סיטרואן DS5 – ממלכתיות צרפתית

Home/רכב/סיטרואן DS5 – ממלכתיות צרפתית
דצמבר 2013

איך שהתיישבתי בה, נזרקתי מייד מעל 40 שנים לאחור, לילדות שלי. כשהייתי ילד, הייתה לי שכנה, שתי קומות תחתיי, בגילי, שנורא רציתי שתהיה חברה שלי. ניצלתי כל הזדמנות להיות לידה, גם אם זה אמר ליסוע לבריכה יחד איתה וההורים שלה.  למה?  כי להורים שלה היתה מכונית מגניבה שחורה גדולה, נורא יפה (בעיני) וממש מיוחדת. היה כייף ענק לסוע בה. המילה "נסיעה" עושה עוול לחוויה.  יותר נכון היה לומר שהיה כייף ענקי לשוט בה ברכות על הכביש.  היה לה גם מן הגה משונה כזה ומוזר נורא שתמיד תמהתי איך הוא עובד והיו לה פנסים שכאשר אתה מסובב את ההגה, הפנסים מסתובבים לכיוון פניית ההגה.

המכונית הזו הפנטה אותי.    קראו לה סיטרואן DS.

חובבי הקומיקאי הצרפתי לואי דה-פינס ראו אותה הרבה בסרטיו ובמיוחד זכורה הסצינה של המרדף המשטרתי אחריו בסרט "רבי יעקב", כשהוא נוהג בסיטרואן DS שעל גגה יש סירה הפוכה כשבמהלך המרדף המכונית עפה לנהר, מתהפכת ונוחתת על הסירה וכעת הסירה היא זו שנושאת את המכונית.
קטע מהסרט "רבי יעקב" – בכיכובם של לואי דה-פינס והסיטרואן DS5:

https://youtu.be/SqSiaH5A3WM

לפני שנים ספורות החליט מפעל סיטרואן לחדש את נעורי המותג DS  ולהכניס תחתיו סדרה של דגמים שיהיו מעוצבים מאד, שונים, מעט ספורטיביים, אבל בעיקר יחיו את רוח האוונגארד ומוניטין החדשנות של סיטרואן.  תחת המותג המחודש הופיעו ה-     DS3 אחותה המעוצבת של ה- C3, ה- DS4 אחותה המעוצבת של ה-C4 וה-DS5 האחות הבכירה והמעוצבת של ה-C5. סיטרואן כל-כך השקיעה במיתוג החדש שכחלק מצעדי השיווק, הוחלט על פתיחת אולמות תצוגה נפרדים לדגמי ה-DS  החדשים.   סיטרואן ניסתה לעשות עם המותג החדש את מה שאודי היא עבור קונצרן פולקסוואגן ולקסוס עבור קונצרן טויוטה.

לנסיעת המבחן הראשונה קיבלתי את הדגם הבכיר ביותר, ה-DS5 וממנו קיבלתי את הדגם המאובזר עד למעל הראש במיטב התופינים שיש למהנדסי סיטרואן להציע.   ה- DS5 היא הגרסה ההיפר מעוצבת ומאובזרת של ה- C5. כבר מבחוץ היא נראית גדולה, מיוחדת ומרשימה מאד. זו מכונית בקטגוריה של אודי A4, פולקסוואגן פאסט ודומותיהן.

אתחיל אולי במה שבולט לעין מיד – העיצוב.

בשנות תהילתה הגדולות של סיטרואן, העיצוב האוואנגרדי היה אחד מסימני ההיכר של המותג. היו שאהבו, היו שקראו למכוניות "צפרדעים", היו שממש לא אהבו, אבל אף אחד לא יכול היה להתעלם. בשנים האחרונות סיטרואן הלכה לנעלמה בהיבט העיצוב. ה-DS החדשות נועדו להחזיר לסיטרואן את התהילה גם בתחום זה.

ה-DS5 היא בהחלט מכונית נאה.  בעיני היא אפילו נאה מאד.  בניגוד למראה ה-"2.5 קופסאות" של ה-C5  ה"רגילה", הרי שה-DS מעוצבת כמעין מכונית סטיישן/קופה גדולה ואוואנגרדית. חלונות אחוריים כהים במיוחד, גג זכוכית פנורמי לכל אורך הרכב וחזית בעלת נוכחות תקיפה.  שני עיטורי כרום ייחודיים ויפים עולים מכיוון הפנסים הקדמיים עד לקורת ה-A הקדמית (של הזכוכית הקדמית).  אהבתי.

כדי לפתוח את המכונית ולהתיישב בה אינך זקוק למפתח ואפילו לא ללחוץ על השלט.  די שה"מפתח" מונח בכיסך, שים את כף ידך בתוך ידית הדלת ורכב ייפתח. לנעילת המכונית כל שיש לעשות הוא והניח את כף היד על החלק החיצוני של ידית הדלת והרכב יינעל. אהבתי.

מייד כשהתיישבתי במושב הטייס, סליחה, במושב הנהג, הרגשתי כמו קברניט של ג'מבו 747. לוח השעונים עם התצוגה העילית, ההגה עם שלל כפתורים, קונסולה מרכזית עמוסת לחצנים ו…קונסולה נוספת על תקרת הרכב גם היא עמוסת כפתורי תפעול שונים של התצוגה העילית, של שלל החלונות הפנורמיים בגג, פתחי איכסון למשקפיים ועוד ועוד.

מושבי העור המפנקים מאובזרים בחימום פנימי, כיוון חשמלי לכל זוית אפשרית ואפשרות לתמיכה נוספת תחת הירך. רוצים מסאג' תוך כדי הנסיעה?  אין בעיה.  מערכת עיסוי מיוחדת תעסה את הגב התחתון שלכם ללא הפסקה, במשך כל הנסיעה.

