קיה אופטימה היברידית פרימיום – 2017

Home/מנהלים וסאלון, עמוד הבית, רכב/קיה אופטימה היברידית פרימיום – 2017

נהג, צילם וכתב – רון אקרמן – Ron Akerman

 

חידה:

איך מייצרים מכונית מנהלים גדולה ומפוארת עם כל התוספות, עם כל מערכות הבטיחות האקטיביות, עם מערכת הנעה היברידית הכוללת מנוע בנזין 2000 סמ"ק ומנוע חשמלי, שצריכת הדלק שלה היא כמו מכונית מיני קטנטנה והיא עולה רק 177,000 ש"ח?

תשובה:

תשאלו את קיה על האופטימה ההיברידית החדשה

בהרצאות שאני עורך על ההיסטוריה של עולם הרכב, אני נוהג להשוות בין הרנסס שעובר בשנים האחרונות על קיה לזה שעברה סקודה בעשור הראשון של שנות ה-2000.   אבל מה שבכל העולם נעשה ב-20 שנים, אצל קיה זה לוקח פחות מחצי מהזמן.  קיה מבצעת למול עינינו מופע לוליינות של פליק-פלאק + צוקהרה מרהיבה ועוקפת את כל מתחרותיה ובעיקר את סקודה ואחיותיה לקבוצת פולקסווגן.   בעוד פולקסווגן והקולגות האירופיות עסוקות בהצגת מנועי בנזין קטנים מוגברי טורבו, אבל ללא שום פיתרון אקולוגי חשמלי מעשי, קיה, שנראה היה שנתקעה במנועים אטמוספריים מיושנים וזוללי דלק, קפצה מייד לבריכת המכוניות ההיברידיות ונראה שהיא מתחילה לסמן ניצחון באיפון מרשים.

בחודשים האחרונים בחנתי כבר את הריו החדשה שאיכזבה אותי  ואת הפיקנטו החדשה שהיא "בסדר" אבל לא הרבה יותר מזה. מאד חששתי כשבאתי לקחת את האופטימה.

כשבאמתחתה יש כבר סול היברידית והנירו ההיברידית, הציגה השנה קיה לעולם את האופטימה – מכונית המנהלים המרווחת שלה, בגרסה היברידית שהיא לא פחות ממרשימה.

אנחנו כבר יודעים שהמעצב של אודי עבר לפני כמה שנים לעצב את מכוניות קיה והיד המצויינת שלו ניכרת היטב במכוניות קיה בשנים האחרונות. האופטימה איננה שונה. הדגם שנבחן כאן מאופיין בעיצוב מרשים, קווים זורמים וללא יותר מידי גימיקים עיצוביים. הגריל הקדמי הוא במראה העיצובי החדש של קיה כאשר הוא כולל תריסים נפתחים חשמלית המאפשרים כניסת אויר מוגברת למנוע ולרדיאטור במקרה של תנאי חום גבוהים. זהו פיצ'ר שאותו ניתן היה למצוא עד לאחרונה רק במכוניות-על, ובדגמי יוקרה למיניהן. יפה מאד.

הרכב שקיבלתי למבחן היה בצבע האהוב עלי – שחור וכלל מוטיב עיצובי שמאד מאד אהבתי – פס כרום שמתחיל בקורת A – החלון הקדמי ואשר נמשך מעל לחלונות, בשולי קורת C ועד לזנב הרכב. גם יפה וגם נותן טאצ' קליל של יוקרה.

גלגלי הרכב, ברמת הגימור הגבוהה ביותר – פרימיום – מגיעים בקוטר "17 בלבד. קצת מפתיע לרכב כזה.

דגם הפרימיום שאותו קיבלתי למבחן מצוייד ומאובזר בתוספות ופינוקים רבים בהם:

  • חלון פנורמי ענק בגג הרכב
  • תאורת לדים בחלל תא הנוסעים
  • תאורת לדים בפנסים הקדמיים והאחוריים
  • ריפודי ודיפוני עור
  • מערכתת איוורור פנימית במושבים הקדמיים, מה שמונע הזעה ומשרה תחושת נעימות ורוגע בנהיגה – מעולה!!!!
  • מערכת מולטימדיה מרשימה הכוללת כל דבר העולה על דעתכם והכל הכל בתפריט בעברית המגיע ישירות מהיצרן בקוריאה

בפנים

עם הכניסה למושב הנהג חשים מייד באוירת הסלון והיוקרה שהאופטימה מנסה ומצליחה להעביר. הרכב הנבחן אופיין בגימור דו-גוני האהוב עלי במיוחד, בתא הנוסעים. דהיינו; פלסטיק ופלסטיק דמוי עור בצבע שחור ועור ופלסטיק בגוון ווניל בהיר. זה גם יפה וגם נותן תחושת יוקרה ומרווח פנימי גדול ומואר.

