בחן, כתב וצילם: רון אקרמן – Ron Akerman
סקודה היא לא חברת מכוניות. טוב, נו, היא כן. אבל בעיני מאזדה וסוזוקי הן "חברת מכוניות". סקודה היא לא "חברת מכוניות" אלא יצרנית כלי רכב רבי מכר.
אני אסביר; בראשית ברא אלוהים את האוקטביה ותהפוך האוקטביה לרבת המכר הלאומית וכבשה בזמנה את ציי הרכב, ציי המוניות וצי רכבי משטרת ישראל. ויהיה יום ויהי לילה ותוציא סקודה ממפעליה את הסופרב. לא חלפו להם ימים רבים ותהפוך הסופרב למכונית המנהלים הנמכרת ביותר בישראל ולרכבם הצמוד של שרי,שופטי ורמטכ"לי ישראל.
ויהי ערב ויהי בוקר, יום שלישי. והנה אנחנו עומדים על פתחה של תקופה חדשה בחברת סקודה ואני יכול לנחש, באופן כמעט ודאי שלהיט המכירות הבא של סקודה כבר מסתובב בינינו. בסקודה יושבים אנשי שיווק ומהנדסים שיודעים לקרוא את המפה. כשהוציאו מכונית משפחתית, היא היתה גדולה יותר, מרשימה יותר, זולה יותר ואמינה הרבה יותר מאחיותיה לקבוצה. כן, אני מדבר על האוקטביה. כשניגשו לטפל בסגמנט המכוניות "המשפחתיות הגדולות" שאצלינו קרוי "מכונית מנהלים" הםיצרו מכונית גדולה מאד, מרווחת באופן הזוי, מתוחכמת ובמחיר מצויין. וכעת אני מדבר על הסופרב.
ההישגים האלה הביאו את סקודה למקום הרביעי בטבלת המכירות בישראל ומזה זמן ארוך מאד שהיא נמצאת שם ומחזיקה בתואר "המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל". ולא לחינם
ידוע כבר שעולם הרכב עובר לרכבי קרוסאובר וג'יפונים. ישבו המהנדסים הצ'כים וטיכסו עצה, כיצד להוציא לשוק רכב שגם יהיה גדול יותר, גם מרווח יותר, גם חכם יותר וגם לא יעלה הרבה יותר מהמתחרים הישירים שלו. והנה נולד דב. הקודיאק.
קודיאק, הוא סוג של דב יערות חום שמתגורר בסביבות העיירה קודיאק שבאלסקה. מדובר בדב גדול. מאד.
הקודיאק של סקודה, הוא רכב כבישטח גדול. מאד. לרבים, רבים מאד, הוא מזכיר במבט חטוף וראשוני את ה-Q7 של אודי, למרות שהוא קטן ממנו מעט במימדים
הקודיאק הוא קודם כל כלי רכב יפה. מה זה יפה? חתיך! מדובר ברכב בעל מראה מצודד מאד, מרשים ומכובד. בזכות העיצוב המבריק שלו, הוא נראה גדול, אבל לא גדול מידי. רק כשמתיישבים בתוכו, מבינים כמה שהוא גדול ומרווח. העיצוב החיצוני הוא בעל קווים ישרים וחדים. עיצוב עכשווי המשדר המון כוח ועוצמה. הוא ארוך, 4.7 מ', אבל לא ארוך מידי והוא רחב – 1.88 מ', בדיוק במידה הנכונה. בסיס הגלגלים שלו עומד על כ-2.8 מ' מצויינים המעניקים ליושבים בשורת המושבים השניה מאחור, מרווח רגליים מעולה ונוחות נסיעה ללא תחרות. הדגם שבחנתי, בגרסת מנוע של 1.4 ליטר טורבו, כללה רק 5 מקומות ישיבה, אך בבסיסו, מיועד הקודיאק עבור 7 נוסעים ובדגמים האחרים ניתן לקבלו עם שורת מושבים שלישית שעדיין מותירה מקום נאה למטען אישי מאחור.
חישוקי מגנזיום בקוטר "18, בגרסת STYLE אותה קיבלתי למבחן מוסיפים למראה הקשוח שלו. ברמות הגימור והמנועים הגבוהות יותר, ניתן לקבל את הקודיאק עם חישוקי "19 מרשימים מאד מאד
כאמור, למבחן קיבלתי את גרסת מנוע 1.4 ליטר טורבו, 150 כ"ס עם 5 מושבים בלבד ורמת גימור ביניים הקרויה STYLE. הסיבה שקיבלתי את הרכב הזה היתה כי זה מה שביקשתי לקבל, ממשרד יחסי הציבור של צ'מפיון מוטורס. רציתי לבחון גרסת מנוע "נגישה" למרבית הציבור, צריכת דלק הגיונית ורמת איבזור סבירה ולא ספרטנית מידי. כמובן שניתן לקבל את הקודיאק ברמה "פשוטה" יותר מזו שקיבלתי (וזולה יותר), וניתן לקבל אותה בגרסת 4X4 סופר-מאובזרת ומחיר גבוה מאד.
