נהג, צילם, התרשם ורשם – רון אקרמן – Ron Akerman
צילומים נוספים: יצרן/ רונן טופלברג
אומרים שהרכב מנצח לא מחליפים. סובארו הביאה את האמירה הזו לקצה. למה? כי השבוע הוזמנתי לאירוע ההשקה של רכב הכבישטח המצליח מאד של סובארו, ה-XV החדש ואפילו אני, שמבין איזה דבר במכוניות, התקשיתי לראות הבדל חיצוני בין הדגם היוצא לדגם החדש. זה טוב, כי ה-XV הוא קודם כל קונספט מצויין וביצוע מוצלח מאד של הקונספט הזה. זה לא טוב, כי הישראלים אוהבים להראות לכולם שיש להם את הרכב הכי חדש ועדכני על הכביש ועם ה-XV החדש, זה קצת קשה.
טוב, בואו ניגש לתכל'ס; חברת סובארו הזמינה אותנו להגיע ברכבנו הפרטי עד למסעדת "שביל עיזים" בכניסה למושב טל שחר. בכניסה למסעדה עמדו במסדר מתוח 15 XV חדשים ומצוחצחים. זה היה נראה כמו ההשקות הגדולות שאני מכיר וזוכר מחו"ל. אחרי מסיבת עיתונאים שבה נמסרו לנו נתונים יבשים (וגם פחות יבשים) על סובארו בכלל וה-XV בפרט, סעדנו ארוחת בוקר דשנה, הצתוותנו 2 אנשים ברכב ויצאנו בשתי קבוצות לשטח.
אבל לפני זה, הנה הנתונים; בשנת 2017 העלתה חברת סמל"ת (יבואנית סובארו) 14,000 מכוניות לכביש. אורי להב, מנכ"ל קבוצת סמל"ת ציין כי השנה הפרסומים מדברים על ירידה של כ-2% במסירות רכב חדש, לעומת השנה שעבר, אך ציין כי בפועל ובאמת, הירידה תהיה של 5%-7%, שהוא נתון לא באמת נורא מבחינת שוק הרכב. להב מעריך כי שנת 2018 תראה ירידה של עוד 8%-10% ויבואן שיהיה ערוך ומוכן לזה, לא ממש יסבול, למרות הירידה.
We Believe in Four מת! יחי הסלוגן החדש It's Time to Live More
אסף אבישר, מנהל חטיבת סובארו הציג את הקונספט השיווקי/מיתוגי החדש של המותג וציין שאחרי שמיצבו את סובארו כרכב בעל הנעה כפולה וכי "ארבע זה יותר משתיים", הגיע הזמן להתקדם לשפה חדשה המדברת על סגנון חיים. בכלל, בישראל, 32% משוק הרכב מוחזק ע"י רכבי SUV – ג'יפונים ורכבי כבישטח. מתוך כל כלי הרכב בעלי הנעה כפולה בישראל, מחזיקה סובארו נתח של 25% והיא השוק השישי בגולו בעולם עבור מפעל סובארו
ה-XV החדש הוא הכי "עוד יותר מאותו הדבר" והפעם המשפט הזה לא נאמר לשלילה. סובארו לקחו רכב בעל קונספט מנצח ועשו אותו "יותר". ה-XV היוצא הוא רכב ההנעה הכפולה הנמכר ביותר בישראל. בעיני, הקונספט שלו גאוני; קחו מכונית משפחתית לא גדולה, הגביהו אותה מהכביש, ציידו אותה במערכת 4X4 יעילה, תנו לה מראה "קרבי" והרי לכם קרוסאובר יעיל לכביש ולשטח. בכלל, סובארו היתה מראשונות תעשיית הרכב לזהות את המעבר לרכבי קרוסאובר והציגה לשוק רכבי סטיישן מוגבהים 4X4, את הפורסטר ואת האאוטבק, עוד לפני שה-XV בכלל נולד.