מושב הנהג והנוסע שלידו מתכווננים חשמלית ובדלת הנהג יש 2 כפתורי זיכרון לשתי תנוחות נהיגה קבועות ברכב, כך כאשר בעל הרכב נכנס למכונית לאחר שהשאיל אותה למישהו, די לו בלחיצה על "זיכרון1" והמושב מתכוונן לבד לתנוחת הנהיגה הנוחה והאהובה על בעל הרכב. המושבים עצמם גם מאווררים פנימית וגם מחוממים. פיתרון נפלא לקייץ ולחורף. ההגה מצופה עור, אבל דק מידי, לתחושתי. כל כפתורי תפעול הרכב בזמן נסיעה, כולל הרדיו והטלפון, בקרת השיוט ותצוגת המידע, נמצאים על ההגה וחוסכים את הצורך בהורדת הידיים מההגה בנסיעה.

 

בנסיעה

את האופטימה בחנתי כבר לפני יותר משנתיים בגרסת מנוע הדיזל. כבר אז התרשמתי מאד מהמרווח הפנימי ואיכות הייצור של הרכב. פחות התרשמתי מגרגור מנוע הדיזל שאיכשהו כל הזמן הזכיר לי שאני נוסע במונית שהחליפה כרבת מכר את הסקודה אוקטביה. התנעתי את האופטימה עם מעט חששות שמייד הפכו לתמיהה עצומה. חשבתי לשמוע מנוע, אבל כמכונית היברידית/חשמלית כל הצגים נדלקו, כל המנורות היבהבו ו…זהו. שום קול מהמנוע. שששששששש. שקט מוחלט. שילבתי להילוך נסיעה ולחצתי על דוושת התאוצה בעדינות. האופטימה יצאה ממקומה בשקט רב כשהנסיעה מלווה במין איוושה חרישית שאופיינית למכוניות חשמליות. עד למהירות של 40 קמ"ש מנוע הבנזין כלל לא נכנס לפעולה, אלא אם מדובר בלחיצה "כבדה" על הדוושה, או שהמכונית בעליה. גם כשמנוע הבנזין נכנס לפעולה, הוא עושה זאת בשקט מפתיע.

האופטימה מונעת באמצעות מנוע בנזין 2000 סמ"ק, בהספק של 156 כ"ס ומומנט של 19.3 קג"מ ומנוע חשמלי בהספק 50 כ"ס  ומומנט של 21 קג"מ. ההספק המשולב עומד על 192 כ"ס מרשימים ומומנט משותף של 37.4 קג"מ עוצרי נשימה שגורמים לאופטימה הגדולה הזו לזנק מהמקום ל-100 קמ"ש בעוצמה אדירה ובמהירות של חץ מקשת ולהשאיר מאחור הרבה נהגים מופתעים מאד.

הנסיעה "רכה" להפליא ומערכת המתלים ובולמי הזעזועים עושה עבודה מצויינת. בקטלוג הרכב מצויין כי מיכל הדלק הוא בנפח 60 ליטרים, שזהו נפח מיכל דלק של מכוניות מנהלים "רגילות" עם מנוע בנזין בלבד. חשבתי שמכונית היברידית שאמורה להיות חסכונית בדלק, תציג גם מיכל דלק קטן יותר שגם יקל על משקל הרכב. העובדה שהאופטימה ההיברידית צויידה במיכל דלק "רגיל" של 60 ליטר הדאיגה אותי. "הנה", אמרתי לעצמי", "קיה עשו כאן תרגיל יחצ"ני-סביבתי והציגו מכונית 'ירוקה' שהיא כנראה לא באמת חסכונית כמו שמציגים אותה".  ואני טעיתי. כמה שאני טעיתי. אבל לזה נגיע בהמשך. במהלך היומיים וחצי שהאופטימה היתה ברשותי, נהגתי בה כ-370 ק"מ. בעיר ומחוצה לה. בפקקי רצח של ת"א ובכבישים מהירים ופתוחים. הכל. לאחר יום וחצי שבהם חיפשתי מילה שתתאר את התנהגות הכביש והתנהלות האופטימה על הכבישים, חזרה ועלתה בראשי רק מילה אחת – "מלכותית".  השילוב בין הגודל המרשים שלה, העיצוב המצויין שלה והתנהגות הכביש שלה, הביאו אותי כל הזמן למילה "מג'סטיק" – מלכותי.  המכונית שהכי עשתה לי את זה וגרמה לי להרגיש כמו שהרגשתי באופטימה הזו, היתה …וולבו S90 החדשה. אבל ההבדל ביניהן הוא מעל 370,000 ש"ח לרעת וולבו.

לא. אני לא מגזים בכלל. אם האופטימה הזו היתה נושאת לוגו של וולבו, או אודי או, אפילו, פולקסווגן, היא היתה נמכרת בקלות באיזור של 250,000 ש"ח ומעלה ואיש לא היה מניד עפעף.

