DS3 קרוסבק נסיכת הרפובליקה

Home/יוקרה וספורט, כבישטח, עמוד הבית, רכב/DS3 קרוסבק נסיכת הרפובליקה

נהג, התרשם, צילם ורשם – רון אקרמן – Ron Akerman

קונצרן PSA הצרפתי החליט שהוא צריך מותג יוקרה, כיאה לקבוצת רכב מצליחה, שכוללת היום את פיז'ו, סיטרואן וגם את אופל. שם המותג שנבחר היה DS והוא נלקח דווקא מדגם מאד מוצלח של סיטרואן משנות ה-60' וה-70'. כילדים, קראנו לדגם הזה "הצפרדע". אחרי שבחנתי את ה-DS3 קרוסבק, יש שאלה אחת שהתעצמה אצלי; מדוע קבוצת PSA היתה צריכה לבחור את שם מותג היוקרה החדש שלה, דווקא מתוך דגם של סיטרואן? אחרי נהיגה של 3 ימים ב-DS3 קרוסבק אני יכול להעיד מייד שזו, אולי, אחת הבעיות היחידות שאני יכול להעלות לגבי המכונית הזו. למבוגרים בינינו שזוכרים שה-DS היתה דגם של סיטרואן, דווקא שם המותג הזה עלול לגרום לרתיעה ראשונית של הכנסת המותג הזה בכלל וה-DS3 בפרט למערכת שיקולי הרכישה של מכונית יוקרה חדשה. פה, בערך, מסתיימת הביקורת שלי על שם מותג היוקרה של קבוצת PSA. מכאן ואילך תהיה הכתבה הזו שיר הלל ושבח לכיצד אפשר וניתן לתכנן מכונית יוקרה קומפקטית שנותנת תמורה מלאה ויותר לכל שקל וגם סכומם של סך השקלים שהיא עולה, הם מצויינים.

מבחוץ

העיצוב, אוי העיצוב. מעצבי המותג DS לקחו את קווי העיצוב של ה-DS7 וקמפקטו (מלשון "קומפקטי") לרכב באורך 4.11 מ' ורוחב של 1.8 מ'. בהחלט מידות נכונות לעומס התחבורה בכבישי ישראל. הרכב הורם מעט וקיבלנו רכב כבישטח חתיך מאד ונכון לעומסי התנועה של ישראל. ה-DS3 יושב על בסיס גלגלים של 2.55 מ' שהוא מעט קצר מידי לקטגוריה הזו וזה בא לידי ביטוי במושב אחורי מעט צפוף ליושבים מאחור. אבל אם אתם רק שניים או זוג עם ילד או שניים, המידות האלה הן בדיוק עבורכם ומייד ניגע גם בתא המטען.

מלפנים מקבלת את פנינו שבכת גריל קדמי ענקית ומאד מובחנת עם האותיות DS במרכזה, פנסי חזית צרים ומעוצבים שמתחת לכל אחד משוך כלפי מטה כמעין משיכת מכחול, גוף תאורת לד יפה וייחודי. פנסי הדרך כוללים תאורת לד חכמה היודעת להתאים את עצמה לתנאי הדרך, בנסיעה באור גבוה, בתנאי תאורה נמוכים וקשים. הפטנט הזה לבדו שצריך לראות אותו בשעת מעשה, קשה להסבר כאן, אך אסביר לכם שהפנסים החכמים האלה יודעים לכוון את עצמם לבד, בעזרת חיישנים ומצלמה, כך שלא יסנוורו רכב המגיע ממול ואפילו לא רכב שעקף אותנו וטרם הורדנו את האור הגבוה בעצמנו. חכם מאד ומדהים מאד.

מן הצד, כולל עיצוב הרכב את אלמנט סנפיר הכריש בקורה B – הקורה המרכזית של הרכב, אלמנט שהופיע כבר ב-DS3 ה"רגילה". זהו בהחלט אלמנט עיצובי ייחודי ויפה הנותן לרכב הזה את "חותמת" הייחוד שלו. ידיות הדלתות שקועות בתוך הדלתות. זה גם יפה וגם מאד פרקטי – הפחתת הגרר ומתן אוירודינמיות נוספת לגוף הרכב, מה שמסייע להפחתת צריכת הדלק. ידיות הדלתות יוצאות ממקומן כאשר בעל הרכב מתקרב לרכב. וכמאמר שירו של מאיר אריאל: "הדלתות חשות אותי ונפתחות מעצמן". וזה בדיוק מה שקורה.

