סיאט לאון החדשה – אדום או-לה!!!!

Home/עמוד הבית, קומפקטיות ומשפחתיות, רכב/סיאט לאון החדשה – אדום או-לה!!!!

נהג, צילם וכתב – רון אקרמן – Ron Akerman. ינואר 2021.

במבנה האירגוני של קבוצת פולקסווגן, נמצא המותג סיאט הספרדי תחת מותג אודי. החלוקה בקבוצה היא ברורה מאד – יש חטיבה "אלגנטית" תחת המותג "פולקסווגן" שכוללת גם את "סקודה" ו"בנטלי" ויש את החטיבה "ספורטיבית" תחת מותג "אודי" שכוללת גם את "סיאט" ו"למבורגיני" (וגם את אופנועי "דוקאטי"). כן, ובצד יש את "פורשה". אבל זה לא הנושא היום.

סיאט נבחרה כבר מזמן להיות זו שתיתן את הניחוח הספורטיבי מהצד הלא יוקרתי של המשוואה. על הצד היוקרתי-ספורטיבי, אחראית, כאמור, "אודי".

אין הרבה מותגי רכב שהצליחו ליצור מכוניות שהפכו למותג בפני עצמן. תחשבו על זה; כמה דגמי רכב אתם מכירים שמספיק שתגידו את שם הדגם, מבלי הצורך להקדים לו את שם המותג, אתם מכירים? כן, יש כמה, אבל לא הרבה מאד. עכשיו תחשבו על ה"איביזה" של "סיאט". כמעט ב-100% מהמקרים כשתשאלו בעל מכונית מדגם "איביזה" איזו מכונית יש לו התשובה תהיה "איביזה". ללא "סיאט". ותמיד תמיד ידעו באיזו מכונית מדובר. זו ההצלחה של סיאט. עם הלאון אנחנו "כמעט" שם, אבל לא ממש. זה יגיע גם.

הלאון היא האחות לפלטפורמה, של פולקסווגן גולף, סקודה אוקטביה, אבל הכי חשוב לצורך הכתבה הזו – אודי A3. למה הכי חשוב? כי כחודש וחצי לפני שבחנתי את הלאון החדשה, בחנתי את האודי A3 ספורטבק וההשוואה היא בלתי נמנעת. אבל, חכו, לא אקדים את המאוחר.

מבחוץ

הוזמנתי להשקת העיתונאים של הלאון החדשה. זה היה יום גשום בתחילת החורף. ההשקה נעשתה על-פי הנחיות משרד הבריאות ושמירה קפדנית על קיום האירוע בקפסולה של 10 עיתונאים בלבד בכל סבב. אני זוכר איך חשתי כשנכנסתי לאולם ההשקה והלאון האדומה עמדה במרכז האולם, מוקפת בתאורה מעוצבת. היא עמדה שם אדומה, בוהקת בעיצוב מצויין, בעיני, קרבית וכמו שור בזירת מלחמת השוורים בספרד, ממתינה להתנפל על…. כבישי ישראל.

חזית הלאון כוללת את מראה הגריל החדש של סיאט כשמשני הצדדים נמצאים פנסי החזית הצרים והחתוליים, מוקפים בתאורת הלד הייחודית של סיאט (בדגם ה-FR שיגיע לישראל ממש בקרוב). יחד עם מכסה מנוע בעל קווים אורכיים, המשתפל לכיוון החזית אל הגריל הקדמי, אנחנו מקבלים חזית נאה מאד בעלת מראה תכליתי.