בתוך מושב הנהג מצוייה מערכת מיוחדת שאפשר לקרוא לה "בטיחות מהתחת".  למה? כי כשהנהג, מבלי לשים לב סוטה מנתיב הנסיעה ללא איתות, המערכת שולחת לישבנו של הנהג רטט על-פי כיוון הסטיה; ישבן ימני לסטיה ימינה, ישבן שמאלי לסטיה שמאלה.  חביב וחכם מחייב אותך לשמור על נתיב הנסיעה או לאותת בכל סטיה (הפעלת האיתות מבטלת את פעולת המערכת). מאד מאד אהבתי.

עוד בתחום האיבזור המפנק אפשר למנות מערכת מולטימדיה עם בקרה מרכזית של כפתור אחד, הכוללת גם מערכת ניווט – GPS, ומערכת בלו-טות' המאפשרת לשמוע לא רק את הטלפון הנייד, אלא גם את כל המוסיקה האגורה בו.

מערכות הרכב כולן שזורות זו בזו שפשוט קשה להפריד בין "בטיחות", "פינוק", "ביצועים" וכו' ולכן פשוט אכתוב כאן על הכל ברצף.

התנהגות הכביד של ה-DS5 היא בדיוק מה שאתה מצפה מסיטרואן. אין לי שום הגדרה אחרת להתנהגות הכביש המופתית שלה חוץ מ"מגהצת את הכביש".   המתלים שלה מכויילים כך שהיא פשוט מרחפת מעל מהמורות וסדקים בכביש תוך התעלמות מופגנת מהם.  לבורות עמוקים יותר היא מתייחסת בסלחנות ועוברת מעליהם כאילו לא היו אלא סדק קליל באספלט.  היא לא מתרסקת לתוך בורות וכל המכללים שלה, לוח השעונים וכל האיבזור ברכב מהודקים היטב ולא נשמע ציוץ אחד. איכות!

אחיזת הכביש של הסיטרואן הבכירה ביותר בקו היוקרה, היא פשוט מצויינת. למרות גודלה ומשקלה, היא נכנסת לתוך הפניות בצורה שקולה ובטוחה ויוצאת מהן באופן מהודק והחלטי.

וכאן יש לי תלונה אחת; המנוע!

ל-DS5 משודך אותו מנוע שמשודך לאחות הקטנה יותר – DS4 וכאן יש "פאול" קטן.  מדובר במנוע 1600 סמ"ק עם מגדש טורבו. ההספק הוא 156 כ"ס והמומנט האדיר עומד על 244 קג"מ.  אז היכן הבעיה. טוב, אז ככה, המומנט האדיר יעיל רק כשמגדש הטורבו נכנס לפעולה וזה לא קורה בסל"ד נמוך. היציאות מכל רמזור, צומת או פניה במהירות נמוכה יחסית, הן מביכות.  המכונית הזו פשוט גדולה מידי על המנוע הזה.

במהירויות של 40 קמ"ש ומעלה, הבעיה הזו כלל לא קיימת והאצות הביניים של המכונית הן לא רעות כלל, עבור מנוע שכזה.   את הבעיה הזו, אגב, של חוסר בזמינות הכוח במהירות נמוכה במנועים כאלה פתרו בפולקסוואגן על ידי שידוך של שני מגדשים למנוע קטן (מנועי ה-TSI);  מגדש סופרצ'ארג'ר למהירויות הנמוכות ומגדש טורבו למהירויות הגבוהות יותר וכך ניתן להפיק ממנועי 1400 סמ"ק כוח דמיוני כבר ממצב עמידה.  אני ממליץ לסיטרואן לאמץ את הרעיון.

את הבלמים מאד אהבתי. הם עוצמתיים ו"נשכניים" ומשרים עליך הרגשה בטוחה מאד. אתה פשוט יודע שהמכונית הזו תבלום היטב שתצטרך.  ואגב בלימה חזקה.  המכונית היתה ברשותי ממש ביומיים הראשונים של הסערה הגדולה ופעם אחת נזקקתי לבלימת חירום עקב איבוד שליטה ברכב של הנהגת שנהגה לפני. לחצתי על הבלם בעוצמה, כמו שלימדו אותי בקורס נהיגת המירוצים שעברתי בחו"ל. באותו רגע, במקביל לבלימה הכמעט מיידית של המכונית, מערכת החירום של 4 המאותתים נכנסה לפעולה באופן עצמאי. פיצ'ר מצויין המזהיר את הנהגים מאחור. אהבתי.  מאד אהבתי.  סיטרואן במיטבה.

טוב, ונסיים במחיר  : החל מכ- 215,000 ₪.  מכונית המבחן המאובזרת עולה 265,000 ₪.  כן, קראתם נכון.
תראו, זה עניין קצת רגיש. פגשתי את חברי הטוב צביקה הדר (כן, כן, ההוא) שבבעלותו מכונית דומה באותה רמת גימור.

המסקנה של שנינו הייתה: "מכונית מצוינת אבל מתומחרת הרבה יותר מידי גבוה".

אם רצו למצב אותו מול אודי A4 ומול מרצדס C, זה פשוט כישלון ידוע מראש.

אם רצו למצב אותו מול הדגמים המאובזרים והמפוארים של פולקסוואגן פאסאט, או סקודה סופרב, אז המחירים שלה פשוט גבוהים הרבה יותר מידי.

צילומים: יצרן

2017-04-14T10:39:15+03:00