פיז'ו 308 GTI – מטוס קרב חמקן

Home/יוקרה וספורט, עמוד הבית, רכב/פיז'ו 308 GTI – מטוס קרב חמקן

רון אקרמן – Ron Akerman

צילומים: פז בר – Paz Bar

בראשית ברא אלוהי המוטוריקה את הגולף GTI. ורוח אלוהים ריחפה על המים מלמטה ובשמיים מלמעלה. ויראה העם כי טוב, ויתנפל על הגולף, כי נשאה המכונית חן בעיניו עד מאד.   ויראו המתחרים כי טובה הגולף GTI בעיני ההמונים וישבו ויטכסו עצה. לא מלאו להם ירחים רבים ותוציא חברת פיז'ו מתחרה ראויה בשם 205GTI. ויאהב אותה העם לפחות כמו את הגולף GTI, אם לא יותר.

אם היה נכתב ספר תורה העוסק בהיסטוריה של תולדות הרכב, אין ספק כי הספר העוסק בתולדות משפחתיות ההאצ' החמות, היה נפתח במשפטים בסגנון הזה.

קיבלתי למבחן את המשפחתית האצ'בק החמה החדשה של פיז'ו – ה-308GTI.  המכונית הזו נוצרה בראש ובראשונה כדי לכוון אקדח טעון היישר בין עיניה של הגולף GTI החדשה שחזרה לכבוש את לבבות חובבי ההגה והסטייל, אבל לא ממש מחפשים מכונית ספורט מוציאת סתימות מהשיניים.

את הגולף GTI בחנתי לפני כ-3-4 שנים. מאד מאד אהבתי אותה. במיוחד כאשר בחצר ביתי חנתה לה גולף GTI מודל 1988, מהדור השני.

פיז'ו הפנימו והשכילו להבין שכדי לתת "פייט" טוב לגולף GTI, לא מספיק להיות טוב כמותה, אלא צריך לעלות עליה בנתונים ולרדת ממנה במחיר וכך היה

מבחוץ

נאמנה לגישת ה"אנדרסטייטמנט" ה-308GTI לא נראית מאד שונה מחותה התאומה חלושת הסוסים בעלת מנוע 1.2 ליטר טורבו. בזה בדיוק כוחה ויתרונה – זאב בעור של כבש.  זו בדיוק מהות מכוניות ההאצ' החמות.  אבל לאלה שלא מסתפקים ב"חוסר נוכחות", מאפשרת פיז'ו לקבל את ה-308GTI בגרסת צביעה מיוחדת, בשני צבעים המכונה "טו-טון" מלשון "שני גוונים".  הצביעה המיוחדת צובעת את השליש האחורי של הרכב בצבע אחר (לרוב שחור) הגולש באלכסון מהחלק האחורי של הגג לכיוון אמצע  דלת הנוסעים האחורית.  הצביעה המיוחדת מוטמעת ברכב בתהליך הייצור והצביעה המקורי ולא מדובר בסוג של "הדבקה" או תוספת על הצבע הכללי ולכן גם לא מורגש באצבעות המעבר מצבע אחד לשני. שכבת הלכה והברק המוספת לרכב בתהליך הצביעה מכסה את שני הצבעים בשכבה אחידה.  זה נראה מיליון דולר ונותן אפקט מדהים ומרשים.   אני מניח שהמחיר ישולם במקרה של תאונה או תיקון צבע נדרש בדלתות, כתוצאה משפשוף הדלת ע"י רכב אחר, עמוד נסתר או מכשול בחניה. ראו, הוזהרתם.

החישוקים היפים, בקוטר "19 כשעליהם נעולים צמיגים בחתך 35 נמוך במיוחד מסוג מישלן SUPER SPORT מוסיפים המון למראה הקרבי של מטוס הקרב הזה.

את התמונה משלימים זוג אגזוזים מאחור התופסים כל אחד פינה אחרת של אחורי הרכב.

 

דווקא מלפנים, בחזית הרכב, לא תמצאו שום צבעי או סמלי מלחמה. ה-308GTI נראית מלפנים בדיוק כמו מכונית הליסינג של השכנים ואם אתם ממש ממש מתעקשים ומבינים, אז תשמחו לגלות שהגריל עצמו שונה במקצת מגריל ה-308 ה"רגילה".

