יונדאי סונטה החדשה – יוקרה וחוכמה זה שם המשחק

Home/מנהלים וסאלון, עמוד הבית, רכב/יונדאי סונטה החדשה – יוקרה וחוכמה זה שם המשחק

נהג, כתב וצילם – רון אקרמן – Ron Akerman

בפעם הראשונה שראיתי את היונדאי סונטה החדשה במציאות, זה היה במראת הצד של הרכב שלי. לא ידעתי אם אני רואה פורשה שהתחפשה ליונדאי או יונדאי שהתחפשה לפורשה. כשהיא עברה אותי, נדהמתי מעיצוב חלקה האחורי של הסונטה החדשה. ידעתי שאני חייב לבחון אותה עבורכם (וגם עבורי). ואכן, לא חלפו ימים רבים ומשרד יחסי הציבור של חברת כלמוביל תיאם עבורי סופ"ש עם המשפחתית הגדולה של יונדאי, שאנחנו בישראל אוהבים לקרוא לה "מכונית מנהלים". נו, טוף, שיהיה מנהלים.

את מכונית המבחן שלי קיבלתי בצבע כחול כהה מיטלי. . אפשר לקבל אותה גם בשחור מיטלי או לבן פנינה. ההבדלים בין השחור לכחול כהה אינם מהותיים ובכל זאת, בצבע השחור יש משהו אלגנטי מאד ובכחול כהה יש משהו אריסטוקרטי מאד. מנהל נסיעות המבחן של יונדאי נתן לי לבחור. בחרתי בכחולה כהה. כשיצאתי מהחניון התת קרקעי לשמש החורפית הנעימה שבחוץ, הבנתי איזו בחירה מצויינת עשיתי. הצבע הזה פשוט נפלא.

בחוץ

בעיצוב הסונטה החדשה יונדאי הלכו, לכאורה, אחורה. המכוניות של היום מעוצבות בקווים די ישרים וחדים ואילו הסונטה החדשה קיבלה קווים עגולים למדי. וזה דווקא עובד מצויין. מלפנים נראה מכסה מנוע ארוך שיורד לכיוון החזית בזוית מעוגלת ומסתיים בגריל עצום, במראה החדש של יונדאי. הגריל הזה עטור בקוים אופקיים בציפוי כרום מבריק שמעניקים ללמכונית מראה יוקרתי. משני צידי הרכב, מתחת לקו החלונות יש את פס הכרום הנמשך אל תוך מכסה המנוע ובשליש האחרון שלו הופך לפס תאורת לד המקיף את פנסי הדרך הקדמיים. עיצוב מבריק וביצוע מדהים. תאורת הלד הזו, יחד עם מכסה המנוע העגלגל ועיצוב הגריל, מעניקים לסונטה הזו את המראה שכל-כך מזכיר את פורשה. אבל האלמנטים העיצוביים בחזית לא מסתיימים כאן. בתחתית הפגוש הקדמי תמצאו פס כרום הנמשך לשני צידי הרכב שמסתיימים בעיקול מעוצב כלפי מעלה עם קווים דומים לתאורת הלד שסביב הפנסים הקדמיים ומשלימים בכך מראה אחיד ויוצא דופן של החזית.

מצד הרכב לא ניתן להתעלם מחישוקי הגלגלים בקוטר "17 המעוצבים למשעי ובמראה ייחודי מאד. בכלל, מן הצד נראית הסונטה כרכב קופה כשהגג והחלון האחורי משתפלים מטה לאחור בזוית חדה עם מראה קופה ספורטיבי. העיצוב של אחורי הרכב זועק "דלת חמישית", אבל…לא! מדובר כאן בתא מטען בעל פתיחה קונבנציונאלית. אמרתי "פתיחה קונבנציונאלית"? טוב, לא ממש. אבל חכו. כי יש לי עוד מה לומר על עיצוב אחורי הרכב. לאחרונה אני מרבה לעסוק בעיצוב אחורי המכוניות, כי מעצבי הרכב החלו לשים דגש על עיצוב אחורי הרכב. יש מכוניות שציינתי במפורש שעיצוב החלק האחורי שלהן הוא יפה ויש כאלה שלא ציינתי דבר. על היונדאי אני יכול לומר שעיצוב חלקה האחורי השאיר אותי שמוט לסת. עיצוב אחורי הרכב כל-כך נועז וכל כך שונה ומקורי שאני כמעט יכול להכריז על העיצוב הזה כעיצוב הזוכה שלי לשנת 2020.