הגרסה שקיבלתי צויידה במושבי עור ואלקנטרה משובחים ביותר ונוחים מאד. המושב האחורי מרווח באופן מגוחך ולרגע חשבתי שאני בכלל יושב בסופרב. תנוחת הנהיגה גבוהה מאד ושולטת. מערכת הסאונד היא לא פחות ממעולה וההערה היחידה שיש לי היא נגד מערכת המולטימדיה שאינה כוללת אופציות כגון ניווט בתכנת WAZE או חיבור למערכות אפל ואנדרואיד, כפי שניתן למצוא אצל יבואנים אחרים.
הקודיאק הוא תמצית ההגדרה של "מכונית חכמה". הוא משופע בגאדג'טים וגימיקים והתחכמויות קטנות, שכל-כך טיפוסיים לסקודה. קחו למשל את הפטנט המדהים של אלמנט ההגנה על הדלתות שעשוי מסיליקון ומזנק להגנת הדלתות מייד עם פתיחתן ושומר שמצד אחד לא תפגעו ברכב השכן ותגרמו לו נזק ומצד שני שומר שלא תפגעו בצבע של הקודיאק שלכם. עם סגירת הדלת, מזנק אלמנט הסיליקון הזה במהירות רבה חזרה למקומות בתוך החלק הפנימי של הדלת. תעמדו מחוץ לרכב ותפתחו ותסגרו את הדלתות כמה וכמה פעמים. זה משעשע בכל פעם מחדש, אבל גם חכם מאד. פשוט מבריק. פטנט נוסף שקיים ברכב הוא מיקרופון ההגברה. קרה לכם שהילד ההיפר אקטיבי שלכם או אורח שיש או שביעי יושב בשורת המושבים השלישית ואתם צריכים לצעוק אליו והוא צועק אליכם בחזרה? וכך שיחה תמימה נשמעת כמו מריבה נוראית? ובכן, בקודיאק קיימת אופציה להפעלת מיקרופון פנימי שמעביר את דברי הנהג והיושב לידו אל תוך הרמקולים של מערכת הסאונד והיושבים מאחור שומעים את דברי הנהג מתוך מערכת ההגברה וכך לא צריך לצרוח מלוא הגרון את מה שיש לכם לומר לילד שיושב בשורה 3 כיסא 7.
כמה פעמים כבר קרה לכם שבדיוק כשאתם רוצים לצאת מהרכב, מתחיל לרדת גשם והמטריה בדיוק נמצא ב…באגאז'? או, אז זהו. בקודיאק שילבו מטריה בתוך הדלת. כל מה שצריך לעשות הוא לפתוח את הדלת קלות, לשלוף מתוכה את המטריה, לפתוח אותה ולצאת מהרכב ללא שנרטבתם ולו מטיפה אחת. חכם ושימושי.
אז נכנסתי והתנעתי. כשאנשים שומעים שאת הרכב הגדול הזה מניע מנוע בנפח 1400 סמ"ק, כולם הופכים פתאום למומחי רכב ציניים. כולם "יודעים" שאין מצב ש"מנוע כזה קטן יניע רכב כזה גדול" ו"חכה, חכה, תראה מה יהיה" ועוד פירגונים כאלה ואחרים. אז נכון, הקודיאק מתחיל ממשקל עצמי של 2300 ק"ג שבעברית פשוטה זה 2 טון ו-300 קילו. זה כבד. גרסת מנוע ה-2.0 ליטר והנעת 4X4, כבר שוקלת 2453 ק"ג שזה כמעט כמעט 2.5 טון.
אז יש לי חדשות עבורכם, מנוע ה-1.4 ליטר טורבו מפיק 150 כ"ס ומומנט מדהים של 25.4 קג"מ. נכון, בתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש הוא כנראה לא יגיע ראשון, אבל הוא ממש ממש לא יגיע אחרון. יותר מכך, אני מבטיח לכם שאם לא הייתם יודעים שבחרטום הרכב מותקן מנוע בנפח 1400 סמ"ק, לא הייתם מעלים זאת על דעתכם, בעצמכם.
בנסיעה הקודיאק שקט מאד, ורגוע מאד. כושר בלימת הזעזועים ושיכוך המהמורות שלו הוא פנומינאלי. הנהיגה לאורך מאות קילומטרים ברציפות היתה כל-כך שלווה ומהנה ומערכות הבטיחות האקטיביות שכוללות בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמירת נתיב אקטיבית, כולל תיקון עצמי של ההגה ומערכת אזהרה על שטחים מתים, כולל בלימה עצמאית בעת נסיעה לאחור עד מהירות 10 קמ"ש, פועלות באופן מדוייק ומורידות מהנהג המון לחץ של נהיגה בכבישי ארצנו העמוסים, הצפופים והמלאים בנהגים ביריונים, ללא ידע מינימאלי בנהיגה.