מבפנים

אין לי יותר מידי מה לכתוב על פנים הרכב. הגוון השולט בו הוא שחור, עם קצת "כתמים" של אדום בידית ההילוכים, בכיתוב ה-GTI על ההגה ובתיפורי העור במושבים ובמשענת היד.  במרכז הקונסולה המרכזית ניצב מסך מולטימדיה ענק בגודל "9.7 בעל תכונות מגע וממנו מתפבצעים ומתנהלים כל תפקודי הרכב, המיזוג, הרדיו והמוסיקה ועוד.  עיצוב הדש-בורק והקונסולה המרכזית הוא כה נקי וחסר כפתורים (להוציא כפתור ווליום של הרדיו ולחצן תאורת החירום וחימום השמש האחורית) שחבר שנכנס לרכב לנסיעה איתי פלט כמעט מייד את המשפט "מה זה? אין כאן בכלל כפתורים". נייס. שאפו גדול לפיז'ו על הניקיון העיצובי הזה  לוח השעונים של ה-308GTI מעט מוזר. למה? כי מצד שמאל יש את שעון המהירות האנלוגי, במרכז יש מסך מולטימדיה קטן שמעביר את כל נתוני הרכב מבלי הצורך להסיט את העיניים למסך הגדול ומצד ימין יש את שעון הטורים. אז מה משונה כאן? או, מד הטורים עובד הפוך לכל היגיון מוטורי והפוך לכיוון השעון.  אני לא יודע מה עבר בראש של מעצבי הרכב, אבלשעון טורים/סל"ד שמתחיל מצד ימין (היכן שבדרך כלל נמצא קצה הסל"ד של כל רכב אחר בעולם) ואז המחוג עולה בניגוד לכיוון השעון כששיא הסל"ד נמצא דווקא היכן שאצל מכוניות אחרות נמצא תחילת הסל"ד.  זה מאד מבלבל, לא מובן ומיותר.

המושבים נוחים מאד וציון לשבח מקבל מושב הנהג בעל המהלך המאד ארוך שמאפשר לגבוה כמוני – 1.86 מ' – ישיבה נוחה מאד כשכל הרגל הימנית מקבלת תמיכה מירבית וכך ניתן להעביר נהיגה ארוכה וגם נהיגה"מבצעית" בנוחות גבוהה יחסית. מ-צ-ו-י-ן!

אבל, עיקרה של מכונית כזו הוא בנהיגה, אז בואו נעבור לשם

בנסיעה

אחרי שחייכתי פעם אחת למראה הרכב מבחוץ (השילוב בין צבע הבורגונדי בחלק הקדמי לצבע השחור בחלק האחורי, הוא שילוב מנצח), אחרי שחייכתי פעם שניה ממראה פנים הרכב ואיכות החומרים, חייכתי פעם שלישית בעת התנעת המכונית. ההתנעה מתבצעת ללא מפתח כאשר זה מונח בכיס (מערכת Keyless) וע"י לחיצה על מתג START במראה ספורטיבי.  אוי, איזה קונצרט לאגזוז ומוטוריקה. צליל באס מגרגר עולה מן האגזוזים וברור לי שהולך להיות שמח

מדובר ברכב ידני. לא אוטומטי. י-ד-נ-י.  אני מאוהב עד למעל הראש. בעידן הרובוטי-אוטומטי כל-כך חסרה לי תיבת הילוכים ידנית ובוודאי שברכב ספורטיבי שכזה.

תיבת ההילוכים הזו משודכת למנוע 1.6 ליטר טורבו, בנזין, המייצר הספק פנטסטי של 270 כ"ס ומומנט דימיוני (ביחס לנפח המנוע) של מעל 33 קג"מ. שילוב הנתונים הזה מביא את ה-308GTI לזינוק של 6.0 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, בידיו של נהג המיומן בתפעול תיבת הילוכים ידנית. מרשים מאד ומרגיש מדהים בביצוע.

