זה? הוא חייך חיוך מסתורי וענה משפטים בג’יבריש מוטורי לא מובן. ואז… לפני כחודשיים-שלושה, נחת בישראל ה-MG EHS PHEV. מדובר בג’יפון היברידי-נטען מבית MG. מהתצלומים אפשר היה לחשוב שמדובר בעוד גרסה, והפעם נטענת, ל-ZS. עוד לפני ההשקה שלו בישראל, התקשר אלי קובי כדי לתאם לי נסיעת מבחן לחודש מרץ. ההשקה עצמה היתה וירטואלית כיוון שהרכב נכנס לישראל בדיוק בתקופת סגרי הקורונה, כך שבעצם לא היתה לי כל דרך להתרשם מהרכב, “לגעת” בו ולהבין במה מדובר.

ואני חייב לומר שההפתעה היתה גדולה. גדולה כמו הרכב עצמו.

מבחוץ

אומר מייד – מדובר ב-SUV – כבישטח – גדול. כן, יותר גדול משמעותית מה-ZS. הרכב נראה מרשים מאד ובמבט ראשון גם “מהודק” מאד. כשאני אומר “מהודק” אני מתכוון לכך שכאשר מסתובבים סביב הרכב ובודקים את המרווחים בין משטחי הפח השונים מבינים שהרכב בנוי נכון, המרווחים בין משטחי הפח קטנים (סימן לאיכות הרכבה גבוהה) וכל דבר נראה וגם נשמע במקומו. אחד המבחנים שלי לאיכות של רכב היא טריקת הדלתות שלו. מלפנים ומאחור. כשתעשו זאת ב-EHS, זה יישמע לכם כמו טריקת דלת של פולקסווגן פאסאט או ב.מ.וו. אין ספק שנעשתה כאן עבודה.

אורכו של הרכב הוא 4.58 מטרים, רוחבו 1.88 מטרים וגובהו עומד על 1.66 מטרים. זה בהחלט רכב שלא ניתן להתעלם ממנו. בסיס הגלגלים שלו עומד על 2.72 מטרים מכובדים. הנתונים האלה בהחלט גדולים יותר מה-ZS ובמבט אחד על הרכב אפשר לראות שהוא גדול ומרווח משמעותית מה-ZS. בתוך בתי הגלגלים תמצאו חישוקים בקוטר ”18 נאים. אישית, אני חושב שחישוקי ”19 היו עושים כאן עבודה מרשימה יותר. אבל זה בהחלט לא מפריע לג’יפ הזה להציג מראה מרשים, גדול ומוצק. בחזית תמצאו את סבכת הגריל הקדמי הגדולה של MG עם הלוגו הגדול והמרשים שכל כולו צועק ביטחון עצמי בסמל ובהיסטוריה של המותג.

בחלק התחתון של הפגוש הקדמי נמצא כונס אוויר נוסף שבמרכזו מערכת החיישנים השולטת באיבזור הבטיחות האוטונומית והאקטיבית של הרכב, שעליה אדבר בהמשך. מסביב לרכב תמצאו את “חצאית” הפלסטיק האפור-כהה ההכרחית לכל רכב כבישטח ואשר עוטפת את החלק התחתון של הפגושים, עוברת סביב בתי הגלגלים ועוטפת את הקורה שמתחת לדלתות הרכב. על הגג תמצאו את שתי קורות האורך ההכרחיות משני צידי הגג, את אנטנת סנפיר הכריש של מערכת השמע ו…חלון גג פנורמי גדול מזכוכית, חשמלי, הניתן לפתיחה. מאחור נמצא דלת חמישי גדולה שבחלקה עליון ספויילר גדול מאד ומרשים. בתחתית הפגוש האחורי נמצא משני צידיו, שני פתחי אגזוזים, להשלמת המראה הכוחני והספורטיבי. הרכב הזה נראה גדול, מרשים והצליח לגרום לכל מי שראה אותו מבחוץ להשתאות גדולה. נסענו לטיול עם עוד 3-4 זוגות שהפרוטה מצוייה בכיסם ומצויידים ברכבי יוקרה מהמותגים היותר מובילים בגרמניה וכולם ציינו כי ה-EHS הזה פשוט נראה מצויין.

בגזרת העיצוב החיצוני ו”אפקט ההגעה” אני נותן לו ציון 9. שלוקח בהחלט בחשבון גם את חישוב העלות/תועלת של הרכב ועל כך ארחיב בהמשך.