ה-XV החדש מציג מרווח גחון מפואר של 22 ס"מ, הגבוה ביותר בקטגוריה, בשוק הישראלי, מערכת X-MODE שהיא מערכת בקרת נהיגה מקיפה בשטח ומערכת Eye-Sight הכוללת את כל מערכות הבטיחות האקטיביות הקיימות, בתוספת 3 מצלמות אשר 2 מהן ממוקמות בחלון הקדמי של הרכב ומעניקות למכונית "ראיה סטריאוסקופית אמיתית, כמו עיניים של אדם. מתוחכם מאד ועובד מצויין. המערכת הזו כוללת: התראת התנגשות ובלימה אוטונומית בחירום, עד למהירות 200 קמ"ש(!!!), מערכת התראת סטייה מנתיב, התראת רכב בשטח מת, התראת תנועה צולבת מאחור, בלימה אוטונומית בעת נסיעה לאחור וסכנת תאונה או דריסת הולך רגל, בקרת שיוט אדפטיבית מתקדמת ועוד. היתרון – מעטפת כוללת ומרשימה מאד של בטיחות אקטיבית שלא מוותרת על שום אופציה. החיסרון – בסובארו זה "הכל או לא כלום" ואת המערכת הזו ניתן לקבל אך ורק ברמת הגימור הגבוהה ביותר הקרויה Eye Sight. בשתי רמות הגימור האחרות תיאלצו להסתפק במוביל-איי או בשום דבר. זה לא כי היבואן לא רוצה, אלא כי כך מכתיבה יצרנית הרכב. חבל מאד.
יצאנו ליום שלם של נהיגה בכבישים הפתוחים ובשטח. לרשות העיתנואים עמדו שתי גרסאות מנוע; 2000 סמ"ק עם 150 כ"ס ו-1600 סמ"ק עם 114 כ"ס. העיתונאים הבכירים זכו לקבל את המכוניות החזקות יותר ואילו הפחות בכירים בעיני היבואן קיבלו את גרסאות ה-1600 המוחלשות. שתי הגרסאות כוללות תיבת הילוכים אוטומטית רציפה.
רמת הגימור אותה קיבלו כולם היתה רמת Eye Sight הכוללת את חבילת הבטיחות המקיפה, חישוקי מגנזיום של "18, מערכת מולטימדיה עם מסך של "8 (לעומת "6.5 ברמת הגימור הבסיסית) פנסי לד עוקבי פניה מערכת פתיחה והתנעה ללא צורך במפתח חיישני גשם ותאורה ועוד תופינים.
בפנים

subaru xv
press launching event
מאד מאד אהבתי את רמת הגימור ואת איכות ההרכבה. אם בעבר "הצטיינה" סובארו בפלסטיקה זולה, הרי שברכב המבחן זכינו לקבל מושבי מרופדי עור בשילוב בד, דש בורד מצופה עור וקונסולה מרכזית מצופה זכוכית במראה יוקרתי ומעוצב. הכל מעוצב בקווים ישרים ונקיים. מאד אהבתי. איכות ההרכבה של כל תא הנוסעים היא גבוהה מאד ולמרות ההתעללות הקשה שעבר הרכב בשטח וגם בכביש, לא נשמע שוב קרקוש ושום צפצוף משום מקום בלוח השעונים ותא הנוסעים. מצויין. בסיס הגלגלים של ה-XV החדש גדל ב-3 ס"מ שלמים לעומת קודמו ואת זה יחושו היטב היושבים מאחור שם המקום מרווח יותר. מושב הנהג מתכוונן גם לגובה לתנוחת נהיגה מושלמת מבחינתי, אך את זה נצטרך לבחון במבחן של יומיים-שלושה. מושב הנוסע שליד הנהג אינו מתכוונן לגובה מה שמותיר את הנוסע נמוך מידי ובתחושה מעט קלסטרופובית. אני לא מצליח להבין את ה"חיסכון" הזה של יצרני הרכב (או היבואנים) במושב נוסע מתכוונן לגובה. בסיס הגלגלים עומד על 2.66 ס"מ. זה אמנם שיפור של 3 ס"מ מהדגם היוצא, אך עדיין בסיס גלגלים הקטן במכוניות המשפחתיות וקטן מידי עבור נוחות פנימית גבוהה. בסיס הגלגלים הזה, יחד עם מרווח גחון של 22 ס"מ וגלגלים גדולים יותר מאשר בדגם היוצא, אמורים לתת לרכב עבירות משופרת לעומת הדגם היוצא שגם כך היה בעל עבירות שטח יוצאת דופן לסוג הרכב. גודלו של תא המטען, או יותר נכון קוטנו של תא המטען, אף פעם לא היה הצד החזק של ה-XV וכך הוא גם בדגם החדש. רצפת תא המטען גבוהה מאד, כי מתחתה שוכן גלגל רזרבי שבעצמו ממוקם גבוה מאד, כנראה מגלל מערכות ההנעה האחורית של הרכב. בקיצור, אל תבנו על תא מטען גדול.