המתלים שלה מכויילים לספורטיביות. דהיינו הם קשים די הצורך כדי לספק אחיזת כביש גבוהה, אך מאידך, הנסיעה על כביש מהיר מפתיעה ברכות שלה.  גם בכיש מהיר, במהירות של 100 קמ"ש ובזכות המומנט המעולה שלה וההספק הגבוה, הרי שבהילוך רביעי המנוע "דוחף" אותה קדימה בתאוצת ביניים מרשימה מאד. הוא דוחף ודוחף ודוחף עד….למהירות החוקית המותרת. יותר מזה לא העזתי לנסות. לא שווה לי לנסות ולשלם בדם, יזע, דמע, שקלים ונקודות על ניסיון לבדוק עד היכן זה יגיע. גם במהירויות של 90 קמ"ש התחושה היא שכולם עומדים ורק אנחנו נוסעים. כל-כך הרבה כוח, סאונד מצויין ותחושה נהדרת.

אבל כאן בדיוק טמון סוג של עקב אכילס של תיבת ההילוכים הזו. אמנם יש כאן 6 הילוכים, אבל הם "קצרים" מאד ואפילו בהילוך שישי, במהירויות של 110 או 120 קמ"ש (בכביש 6), יימצא מד הסל"ד באיזור ה-2800 סל"ד. קצת גבוה מידי לטעמי וצורך דלק מיותר. לשם השוואה, בשברולט מאליבו שלי, בעלת תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, עם מנוע 2.0 ליטר טורבו בהספק 260 כ"ס, נמצא מד הסל"ד במהירויות האלה על 1500-1700 סל"ד בלבד.

מכונית כזו צריכה גם לדעת לבלום ופה מפגינה ה-308GTI בלימה מופתית וחד משמעית. יש לה בלמים נשכניים ועוצמתיים שגורמים לך להרגיש מאד בטוח. בכל פעם וללא ירידה בתכונות הבלימה, כאשר הבלמים מתחממים.

ההיגוי חד ומדוייק ואחיזת הכביש גבוהה מאד. מה שלא ניסיתי לעשות איתה, שהוא לא מעבר לחוקי הטבע והפיסיקה, ה-GTI הזו נשארה יציבה וממושמעת.

אם נגענו בצריכת הדלק, הרי שעם כל התאוצות, העקיפות הרבות ותאוצות הביניים המאד מאד חזקות ומהנות, צריכת הדלק הממוצעת הגיעה ליותר מ-8 ק"מ לליטר. לא רע.  אני מניח שבנסיעה רגועה, בעיר ובכביש המהיר, ניתן להגיע בקלות לצריכה ממוצעת של 10 ק"מ לליטר ואף יותר מכך.

לסיכום, הפיז'ו 308GTI מכוונת לגולף GTI בין העיניים והיא לא רק מכוונת. היא גם פוגעת. נכון, התדמית של פיז'ו לא מתקרבת לזו של פוקסווגן ועל זה פיז'ו צריכה לעבוד חזק ויש לה עוד זמן, אבל מבחינה של הנאה מוטורית ומבחינה של משפחתית האצ'בק חמה, יש כאן שוויון עם יתרון בנקודות לפיז'ו.

ועכשיו למחיר.  ה-308GTI נמכרת במחיר של 190,000 ש"ח. הרבה פחות ממחירה של הגולףGTI. שמתחילה מ-220,000 ש"ח.   בחישוב של ש"ח לכ"ס, הפיז'ו מנצחת את הגולף בנוק-אאוט מוחלט; אם בגולף תשלמו 1000 ש"ח לכל כוח סוס, הרי שבפיז'ו תשלמו רק 703 ש"ח לכל כ"ס.  חשוב להזכיר שזה נובע מהעובדה שלפיז'ו יש 270 כ"ס לעומת 220 כ"ס "בלבד" בגולף. אבל הגולף מצויידת בתיבת ההילוכים הרובוטית המופתית של קבוצת פולקסווגן ואילו הפיז'ו מצויידת בתיבה ידנית לחלוטין. התיבה האוטומטית תגיע בהמשך (וכנראה תעלה יותר)

בשבילי מדובר בתואמת הכביש של מטוס הקרב המתקדם בעולם, ה-F-35 החמקן

הבחירה בידכם

 

 

2017-07-13T09:53:21+03:00