בפנים

טוב, כאן כבר מדובר בסיפור אחר לחלוטין. אם מבחוץ ה-EHS נראה טוב וסוחט מחמאות, הרי שמבפנים, הוא פשוט מצליח להוציא צרחות השתאות, הפתעה והלם. היי, חבר’ה, אתם בטוחים שמדובר ברכב סיני?? . טוב, נו, יש בו כמה מרכיבים מצועצעים שבהחלט מראים על מוצאו הסיני, אך אני חייב לומר שכאשר נפתחת דלת הנהג ונכנסים למושב, ההלם הוא מוחלט. קודם כל, הדיפונים והריפודים. כל הרכב מצופה עור – לוח השעונים, הדש-בורד, הדלתות והמושבים. קיימת גרסה בה כל העור בגוון כהה וקיימת גרסה אותה אני קיבלתי ושאותה אהבתי מאד מאד בה יש שילוב של עור שחור יחד עם עור אדום (!!!). כן שחור ואדום. זה נשמע, אולי מוזר, אבל בפועל זה נראה מעולה. השילוב של שחור ואדום הוא גם שילוב מאד ספורטיבי, אבל אני אומר לכם שזה נראה פשוט מצויין. החברים איתם יצאתי לטיול נדהמו ואמרו שהרכב דומה מבחוץ וכעת גם מבפנים לפורשה קאיין ואפילו למרצדס GLC/E. והחבר’ה האלה יודעים מה הם אומרים. יש להם את המכוניות האלה.

כל מה שאני אכתוב על עיצוב הפנים של הרכב הזה, יחטא למטרה. את זה חייבים לראות ב”לייב”. תאורת אווירה נהדרת שניתנת לשינוי ל-64 גוונים שונים. אבל אני הכי אהבתי את הגוון האדום שהולך מצויין עם העור האדום בדש בורד ובקונסולה המרכזית. מסך המולטימדיה הנאה הוא בסגנון של “מסך צף” גדול בגודל ”10.1 שזה גודל של הטאבלט של סמסונג איתו אני עובד ומראה עליו מצגות ללקוחות. לוח השעונים גם הוא מסך דיגיטלי בגודל ”12.3 שעליו ניתן לראות תצוגה של מגוון פעולות הרכב. וההגה מצופה העור הקטום מעט בחלקו התחתון ושעליו יש לחצני תפעול למרבית הפעולות הנדרשות ע”י הנהג. יש לי תלונה אחת על מסך המולטימדיה – הוא אינו משנה את בהירותו בשעות החשכה (פעולה שכל רכב בסיסי עושה) וכך כאשר נכנסים למנהרה ו/או יורדת החשיכה, המסך ממשיך להיות בהיר מאד, עד לרמה שכמעט מסנוורת את הנהג ויש להיכנס להגדרות מערכת המולטימדיה ולהוריד את רמת הבהירות באופן ידני. מוזר מאד. יתכן שפשוט לא מצאתי היכן להפעיל את עניין הבהירות על “אוטומט”?? אני מקווה.

המושבים נוחים מאד ומושב הנהג והנוסע שלצידו מתכווננים חשמלית וזה נדיר במחוזותינו. אופציה כזו קיימת בעיקר ברכבי יוקרה שעולים יותר מפי 2.5 מה-EHS המפתיע הזה. יש כאן מערכת בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת לשני איזורים, עם פתח יציאה לנוסעים מאחר. רשימת האופציות והתוספות בהחלט ארוכה מאד ואם אכתוב לכם כאן את כל התוספות הכתבה תהיה ארוכה מאד ומשעממת מאד.

בכלל, התחושה בתוך הרכב, כשמעליך גג זכוכית פנורמי, סביבך ריפודי ודיפוני עור בשני גוונים, תאורת האוירה המצויינת, המסכים הדיגיטליים, חלקי הפלסטיק בשחור מבריק ומערכת הסאונד המצויינת עם 6 רמקולים משמיעה מוסיקה איכותית מהספוטיפיי, התחושה היא שאני יושב ברכב שעלותו היא לפחות פי שתיים מהמחיר האמיתי שלו. כן. עד כדי כך.