בלילה זה נראה אפילו טוב יותר. כשבעל הרכב מתקרב לרכב עם המפתח בכיסו וללא מגע יד אדם, בהיותו במרחק של כ 1-2 מ' מהרכב, נדלק האור הפנימי של הרכב ובהתקרבו בסמוך למכונית, קופצות ידיות הדלתות ממקומן וממתינות לפתיחת הדלתות. לא הפסקתי להתפעל מהגימיק הקטן הזה לכל אורך ימי המבחן. בפעם האחרונה שראיתי את זה במכונית שבחנתי, היתה זו היגואר החשמלית שעולה יותר מפי 2 מה-DS הזו. האלמנט העיצובי הבולט ביותר בצד הרכב הוא חישוקי הגלגלים במידה "18. מעבר להיותם מעוצבים למשעי, הקוטר הגדול שלהם, יחסית לרכב, מוסיף לרכב הזה מגע של יוקרה וספורטיביות.

מאחור הרכב מעוצב לא פחות טוב מאשר מהחזית ומלפנים, אם לא טוב יותר. שני חברים שראו אותי עם הרכב ציינו שהעיצוב של החלק האחורי של הרכב מזכיר להם דווקא את…פורשה. יש בזה משהו. הפנסים האחוריים, פס הכרום המשוך ביניהם, יחד עם כיתוב שם הרכב ושני פתחי יציאת האגזוזים המשלובים בפגוש הרכב, מעניקים מראה ספורטיבי מאד וייחודי מאד.

מבפנים

תא הנוסעים וסביבת הנהג ב-DS3 הם שיר הלל לעיצוב, טוב טעם ויוקרה. כבר כשבחנתי את ה-DS7, כתבתי שהרכב נותן תחושה אמיתית של יוקרה בעיצוב הפנים. זוכרים? אם לא, לכו לכתבה שנמצאת בבלוג. אותה תחושה בדיוק מקבלים כשנכנסים למושב הנהג ברכב הקומפקטי הזה. הקונסולה המרכזית והדלתות מחופים בעור יוקרתי עם תיפורי יהלום (מעויינים). בדיוק כמו שניתן למצוא ברמות הגימור הגבוהות של מרצדס S קלאס שעולה פי 5 מה-DS הזו. מאד מאד אהבתי. אלמנט היהלום חוזר על עצמו בעיצוב פתחי המיזוג וכפתורי התפעול של הרכב המצויים במרכז הקונסולה המרכזית, ממש מתחת למסך המולטימדיה הגדול והמרשים. ה- DS3 מצוייד התצוגת נתונים עילית מעל לוח השעונים, מה שחוסך מהנהג את הצורך להוריד את מבטו ללוח השעונים כדי להתעדכן בנתוני הנסיעה. על יחידת התצוגה העילית הזו מוקרנים גם נתוני מערכות הבטיחות האקטיביות ומוקרנת התראת התנגדות מלפנים בתצוגה אדומה בוהקת ומסנוורת שלא ניתן להתעלם ממנה. פשוט מצויין!!!! מערכות הבטיחות הן לא פחות ממושלמות וכוללות תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית המתאימה את מהירות הרכב לזה שלפניו ומאיצה חזרה כשהדרך מתפנה. המערכות האלה אפילו לא נמצאות במרצדס A180 שבחנתי לפני כמה שבועות ואשר יקרה מה-DS ב-50,000 ש"ח טבין וטקילין.

בין כל הסוכריות שמגיעות עם הרכב הזה, תמצאו טעינה אלחוטית לסלולרי ומערכות "אנדרואיד אוטו" או אייפון לשיכפול מסך הטלפון על מסך המולטימדיה.

תא המטען הוא גדול בנפח 350 ליטר סבירים מאד, שיכול להכיל בקלות 2-3 טרולים ותיק נסיעות. עם קיפול המושב האחורי מתקבל נפח טעינה עצום של 1350 ליטר. מעולה

המושבים נוחים באופן מרשים מאד ומושב הנהג מתכוונן חשמלית. תנוחת הישיבה היא גבוהה ושולטת והכניסה והיציאה מהרכב נוחות מאד.