בנסיעה
טוב, כאן אני חצוי. מצד אחד יש באמתחתי הרבה תשבוחות ל-XV החדש ומצד שני אני פשוט חושב שיצרן מכובד כמו סובארו, פשוט לא יכול לצייד מכונית ממודל 2018, במנוע 1600 עם נתונים ו"ביצועים" של 114 כ"ס וזינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-14 שניות. אני לא מאמין שסובארו מציעים מנוע 1600 עם 114 כ"ס בזמן ששברולט, למשל, מציעים מנוע 1400 טורבו עם 153 כ"ס וזינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות בלבד.
החולשה הזו של מנוע ה-1600 סמ"ק הזה באה לידי ביטוי ממשי בהאצות הביניים ובעקיפות שנמשכות מעט יותר מהמצופה על כבישינו הצפופים. אבל אם דרככם לא אצה לכם ואתם לא חובבי "ביצועים" והאצות, דגם ה-1600 בהחלט יספק אתכם.
החוזקה הכי בולטת של ה-XV החדש היא יכולת בלימת הזעזועים והמהמורות הפנומינלית שלה. פשוט תענוג. מערכת המתלים הזו אינה "קשה" מידי ובוודאי שאינה רכה בכלל ובשום שלב של המבחן, לא במהירויות ששום נהג לא יגיע אליהן בשטח ולא בנסיעה מהירה על בורות ובמפים בכביש הסלול, בשום שלב לא הגיע ה-XV לפתיחה או סגירה מוחלטת של בולמי הזעזועים ובשום שלב ובכל מהירות, המכונית לא "התרסקה" לתוך הבורות, המכשולים או הקפיצות לא יאומן. רק בעבור זה מגיע ל-XV החדש ציון "10". אבל בלימת זעזועים היא לא הכל.
הרכב שאותו קיבלתי ליום ההשקה היה עם מנוע 1600 סמ"ק והספק של 114 כ"ס. בהשוואה להספקים המוצעים היום אצל המתחרים זה מנוע חלש. חלש מידי. כן, הוא ייקח אתכם מנקודה א' לנקודה ב'. כן, הוא יעביר אתכם את המיכשולים בשטח. השאלה היא רק "איך" ועם ה"איך" יש לי בעיה קלה.
אמנם טרם בחנתי אותו, אבל כבר "על הנייר" עושה רושם שמנוע ה-2000 סמ"ק נותן עבודה טובה בהרבה.
בפניות מהירות והדוקות בכביש הסלול, ה-XV מפגין אחיזת כביש מצויינת, כראוי לרכב הנעה כפולה קבועה. בשטח, בשבילים ישרים הוא מדהים, בשבילים משובשים ואף בעלי קוליסים עמוקים וסדקים, הוא מפגין נסיעה מופתית ומהירה, ללא התרסקויות מפחידות וקולות "נפץ" של מתלים או בולמי זעזועים. ושוב, תיבת ההילוכים הרציפה כאן היא רחוקה מלהיות מופתית.
בשטח
המוניטין המצויין של ה-XV בשטחים בעלי קושי עבירות בינוני, כבר יצא למרחקים. בדגם החדש, כאמור, מרווח הגחון עומד על 22 ס"מ מרשימים, בדגם שנבחן היו חישוקי "18 בעלי גלגלים גדולים וזויות הגישה והנטישה של הרכב שופרו.