אבל תעזבו אתכם מ"אחיזת כביש" ו"ביצועים". מכונית כזו לא מיועדת להזרים אדרנלין לדם. היא צריכה להיות פרקטית, יפה, מפנקת ו…חסכונית. האם היא עומדת במטלות האלה? טוב, אז כבר הבנתם שבסעיף היופי והפינוקים היא עומדת יפה. היא אפילו מתנהגת למופת על הכביש. בואו ניגש למבחן הפרקטיות והחיסכון.

תקשיבו, כבר נהגתי בכמה מכוניות היברידיות בשנתיים-שלוש האחרונות. האופטימה הצליחה להדהים אותי.  נתחיל בזה שהמערכת החשמלית נכנסת הרבה יותר פעמים לפעולה מכל מכונית היברידית בה נהגתי עד היום, כולל האחות הצעירה מבית – הנירו. מספר הפעמים בהן מנוע הבנזין פעל לבדו, היה נמוך מאד וגם אז זה היה בעיקר כדי למלא את המצבר החשמלי ולסייע ב"דחיפת" הרכב קדימה בתאוצות ביניים בעקיפות או בזמן שהדרך טיפסה כלפי מעלה. אחד הדברים שהכי הדהימו אותי היה שכאשר הגעתי למהירויות שיוט של 100 או 120 קמ"ש (בהתאם למהירות המותרת בכל כביש), פעמים רבות וארוכות, מנוע הבנזין היה כבה והאופטימה היתה גולשת חרישית רק על המנוע החשמלי. פשוט מבריק.

באחת מהנסיעות שלי חזרתי מהעיר לוד לת"א בשעה 3 בצהריים. מייד בכניסה לנתיבי איילון מכביש 1, קיבל את פני הפקק האיום והיום-יומי לתוך תל-אביב. הפקק התקדם לאיטו ומהירות הנסיעה לא עלתה בשום שלב על 30 קמ"ש. מה שהדהים אותי היה שממחלף קיבוץ גלויות ועד למחלף שדרות רוקח, מנוע הבנזין לא פעל ולו פעם אחת.  אתם מסוגלים להבין באיזה חיסכון עצום בדלק מדובר?

אתם לא תאמינו לי אבל בתום 370 ק"מ של נסיעה בפקקי ת"א ובכבישים המהירים, צריכת הדלק הממוצעת של האופטימה הגדולה, המפוארת, המרווחת ובעלת מנוע ה-2000 סמ"ק, עמדה על…כמעט 17 ק"מ לליטר. זה נתון שהוא לא פחות מעוצר נשימה מבחינתי. זהו נתון של מכוניות מיני עם מנוע בנזין של 1000 סמ"ק וגיר ידני או רובוטי.

בטיחות לפני הכל

האופטימה החדשה נמצאת ברמת איבזור בטיחות 7, שהיא מהרמות הגבוהות ביותר שתוכלו למצוא בארץ. אין לה מערכת מובילאיי מהסיבה הפשוטה שהיא מצויידת בכל מערכות הבטיחות האקטיביות, היישר מבית היצרן. נכון, במערכת שמירת הסטייה מנתיב הנסיעה אין תיקון עצמי של ההגה או התראה ברעידות ההגה, כמו שיש אצל מתחרות אחרות, אך היא נותנת חיווי אור-קולי הכולל היבהוב נורה ייעודית בלוח השעונים וקול המתריע על הסטייה מהנתיב. יש בה מערכת בקרת שיוט (קרוז-קונטרול) אקטיבית מצויינת ואני חייב לציין שבניגוד לאיביזה שבחנתי כאן קודם (וגם הסקודה קודיאק) שסירבו לנסוע בנתיב מימין לרכב שנסע לאט יותר, באופטימה האופציה הזו קיימת. מ-ע-ו-ל-ה. האופטימה מציעה גם בלימה אוטונומית במקרה חירום, מערכת התראה על רכב בשטחים מתים, התראה על רכב חוצה מאחור, מערכת התראה למניעת התנגשות מלפנים ועוד ועוד אותיות ומערכות. והכל הכל כלול במחיר הרכב. מרשים מאד.

מחיר דגם ה-EX שהוא דגם ה"בסיס" של האופטימה בישראל, עומד על 165,000 ש"ח. גם הדגם הזה מאובזר באופן נכבד וישרת אתכם בנאמנות. מערכות ההנעה והחשמל הן אותן מערכות בדיוק כך שתוכלו להשיג את החיסכון המרשים הזה בדלק גם בדגם הזה.  הדגם שנבחן, המפואר ביותר והקרוי "פרימיום" עולה 177,000 ש"ח ובו כבר יש כל מה שאפשר לבקש במכונית.

אם נדמה לכם שאני עולה על גדותיי במחמאות לאופטימה ההיברידית החדשה, אתם לא טועים. אם רק הייתי יודע איך אומרים "איפון" בקוריאנית, הייתי מכריז זאת כאן כעת.

2017-12-06T10:35:19+02:00