כשמסתכלים על הסונטה מאחור קשה שלא להבחין בכיתוב SONATA באותיות גדולות מאד. זה כיתוב שמצביע על ביטחון עצמי גבוה במיוחד. דלת תא המטען מסתיימת בחלקה העליון בסוג של ספויילר חד הנמשך לאחור ומובנה בתוך הדלת עצמה. משני צידי דלת תא המטען ממוקמים הפנסים האחוריים כשמהם נמשך פס תאורה עליון אל חלק מהספויילר ובין הפנסים, במרכז הדלת יש פס תאורת לד שמחבר את שני הפנסים מלמטה. כל מערכת התאורה הזו דולקת כל הזמן ומעניקה לרכב מראה בולט ויוצא דופן מאד. לרבים מאד זה הזכיר את התאורה האחורית של סדרת הסדאנים החדשה של וולבו.

הבטחתי לכם סיפור על הדלת האחורית של הסונטה, נכון? אז שימו לב לזה. הסונטה שנבחנה מצויידת במפתח חכם – Keyless – שאינו מצריך את הוצאת המפתח מהכיס. בחלק גדול מהמכוניות שמצויידות במנוע חכם, אתם מכירים את הפטנט של פתיחת הדלת האחורית על-ידי מעשה לוליינות של עמידה על רגל אחת והעברת הרגל השניה מתחת לפגוש האחורי. נכון? זה אחד מההיי-לייטס של כל איש מכירות שיש לו מכונית שיש לה את השטיק הזה. עכשיו תקשיבו טוב, בסונטה החדשה, אתם מתקרבים עם ידיים עמוסות סלים כבדים מאד לתא המטען. גם אם תנסו לעשות את הטריק של עמידה על רגל אחת ולהזיז רגל שניה באוויר מצד לצד, יש יותר מסיכוי סביר לאבד שיווי משקל ויציבות. בוודאי אם אתם מעל גיל 50. ביונדאי חשבו על זה והכניסו לסונטה פטנט ייחודי שלא ראיתי בשום רכב – אתם מגיעים לדלת תא המטען, נעמדים לידה, המכונית "קולטת" את המפתח, נותנת 4 איתותים קצרים בפנסי הרכב ודלת תא המטען נפתחת מאליה, ללא שום מעשה לוליינות. פשוט מדהים. עכשיו, בטח תשאלו למה 4 איתותים ולא פחות??? יופי, מצויין ששאלתם. כי מדובר בפיצ'ר כל כך חכם שאם החניתם את המכונית בחניון ורק עברתם מאחוריה ללא צורך בפתיחת דלת תא המטען, הרכב יחל במתן 4 האיתותים, אבל יש סיכוי סביר שלאחר 2 או שלושה איתותים כבר המשכתם בדרככם ולא נשארתם ליד הרכב. היות והרכב לא הגיע לארבעה איתותים, דלת תא המטע לא תיפתח לשווא. זה פיצ'ר חכם מאד.

בפנים

כשפותחים את הדלת גדלה ההשתאות עוד יותר. מדובר ברמת גימור שלא מוכרת לי ממותג יונדאי. חברת יונדאי שהתקנאה בהצלחת מותגי היוקרה לקסוס של טויוטה, אינפיניטי של ניסאן החליטה לבנות מותג יוקרה משל עצמה וקראה לו ג'נסיס. בשנים שעברו הגיעו לישראל 2-3 דגמים של ג'נסיס לבחינה ובדיקה, אך כלמוביל לא החלה ביבוא מותג היוקרה של יונדאי. באחרונה התבשרנו כי כלמוביל מתכננת להתחיל ביבוא ג'נסיס בשנת 2021. את מכוניות ג'נסיס אני מכיר. מבחוץ ומבפנים. על הסונטה החדשה אני יכול לקבוע באופן חד משמעי שהיא יונדאי מבחוץ אבל לגמרי ג'נסיס מבפנים!!! זה מתחיל בדיפונים הסופר-איכותיים של לוח השעונים, הדש-בורד והדלתות והכוללים עור איכותי בגוון קאמל-חול ופלסטיק ובד בגוונים כהים יותר. השילוב – מנצח. הניראות – פצצה. המושבים עשויים עור וכללים איוורור פנימים וחימום למושבים.
צבע מושבי העור תואם לדיפוני העור בדש-בורד ובידיות הדלתות והמראה הכללי מלבב מאד ונותן תחושת יוקרה אמיתית. בדגם הלימיטד שבנתי, לוח השעונים הינו דיגיטלי וטומן בחובו הפתעה ענקית שמייד נדבר עליה. בנוסף תמצאו מסך מולטימדיה בגודל "8 התומך בחיבורי אנדרואיד-אוטו ואפל קאר-פליי.הנראות הכללית של לוח השעונים והבקונסולה המרכזית משדרים סטייל ותחכום. זה ממשיך בתפעול תיבת ההילוכים הכולל כאן לחצן לנסיעה לאחור, לחצן למצב חניה, לחצן ניוטרל ולחצן לנסיעה קדימה. זה נראה טוב אבל מתפקד פחות טוב, לא מבחינה מיכנית, אלא בגלל חוסר אינטואיטיביות לנהגים שמורגלים ב"ידית" הילוכים. בגג תמצאו חלון חשמלי פנורמי מזכוכית הכולל גם וילון חשמלי למניעת חימום או סינוור מהשמש. המושב האחורי מרווח וכאן המקום לציין את הפיתרון הייחודי שמהנדסי יונדאי רקחו עבור הגבוהים מבינינו שישבו מאחור ותקרת הרכב המשתפלת לאחור, כולל ההנמכה בשל החלון הפנורמי, שראשם ישפשף את תקרת הרכב – בריפוד הפנימי של תקרת הרכב נעשו 2 שקעים כך שנוסע גבוה במיוחד לא יחוש דבר, למרות הזוית החדש של הגג היורד לאחור. אני, בגובה 1.86 מ', ישבתי מאחור בזמן נסיעה ולאחשתי דבר בראשי וכמובן שהיה די מקום גם לרגליים.