אני רוצה להתעכב חצי שניה על מערכת בקרת השיוט האדפטיבית. תקשיבו, זה עובד מדהים. נסעתי על כביש 1 ממזרח לכיוון ת"א, לקראת הכניסה לנתיבי אילון, התנועה החלה להיות כבדה מאד. הרכב האט מעצמו והתאים את מהירותו למהירות הרכב שלפני. ממש בכניסה לנתיבי איילון, החל להיווצר פקק והתנועה נעצרה לחלוטין. הקודיאק בלם מעצמו ונעצר. לא הנחתי את רגלי על דוושת הבלם. הקודיאק בלם ונעצר מעצמו. לאחר כמה שניות התנועה החלה לזרום באיטיות. הקודיאק החל לנסוע מעצמו והתאים את עצמו למהירות הרכב שלפניו. כשהתנועה החלה להגביר מהירות, הקודיאק התאים את עצמו שוב ובתוך זמן קצר חזרנו למהירות שיוט של 80 קמ"ש וזאת מבלי שהנחתי את רגלי ולו פעם אחת על דוושת הבלם או דוושת התאוצה. פשוט עובד מצויין.
למנוע הזה יש מומנט מצויין שתמיד זמין וגם ביציאה לעקיפה במהירות של 100 קמ"ש, הקודיאק הזה עושה זאת במהירות ובתחושת ביטחון מקסימלית.
אני אומר זאת כך, הקודיאק מעניק פרשנות חדשה למושגים "נוחות" ו"נינוחות" בנהיגה(לנהג) ובנסיעה (לנוסעים). לראשונה מזה זמן רב שמצאתי את עצמי מחפש סיבות ותירוצים לרדת ולנהוג בקודיאק שוב ושוב ושוב.
באחד משלושת הערבים שהקודיאק היה ברשותי, ביקשו מאחי להתייצב באולפן החדשות של ערוץ 2 בנווה אילן. אחי הוא בכיר שב"כ לשעבר ומגיע הרבה לאולפני הטלויזיה לתת פרשנויות על פיגועים בישראל וסביב העולם. נסעתי לאסוף אותו מביתו אי שם בערבות ראש העין ונתתי לו לנהוג לנווה אילן וחזרה. תגובות ההתלהבות מהרכב, הנוחות, גובה הישיבה והתנהגות הרכב, התאימו יותר לילד מתלהב מאשר לאיש שב"כ מסוקס וקשוח. מבחינתי זה היה המבחן האולטימטיבי להצלחתו של הקודיאק.
הקודיאק 1.4 ליטר, ברמת גימור STYLE עולה200,000 ש"ח עגולים ומדוייקים. ברמת הגימור הנמוכה יותר – אמבישיין, ניתן לקבל אותו אפילו תמורת כ-185,00 ש"ח והמחיר שלו יכול להגיע בדגם הבכיר ביותר אפילו עד קרוב לרבע מיליון ש"ח
לעניין צריכת הדלק. אי אפשר לצפות שצריכת הדלק של מנוע 1.4 ליטר שיושב במכונית במשקל 2.3 טונות, תהיה כמו במכונית ששוקלת 1.3 טונות, נכון??? כך הוא הדבר בקודיאק. צריכת הדלק הממוצעת המדודה של הקודיאק עמדה על כ-7.5 ליטר למאה ק"מ שזה כ-13 ק"מ לליטר. זה הממוצע. זה אומר שמדובר בצריכה עירונית של כ-9 ק"מ לליטר בעיר וכ-16-17 ק"מ לליטר מחוץ לעיר. בסדר גמור בהתחשב בגודל ומשקל הרכב.
היו מעט מאד מכוניות שאהבתי ממש, ושחשבתי שאשמח שיעמדו בחניה שלי. היו עוד פחות מכוניות שממש הצטערתי להחזיר אותן ליבואן, אבל עם הקודיאק, חשבתי בכלל לא לחזור ליבואן ולהשאיר אותו אצלי לתמיד.
תקשיבו, במהלך כל יום ראשון, לאחר שהקודיאק היה אצלי לסופ"ש ארוך, ישבתי וחישבתי כיצד אני עושה תרגילים פיננסיים כאלה ואחרים, כדי שהקודיאק הזה יעמוד בחניה שלי. סקודה ייצרה כאן להיט מכירות בטוח שעומד למחוץ בדרך הרבה מאד קרוסאוברים אחרים. יש לי תחושה שבעוד שנה מהיום כולכם תגידו לי "צדקת". רב-מכר חדש נולד
הצטרפו למדיות החברתיות :