עיקר עבודת העיצוב, נעשתה כאן בדיוק מהצד השני של המכונית. אם תקראו את המבחנים הקודמים שכתבתי, תגלו שאני מציין בפירוש כי לאחרונה אני מבחין במגמה של התרכזות מעצבי הרכב בזנב המכוניות יותר מאשר בחזיתן. לא אכנס כאן לניתוח התופעה (כבר כתבתי על זה במבחנים קודמים) אבל כשנעמדתי מאחורי הליאון פלטתי אנחת השתאות. מישהו עשה כאן עבודה ראויה לציון והוקרה. זה לא רק השילוב בין החלון האחורי לספויילר העליון, זה לא רק השילוב שבין פתח הדלת האחורית לפגוש האחורי. זה בעיקר העיצוב של הפנסים האחוריים, השילוב שלהם במרכז הבליטה המשוכה לאחור בדלת והחיבור בין שני הפנסים האחוריים בפס תאורה אדום הנמתח לכל רוחב המכונית מפנס לפנס. מה שלא אכתוב כאן, לא יתאר את האפקט העיצובי. אתם פשוט חייבים להיכנס לאולם התצוגה הקרוב לביתכם ולראות בעצמכם. אין לי בכלל ספק שמישהו השקיע הרבה מחשבה וזמן על עיצוב הישבן של המכונית הזו ויצר לו מראה אגרסיבי, ספורטיבי ואלגנטי, בו-זמנית. אני הייתי מרחיק ואומר "ישבן שובב". בהיבט החיובי של המושג.

דגם ה"סטייל" כולל חישוקי גלגלים בקוטר "17 שהם "נחמדים" אבל לא יותר. את דגם ה-FR תקבלו עם חישוקי "18 שנראים הרבה יותר טוב בתוך קימורי בתי הגלגלים.

באותו שבוע של השקת הלאון הזדמן לי לנהוג בפורד פוקוס החדשה. לא יכולתי להתעלם מכמה קווי דימיון בין השתיים, בעיקר בגזרת הדלת האחורית וזנב הרכב. מן דמיון שכזה. ואם תשאלו אותי, הפוקוס החדשה נראית מצויין. אז, כן, בקטגוריית העיצוב החיצוני, הלאון מקבל ממני ציון 9 עם נטייה קלה למעלה.

מבפנים

למבחן קיבלתי את את הלאון ברמת גימור "סטייל" שהיא רמת הגימור הראשונית שנמכרת בישראל. מעליה תמצאו את רמת הגימור FR, אותה לא בחנתי.

הדבר הראשון שתפס את עיני, היה דווקא לוח השעונים. בדגם הסטייל הוא מגיע עם שני שעונים אנלוגיים כמו של פעם. שעון מהירות ושעון טורים. ואתם יודעים מה? אחרי כל לוחות השעונים הדיגיטליים, התלל מימדיים ובעלי המראה המתוחכם והצורך ביום לימודים ארוך בהפעלתם, לא רק שפלטתי אנחת רווחה למראה השעונים האלה, אלא שאני אומר לכם שבדיוק השעונים האלה, נותנים ללאון את המראה הספורטיבי והנכון. מהבחינה הזו, ממש אהבתי את לוח השעונים הזה. בדגם ה-FR תקבלו מסך דיגיטלי מלא. במרכז הדש-בורד תמצאו את מסך המולטימדיה. בדגם ה"סטייל" שנבחן מדובר במסך בגודל "8.5 ובדגם ה-FR הוא מגיע בגודל "10. אני חייב לומר שהסתדרתי מצויין עם "8.5. בניגוד לדור הקודם של מסכי המלטימדיה בקבוצת פולקסווגן, הפעם מדובר במסך מגע "צף" שלא מוקף בהמון כפתורי תפעול. מתחת למסך יש כמה כפתורי תפעול בסיסיים למידע המבוקש על המסך. ניקיון עיצובי שמאד אהבתי. גם כאן תמצאו את ידית/כפתור ההילוכים הקטנטן אותו תוכלו למצוא גם באודי A3 וגם בסקודה אוקטביה. ה"גאדג'ט" הזה דורש הסתגלות, אחרי עשרות שנים של "ידית הילוכים" גדולה ובולטת. אבל ברגע שמתרגלים, גם התפעול מאד פשוט ואינסטנקטיבי וגם המראה מאד "נקי" ומעוצב בקונסולה המרכזית.

חלון השמש הפנורמי בגג, המופעל חשמלית, תורם לתחושת היוקרה והספורטיביות.

בסיס גלגלים של 2.68 מ' הוא סביר לקטגוריה, אבל הוא דומה לאחיו מבית סקודה ואודי. אני, ש"סובל" מרגליים ארוכות, נאלצתי לקחת את מושב הנהג כל הדרך לאחור, מה שמביא למצב כמעט בלתי אפשרי עבור אדם מבוגר לשבת מאחורי הנהג. אני מאמין שאנשים שגובהם פחות מ- 1.86 מ' או כאלה שאוהבים לשבת קרוב יותר להגה, יביאו את מושב הנהג יותר קדימה ובכך לאפשר ישיבה נוחה גם מאחורי מושב הנהג. באופן כללי אוכל לומר שתנוחת הישיבה שלי היתה נוחה מאד.

