סקודה סופרב 2018 – כן, אדוני השר

Home/מנהלים וסאלון, עמוד הבית, רכב/סקודה סופרב 2018 – כן, אדוני השר

נהג וכתב: רון אקרמן – Ron Akerman

צילום: גידי לויתן

כאשר הייתי דובר קבוצת צ'מפיון מוטורס אי אז בשנים 1997 ועד 2010, נפלה בחלקי הזכות הגדולה לקבל את יחסי הציבור של המותג "סקודה" שעבר אז מחברת "שלמה" לחברת צ'מפיון, כשבהמשך היה לי העונג להשיק בישראל את המכונית המשפחתית הגדולה של סקודה, הסופרב. הדגם הראשון של הסופרב החדשה, היה לא יותר מאשר פולקסווגן פאסאט מוארכת שנלקחה ממפעל פולקסווגן בסין, צוידה בתוספות שונות ושמה הוסב לסקודה סופרב. הדגם השני והמוצלח הרבה יותר כבר היה זה שרובכם מכירים, בצורתו המעט יותר עגלגלה וכלל "פטנטים" שונים שגולת הכותרת שלהם היתה הדלת החמישית האחורית שיכולה היתה להיפתח בשני טאקטים; שלב ראשון ניתן היה לפתוח אותה כדלת תא מטען רגילה ובשלב שני ניתן היה לפתוח אותה כדלת חמישית עצומה עם כל הזכוכית האחורית. שם גם מצאנו מקום למטריה בתוך דלת הנוסעים מאחור ועוד דברים שונים שנועדו להוכיח שסקודה היא מכונית "חכמה". וזה עבד.  המכונית היתה גדולה מאד, מרווחת מאד מאד ונתנה תמורה הולמת מאד למחיר. לא סתם היא נבחרה להיות מכונית רשמית של שרי מדינת ישראל ובהמשך גם הרכב הרשמי של שופטים, הרמטכ"ל (הייתי מעורב גם בשלב תוספת שיריון כבד לסופרב של הרמטכ"ל שהחליפה את הב.מ.וו. 750 המשוריינת והמתקלקלת שלו), רכב המפכ"ל ועוד ועוד.

הסופרב הפכה לרכב המנהלים הפופולארי והנמכר ביותר בישראל אז והיום.

בחנתי כבר בעבר את הסופרב ואהבתי אותה מאד. לכבוד שנת 2018, בחרתי לבחון אותה שוב והפעם בדגם הכמעט הכי מפואר שלה – הספורטליין, בעל מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 280 כ"ס, הנעת 4X4 ורמת גימור גבוהה מאד. מעל הדגם הזה קיימת רק רמת גימור אחת – "לורין וקלמנט" הקרויה על שמם של מייסדי המותג שהחלו כיצרני אופנים אי שם בשנת 1885 בעיר מלאדה בולסלאב בצ'כיה. מי הם היו וכיצד נולד המותג, זה סיפור ארוך ולמקום אחר.

בקיצור, הרכב שקיבלתי הוא החזק ביותר, בעל מערכת ההנעה הטובה ביותר וברמת גימור כמעט הגבוהה ביותר. שווה לראות האם גם בשנת 2018, סקודה בכלל והסופרב בפרט, מעניקים תמורה לאגרה.

מבחוץ

 

הסופרב של 2018 היא מכונית יפה ומכובדת מאד במראה שלה. היא ארוכה מאד – 4.86 מ', רחבה מאד – 1.86 מ' ובעלת בסיס גלגלים ארוך ומכובד מאד של 2.84 מ', שהוא רק חלק מהסיפור של המרווח הפנימי העצום במושב האחורי.

בדגם החדש קיבלה הסופרב קוים ישרים וחדים יותר, עיצוב נוכח ובולט דווקא לחלק האחורי שלה, שהוא מרשים מאד והיא מצויידת בחישוקי גלגלים מסגסוגת קלה בקוטר "19 מכובדים ונאים ובעיצוב ייחודי ויוצא דופן.

דגם הספורטליין, כשמו כן הוא, מתהדר בכמה "נגיעות" ספורטיביות שאחת מהן והיא דווקא מרשימה מאד, היא הגריל הקדמי המושחר כולו, ללא שום מסגרת או נגיעה של ניקל או כרום מבריקים. יש שיאהבו את זה, יש שלא. אני מאד אהבתי. ההסתייגות האחת והיחידה שיש לי מעיצוב החרטום של הסופרב היא שעבור מי שלא מתעמק בתחום הרכב, הסופרב נראית מלפנים דומה מידי לאוקטביה הקטנה יותר (אך המוצלחת מאד גם היא). מאחור הסיפור שונה לחלוטין ועיצוב החלק האחורי של הסופרב מקרב אותה יותר למכוניות הסלון-יוקרה הגרמניות ואין לו שום דימיון לאוקטביה. 10 על העיצוב מאחור, רק 7.5 על עיצוב החרטום הקדמי.

את רכב המבחן קיבלתי בצבע שחור ומן הסתם מאד אהבתי, כי מי שקורא אותי כאן באופן קבוע, יודע כבר לומר שהצבע השחור הוא האהוב עלי ביותר ברכב ואני חושב שהוא גם הצבא האלגנטי ביותר, בוודאי שלמכוניות גדולות, סלון או יוקרה.