ההנעה וההנאה

נתחיל דווקא במנוע. הנתון היבש טומן בתוכו דבר והיפוכו. יש כאן מנוע 1.2 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים. מצד אחד זה לא מבטיח הרבה, מצד שני נתון ההספק שלו של 155 כ"ס גרם לי סחרחורת כמעט מיידית. ואכן המנוע הזה מפתיע כמעט בכל שלב של הנסיעה. מדובר במנוע שמייצר מומנט מרשים של 24.5 קג"מ שעובדים מצויין עם 155 הסוסים, תיבת ההילוכים המופתית של אייסין בעלת 8 מהירויות ומשקל עצמי מצויין של 1,200 ק"ג בלבד. כל זה גורם לרכב לזנק מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 8.2 שניות סבירות לחלוטין. אם אשווה שוב למרצדס A180 הגדולה מעט יותר ומצויידת במנוע 1,330 סמ"ק טורבו המפיק רק 136 כ"ס, מזנק ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות ועולה 50,000 ש"ח יותר, אז תעשו את החשבון שלכם.

המנוע הזה גם שקט מאד בשיוט וכאשר לוחצים עליו, הוא משמיע גרגור עמוק ומאד ספורטיבי. אני מאד אהבתי את התנהגות המנוע. תיבת ההילוכים האוטומטית-פלניטרית של אייסין מתפקדת באופן מופתי וההילוכים עוברים כל-כך חלק שלעיתים נדמה שמדובר בכלל בהנעה חשמלית ולא בתיבת הילוכים אוטומטית "רגילה" שעובדת על לחצי שמן. אחיזת הכביש של הרכב היא מופתית ונוחות הנסיעה היא פשוט מצויינת. נסענו לישוב מצפה אבירים שנמצא ליד אלקוש בצפון, רק 7-8 ק"מ קו אווירי מגבול לבנון וממש צמוד לישוב הערבי/נוצרי פסוטה. הן בכבישי המישור והן בכבישים ההררים המתפתלים כדבעי, הרכב מפגין נוחות בלתי רגילה ותחושת ביטחון ובטיחות גבוהה מאד.

צריכת הדלק, כיאה למנוע של 3 צילינדרים היא מצויינת. אך תזכרו שמדובר במנוע טורבו. וזו כבר "חרב מתהפכת". כי כשלוחצים על הדוושה והטורבו עושה את שלו, אז צריכת הדלק עולה משמעותית. אז כן, אפשר לנהוג באגרסיביות ברכב וקצת "לתת בראש", אבל קחו זאת בחשבון שזה יבוא לידי ביטוי בצריכת הדלק.

לסיכום, מדובר ברכב מפתיע מאד שמגיע בגודל הכי נכון לנהג בודד, לזוג או זוג עם ילד אחד או שניים קטנים. הוא לא גדול מידי ולא קטן מידי. הוא גבוה מספיק ליציאה וכניסה נוחות מאד, אבל לא גבוה מידי ובוודאי שלא נמוך מידי מה שמעניק תחושה "נמוכה" על הכביש. בזכות גובהו, ניתן להיכנס איתו לשבילים ושטחי עפר ואבנים לא גדולות.

בתחום היחס של עלות/תועלת, מדובר ברכב מנצח. חד משמעית. הרכב הזה מעניק פינוקים וטכנולוגיה בכמות מדהימה, שלא תוכלו למצוא במותגי יוקרה שבהם מכוניות מקבילות בקטגוריה יעלו לכם בין 45,000 ל-60,000 ש"ח יותר. אז אם אתם לא מוכנים לשלם רק עבור סמל, אבל כן מוכנים לשלם פחות ולקבל הרבה הרבה יותר בטכנולוגיה, ביוקרה ובפינוקים, אתם חייבים ללכת ולראות את ה-DS3 הזו

מחיר: מחירו של ה-DS3 מתחיל מכ-185,000 ש"ח. הדגם שנבחן, ברמת הגימור הגבוהה – גראנד שיק, עולה 200,000 ש"ח.
נכון, צריך להתרגל למחירים כאלה למכונית בגודל הזה, שמגיעה מקבוצה PSA, אבל אחרי שתבדקו ותראו מה אתם מקבלים בתמורה, אתם תודו לי

2019-12-07T12:00:42+02:00