מכשולי העבירות הלא פשוטים בהם נתקלנו בשטח טופלו יפה ע"י הרכב, אך הורגש מאמץ ניכר מצידם של רכבי ה-1600 סמ"ק, מאמץ שנראה שלא היה קיים ברכבי ה-2000 סמ"ק. שלא תבינו לא נכון, במהלך כל הנסיעה בשטח, עברנו מכשולים ושבילים עם שלוליות עמוקות ובוץ סמיך כאילו הם לא היו שם בכלל. כן, גם עם מנוע ה-1600. בעיני, ה-XV הוא מלך השבילים הקשים והבלתי אפשריים למעבר. מאחר והרכב הזו הוא קודם כל רכב משפחתי קטן/בינוני ורק אחר כך סוג של קרוסאובר לשטח, אי אפשר לדבר כאן על "מהלך מתלים" ו"הצלבות" אבל נכנסנו כמה וכמה פעמים למצבים שלפחות 2 מארבעת הגלגלים איבדו את אחיזתם ומערכת ה-X-MODE ידעה להוציא אותנו מהמצב ולהמשיך בנסיעה.
וכמו שאומרים הצעירים של היום "יש עליו" בשטח.
אצטרך לבחון את דגם ה-2000 סמ"ק כדי לתת לכם מסקנות מדוייקות יותר

לא עולה את המדרגה
בבטיחות
סובארו מציגה ב-XV החדש מערכת בטיחות מקיפה ופנטסטית הקרויה Eye Sight. זו מערכת בטיחות היקפית הכוללת את כל מה שאפשר לבקש במערכות הבטיחות האקטיביות ובתוספת שתי מצלמות הנמצאות בחלק העליון של הזכוכית הקדמית וה"מסתכלות" על הכביש משתי זויות שונות, בדיוק כמו העיניים של בני האדם. זו קרויה ראיה סטריאוסקופית, המעניקה גם מימד של עומק. המערכת הזו מופלאה ועובדת מצויין וכלולות בה כל המערכות האקטיביות שנמצאות בחלקן בכל מיני מותגי רכב אחרים וזוהי הרשימה החלקית של המערכות: התראה בפני תאונה ובלימה אוטונומית עד מהירות 200 קמ"ש, התראת סטיה מנתיב, התראה על רכב בשטח מת, התראה על תנועה צולבת מאחורי הרכב, בלימה אוטונומית בחירום בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ש"זוכרת" מצב אחרון וחוזרת אליו בלחיצה אחת ועוד ועוד. המערכת פשוט פנטסטית ועובדת מצויין. אבל אליה וקוץ בה; המערכת הזו מוצעת אך ורק ברמת הגימור הגבוהה והיקרה ביותר בשני דגמי המנועים. בסובארו עובדים לפי שיטת "הכל או לא כלום". זה מאד מוזר שמצד אחד חברה מתגאה כל-כך במערכת מצילת חיים מצויינת שכזו ומהצד השני מציעה אותו אך ורק למי שירכוש את הגרסה היקרה ביותר של הדגם. החיים של מי שרוכש רמת גימור נמוכה יותר שווים פחות? לסובארו פתרונים
המחירים
מנוע 1.6 ברמת גימור "קלאסיק" – 139,000 ש"ח (מחיר השקה – 135,000 ש"ח)
מנוע 1.6 ברמת גימור "פרימיום" – 140,000 ש"ח (מחיר השקה 137,000 ש"ח)
מנוע 1.6 ברמת גימור " Eye Sight – 145,000 ש"ח (מחיר השקה 143,000 ש"ח )
מנוע 2.0 ברמת גימור "קלאסיק" – 148,000 ש"ח (מחיר השקה – 145,000 ש"ח)
מנוע 2.0 ברמת גימור Eye Sight – 156,000 ש"ח (מחיר השקה – 154,000 ש"ח)
תעשו את החשבון שלכם
הצטרפו למדיות החברתיות :