בנסיעה

טוב, כאן אני חייב להיכנס לקצת נתונים טכניים כדי שתבינו את גודל האירוע. מדובר במכונית היברידית פלאג-אין. זה אומר שמדובר במנוע בנזין שמשולב עם מנוע חשמלי הנטען בטעינה חיצונית. בניגוד למכונית היברידית פשוטה המטעינה את עצמה תוך כדי נסיעה כשמנוע הבנזין פועל, רכבי פלאג-אין נטענים חיצונים, פחות מטעינים את עצמם בנסיעה “רגילה” כשהמנוע עובד. הרכבים האלה מספקים טווח נסיעה חשמלי של 35-60 ק”מ על חשמל בלבד, תלוי ביצרן, ומעבר לכך הרכב ייסע על מנוע הבנזין. מה שכן, את הסוללה הרכב מטעין בזמן בלימה או בנסיעה בירידות כאשר לא לוחצים על דוושת הבנזין. תיכף אסביר לכם איך תצליחו לחסוך המון כסף בתידלוק בנזין עם הרכב הזה. אבל לפני כן עוד קצת טכנולוגיה, כי זה חשוב להבין כמה מתקדם ה-MG הזה.

במרבית המכוניות ההיברידיות וגם הפלאג-אין, תמצאו תיבת הילוכים אחת שאחראית להחלפת ההילוכים עבור מנוע הבנזין. כלל ידוע הוא שמנוע חשמלי לא זקוק לתיבת הילוכים והוא עובד באופן ליניארי. האומנם? בחברת SAIC-MG החליטו לאתגר גם את העובדה הזו. ה-EHS מצוייד בשתי (!!) תיבות הילוכים. האחת “רגילה” של 6 הילוכים עבור מנוע הבנזין והשניה של 4 הילוכים עבור מנוע החשמל. למה זה טוב? לחיסכון מיטבי של הסוללה ולהגדלת טווח השימוש בסוללה שכל גודלה הוא 16.6 קילו-וואט שעה. בלובינסקי הבטיחו טווח חשמלי של 50 ק”מ על חשמל בלבד ואני מעיד כאן שההבטחה קויימה על הקילומטר. מנוע הבנזין הוא מנוע 1.5 ליטר טורבו שיודע לייצר 162 כ”ס ומומנט מצויין של 25.5 קג”מ. מנוע החשמל מייצר 122 כ”ס ומומנט של 23.4 קג”מ. יחד יש לנו הספק משולב של 258 כ”ס ומומנט של כמעט 49 קג”מ. אלו נתונים עוצרי נשימה, שוב בהתחשב ביחס העלות/תועלת של הרכב. הזינוק מאפס ל-100 קמ”ש, אגב, עומד על פחות מ-7 שניות מהירות מאד, מצויינות מאד, אבל “שותות” דלק וחשמל מאד.
כמו בכל רכב היברידי פלאג-אין, גם כאן תוכלו לבחור האם לנסוע על חשמל בלבד, כמה אחוזים בסוללה תרצו לשמור להמשך ו/או לנסוע במוד “היברידי” שבו הרכב מחליט עבורכם מתי להשתמש במנוע החשמלי ומתי במנוע הבנזין. מניסיון של שלושה ימים עם הרכב, אני ממליץ לנסוע על מצב חשמלי בלבד בתוך העיר ולהעביר למצב “היברידי” כשיוצאים לנסיעה בינעירונית. תכל’ס, אם אתם גרים בעיר ועובדים באותה העיר או בטווח של עד 25 ק”מ, יש מצב שלא תפעילו את מנוע הבנזין אפילו פעם אחת במשך תקופה ארוכה מאד. ואם תתקינו עמדת טעינה בבית וגם במקום העבודה, אז בכלל….. היצרן טוען לצריכת דלק משולבת של 55 ק”מ לליטר בנזין. זה נתון מאד אופטימי. אני הייתי אומר שזה יותר בגזרת ה-30-35 ק”מ לליטר, למי שנוסע הרבה בעיר. וגם הנתון הזה הוא פשוט מצויין. אתם תעברו ממצב של תידלוק פעם בשבוע עד 10 ימים לתידלוק בנזין של בין אחת לחודש/חודש וחצי ל-חודשיים. זה חיסכון משמעותי מאד בבנזין.

בנסיעה עצמה הרכב שקט מאד, רך מאד ונעים מאד מאד. בתחילת הנסיעה על החשמל ועד למהירות של 20-30 קמ”ש הרכב משמיע קול מעצבן (זה אביזר בטיחותי שנועד להזהיר הולכי רגל שמתקרב אליהם רכב, כי רכב חשמלי הוא שקט מאד). מכל רכבי הפלאג-אין בהם נהגתי, כאן הקול הזה חזק מאד ומעצבן. אבל מתרגלים. ושוב, כאשר עושים את חישוב העלות/תועלת, ה”הפרעה” הזו נעלמת לגמרי.