ההנאה שבהנעה

הלאון מגיעה, בשלב הזה, לישראל עם מנוע 1.5 ליטר טורבו עם הספק של 150 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ בריאים. למנוע משודכת תיבת ההילוכים ה"פולקסווגנית" הטיפוסית – DSG7 בעלת 7 ההילוכים הקדמיים. זוהי תיבת הילוכים מצויינת שאני, אישית מאד אוהב. בזכות היותה רובוטית-דו-מצמדית, היא גם מסייעת בצריכת הדלק וגם גורמת להחלפת הילוכים מהירה וחלקה. אני רק שואל את עצמי האם לא הגיע הזמן לתיבת הילוכים חדשה עם 8 מהירויות, כמו שאפשר למצוא כבר במותגי רכב אחרים? הנה, שאלתי.

מבחינת חבילת הבטיחות, דגם הסטייל שבחנתי כולל מערכת תיקון סטייה מנתיב, מערכת בלימה אוטונומית בחירום, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לזיהוי הולכי רגל. בדגם ה-FR תקבלו, בנוסף למערכות אלה גם את מערכת זיהוי כלי רכב בשטח מת ומערכת בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור.

את המבחן הזה עשיתי באחד מסופי השבוע הגשומים ביותר השנה. התחושה ברכב היא לא פחות מנעימה, חמימה ובטוחה מאד.

הלאון מפתיעה מאד לטובה בנסיעה על הכביש. צפיתי למשהו "קופצני" וספורטיבי ובמקום זה קיבלתי נסיעה רכה ונעימה מאד בעיר. עבודה מצויינת נעשתה בגזרת בידוד רעשי המנוע. הרכב הזה שקט מאד, נעים ונוח בנסיעה והתחושה הכללית היא של מכונית איכותית מאד, מהודקת ומורכבת היטב. אם אתם דואגים שהמכונית שלכם הורכבה במפעל במרטורל, לא רחוק מברצלונה, בדיוק בשעת הסייסטה של הפועלים הספרדיים, אז תשכחו מזה. בלאון תקבלו את התבלין הספרדי, יחד עם איכות ההרכבה הגרמנית.

הלאון דור 1 מול הלאון החדשה

אני יכול להמשיך ולבלבל לכם את המוח על תאוצות וזינוקים מאפס ל-100 קמ"ש, על אחיזת כביש והתנהגות כביש. אני אחסוך לכם את זה ואומר שהלאון עושה הכל מהר, חזק, מדוייק ונעים. ואם השורה הזו נשמעת כמו סקס עם ספרדייה לוהטת, אז כן. הלאון הזו נותנת תמורה מלאה לאגרה. ועכשיו בוא נגיע ל"אגרה". הלאון עולה 135,000 ש"ח בגרסת ה"סטייל" שנבחנה כאן. גרסת ה-FR עמוסת התוספות עולה 152,000 ש"ח. לכל אורך המבחן לא יכולתי להפסיק ולהשוות אותה לאודי A3 ספורטבק שבחנתי חודש וחצי קודם ועולה בגרסת ה"בסיס" שלה 198,000 ש"ח יקרים מאד. אותו מנוע, אותה תיבת הילוכים, אותם ביצועים. בלאון יש מצלמת רוורס. באודי – לא!!! זה מצחיק שאני מדבר על מצלמת רוורס בשנת 2021. אבל תתפלאו, כשמשלמים 63,000 ש"ח יותר בשביל 4 עיגולים ולא מקבלים אפילו מצלמת רוורס, זה מרתיח. הלאון, אחותה לפלטפורמה של ה-A3, אולי לא תיתן לכם את היוקרה שנותנת האודי, אבל תיתן לכם הרבה יותר בהיבט של תוספות, עיצוב והנאה ותמורת 63,000 ש"ח פחות. ולמי ששאל אותי האם הייתי קונה את הלאון החדשה? התשובה היא כן!!! ובצבע האדום המדהים הזה.

2021-01-23T13:37:12+02:00