מבפנים

לפנים של הסופרב הזו אי אפשר לקרוא בשום שם אחר מאשר "חדר אורחים". בדגם הספורטליין (וכמובן שגם בלורין וקלמנט) מדובר בלא פחות מאשר חלל אירוח לאנשי עסקים ולקוחות VIP.

 

המושבים עשויים שילוב של אלקנטרה ועור מלאכותי, עם תפרים כסופים ותיפורים בתצורת יהלום. דוושות התאוצה והבלם מעוצבות במראה אלומיניום ספורטיבי, גג פנורמי גדול מאד בגג, מערכת מולטימדיה בעלת מסך גדול מאד במרכז הדשבורד כשהכל מלווה בדיפוני עור ומשטחי פלסטיק דמויי קארבון. מאד אהבתי. את רכב המבחן קיבלתי בגימור שכל כולו שחור אך אפשר להזמינו גם בשני גוונים של שחור ושנהב-ווניל.

מושבי הנהג והנוסע שלצידו נוחים מאד, אך הם כאין וכאפס לעומת היושבים המושב האחורי. שם מדובר בהחלט ב"חלל" המיועד לאנשי מלוכה, שרים, לקוחות VIP וכל מי שאוהב לשבת בנוחות עם רגליים מתוחות קדימה. מרווח סרנים של 2.84 מ', הוא לא נתון יוצא דופן ב"מכוניות מנהלים" ועם זאת מהנדסי סקודה מצליחים בכל פעם מחדש לתכנן את המושב האחורי כך שהתחושב בו תהיה שבסיס הגלגלים כאן הוא לפחות 3.0 מטרים. וזה לא בא על-חשבון תא מטען עצום בנפח של כ-600 ליטרים וזאת ללא קיפול המושב האחורי. קפלו את המושב האחורי ותקבלו נפח מטען של 1700 ליטרים מדהימים. חברו זאת עם דלת אחורית הנפתחת בשלמותה ותקבלו אפשרות להעמיס לכאן חצי מהבית שלכם.

בנסיעה

טוב, במה להתחיל? במנוע המצויין הזה שמפיק 280 כ"ס מרהיבים? או בהנעת 4X4 מצויינת שמוסיפה אמנם "רק" 110 ק"ג למשקל הרכב, אך מרחיבה במאות אחוזים את מעטפת הבטיחות שלו?

תראו, על מנוע ה-2.0 ליטר טורבו של קבוצת פולקסווגן אין הרבה מה להוסיף. מדובר במנוע מצויין שמוכיח את עצמו כבר שנים ומניע כיום את רכבי הקבוצה השונים, החל מהדגמים הסולידיים ועד דגמי הספורט כמו האוקטביה VRS, האודי S3, הגולף GTI ועוד. לתת עבודה הוא יודע!!! עכשיו תארו לכם מה קורה כאשר מעלים לו את ההספק לכיוון ה-280 כ"ס ומוציאים ממנו מומנט של כמעט 36 קג"מ. נכון. זו לא הולכת להיות המכונית הכי איטית על הכביש. ההיפך! עכשיו, אם תקחו את כל הנתונים המספריים היבשים האלה, תוסיפו להם תאוצה של 5.8 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, הנעת 4X4 קבועה ותיבת הילוכים רובוטית מצויינת בעלת 6 מהירויות, תקבלו מכונית חזקה מאד, יציבה מאד, מהירה מאד ושקטה מאד מאד.

אחיזת הכביש שלה היא אולטימטיבית, היא "רכה" מספיק כדי לא לשבור את הגב לנהג ולנסועים, אך "קשוחה" מספיק כדי לעשות הכל באופן חד, חלק ומדוייק. היו פעמים שקשה היה להאמין שאני נוהג במכונית ששוקלת 1,615 ק"ג ולא במכונית קלה ממנה ב-30%.

גם בבטיחות האקטיבית לא חסכו כאן ומי שרוכש את הסופרב הזו מקבל חבילה שלמה ויפה של איבזור בטיחות אקטיבית הכוללת: מערכת למניעת הידרדרות לאחור בעליה, מערכת "פרונט אסיסט" לניתור מרחק ממכונית לפנים,  מערכת איתור סטיה מנתיב, מערכת ניטור עייפות נהג, מערכת לזיהוי רכב בשטח מת ועוד ועוד. בהחלט חבילת בטיחות מלאה ויפה.

סיכום

הסופרב שנבחנה עולה 265,000 ש"ח. זה אולי נשמע הרבה, אבל בהשוואה ישירה למה שניתן לקבל בשוק במחירים האלה, זוהי תמורה מדהימה למחיר. בוודאי אם נשווה מותגים שמתיימרים להציג את עצמם כמותגי יוקרה, שמוכרים מכוניות מהקטגוריה הזו במחירים גבוהים בהרבה, ללא שום כיסוי. אבל נושא ה"יקר" וה"יוקרתי", יטופל אצלי במסגרת אחרת.

הסופרב לא מתיימרת להיות "יוקרתית" והיא, לכן, גם לא יקרה. אני בהחלט חושב שהמחיר והתמחור שלה נכונים מאד והיא נותנת חבילה שלמה ועגולה במחיר נכון וסביר.

תמיד אהבתי את המותג "סקודה". אחרי המבחן הזה, אישררתי את האהבה שלי בפעם נוספת.

2018-08-11T07:41:44+00:00