עוד דבר קטנטן שהפריע לי הוא מערכת המצלמות של 360 מעלות. הרכב הזה מצוייד במערכת מצלמות היקפיות שבעת תמרוני חניה נותנים לכם “מראה-על” של 360 מעלות של הרכב ביחס למה שנמצא סביבו. זו מערכת נהדרת, מצויינת וחשובה מאד שלא נמצאת בכל רכב ובוודאי שלא במכוניות באיזור המחיר הזה. אבל כאן היא נמצא ויש אליה וקוץ בה – המצלמות הן לא הכי איכותיות בעולם והתמונה לא חדה כמו, למשל במרצדס E300e שבחנתי שבועיים אחר כך. אבל מרצדס היא קטגוריה בפני עצמה והרכב עולה 400 אלף ש”ח יותר מה-MG. אבל הייתי חייב לציין. בכל מקרה, גם לזה מתרגלים מהר. בהתחשב בעובדה שכמעט באף רכב שמחירו עד 160,000 ש”ח אין מערכת כזו, זה גם מערכת עם תמונה פחות איכותית, מתקבלת בברכה.

יצאנו לטיול מת”א לכיוון צומת תפוח/אריאל ויריד לכיוון מעלה אפרים וכביש הבקעה. בכל סוג של אספלט, ה-EHS מפגין נסיעה רכה (רכה מידי?) ונעימה מאד. בעליות התלולות מכביש הבקעה לכיוון מעלה אפריים, הוא נותן עבודה מצויינת והשילוב שלמנוע הבנזין של 162 כ”ס יחד עם מנוע החשמל של 122 כ”ס גורמים לי לעקוף בקלילות כל רכב על הכביש. בדרך, עצרנו גם במסלול המירוצים בפצאל וזכינו לצפות בשני מקצים של מרוצים של מכוניות מירוץ מסוג פיז’ו 208 שנבנו במיוחד למירוצי מסלול ואשר יש להן “מספר אפור” – מספר רישוי למירוצים ממשרד התחבורה. בדרך חזרה הביתה, הוכיח לי ה-MG EHS שגם לו יש מה לומר בגזרת הכוח וכפי שאמרתי, עשינו עקיפות לא רעות בכלל בעליות. משקלו הגבוה של הרכב – כמעט 2 טון, יחד עם גובהו, הם לא נתונים אידיאליים למשחקי כביש, אבל בסך הכל הפגין הרכב אחיזת כביש טובה וביצועים סבירים לגודלו.

בטיחות

נכון שכיום כבר כל הרכבים מצויידים בחבילת בטיחות אקטיבית כזו או אחרת. אבל כאן, ברמת המחיר הזו, למצוא אל כל החבילה?? יש כאן הכל פשוט הכל: מערכת בלימה אוטונומית שיודעת לזהות הולכי רגל, רכב נייד או רכב נייח, יש מערכת שמירת סטייה מנתיב, מערכת שמירת מרכז נתיב, מערכת התרעה על שטחים מתים, התרעה על תננועה חוצה מאחור עד 25 מ’ מכל צד, זיהוי תמרורים, קרוז קונטרול אדפטיבי עם מערכת זחילה בפקקים. רוצים עוד? יש הכל!! ציון 10 בבטיחות אקטיבית-אוטונומית.

סיכום

ועכשיו לעניין המחיר – ה- MG EHS PHEV מוצע כיום במחיר חדירה מצויין של 158,888 ש”ח. בכל השוואה, לכל רכב ובכל רמת גימור, מדובר בחבילה מדהימה ומצויינת של שילוב של נוחות/מרווח פנים/איכות/תוספות/חיסכון בדלק. הרכב הדהים לא רק אותי, אלא גם את חבריי בעלי המרצדסים, ב.מ.וו ופורשה. מאז שהחזרתי את הרכב לחברת לובינסקי אני נאבק עם עצמי. אני פשוט מת לקנות אחד כזה לעצמי. אני באמת שוקל להרים טלפון למנכ”ל לובינסקי ולומר לו “תארוז לי אחד בצבע שחור”. אני רק מקווה שהוא יקרא את הכתבה ויתקשר אלי קודם.

כן, אני בהחלט ממליץ על ה-MG EHS PHEV ברכב שנותן את יחס העלות/תועלת הכי טוב במדינת ישראל כיום. ועם אחריות מלאה של 5 שנים על הרכב ו-8 שנים על הסוללה, אין שום טיעון למה לא לקנות אותו

2021-04-01T09:30:34+03:00