מערכת הסאונד של הסונטה תפיל אתכם על הברכיים. מדובר במערכת איכותית מאד של BOSE הכוללת סאב וופר ענק ומרשים מאד במדף שבחלון האחורי. האזנה למוסיקה מתוך אפליקציית ספוטיפיי שבטלפון הנייד, הפיקה צלילים נקיים עם באס איכותי שנוגע בבטן ועם צלילים גבוהים קריספיים במיוחד. חוויה מדהימה.

יונדאי שילבה גם תאורת אוירה בלוח השעונים ובדלתות, הניתנת לשינוי צבע, מתוך מסך המולטימדיה. אני אומר לכם שאם לא היה לוגו של יונדאי על ההגה והיו מספרים ליושב ברכב שהוא יושב במרצדס, הוא היה מקבל זאת ללא שום הסתייגות.

על עיצוב ואיכות הפנים של הסונטה אני מעניק ליונדאי ציון 9.5 בלב שלם.

ההנעה וההנאה

רכב היברידי בא לי טוב וסונטה היברידית משופרת באה לי יותר טוב. לסונטה החדשה יש חנוע בנזין בנפח 2000 סמ"ק המייצר הספק של 152 כ"ס ומנוע חשמלי של 38Kw המייצר הספק של 40 כ"ס וביחד מפיקה הסונטה הזו הספק משולב של 192 כ"ס נכבדים ומומנט מכובד מאד של 37.5 קג"מ. הנתונים האלה מסוגלים להזניק את המכונית הגדולה הזו מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 9.2 שניות סבירות בהחלט.

הנסיעה רכה מאד ונעימה מאד ובעיקר שקטה מאד מאד. משך זמן השימוש בסוללה החשמלית מפתיע והדבר שהכי הפתיע אותי בשימוש ברכב היה שגם במהירות שיוט גבוהה מאד על כביש 6, במהירויות שעלו לעיתים על 120 קמ"ש, נכנס המנוע החשמלי לפעולה ומניע את הרכב על חשמל בלבד, גם במהירות גבוהה כזו. ההפתעה הזו באה לידי ביטוי מרשים מאד בצריכת הדלק שעמדה על ממוצע מרשים מאד של כ-19 ק"מ לליטר דלק. כשקיבלתי את הרכב, היה בו רק רבע מיכל דלק. בגלל טעות שלי סברתי שמדובר בדיוק להיפך – ב-שלושה רבעים מלאים של דלק. וכך עשיתי שימוש ברכב במהלך כל יום שישי ובשבת בבוקר נסעתי עם זוגתי לטיול בחוות הרוח בגלבוע וכל הזמן הזהמ מד הדלק כמעט ולא זז ממקומו. רק כשהגענו לגלבוע הבחנתי שנותרו לי רק כ-100 ק"מ נסיעה על המיכל. כדי לתדלק את הרכב הייתי חייב תחנת פז (ברכב מותקן פזומט). הווייז הראה לי שהתחנה הסמוכה נמצאת בבית שאן. ירדנו מחוות הרוח לכיוון בית שאן בכביש מדהים ביופיו שהתפתל בין ההרים, רק כדי לגלות בבית שאן שהתחנה סגורה בשבת. התחנה הבאה הכי קרובה נמצאת בעיר נצרת, מרחק של כ-40 ק"מ מבית שאן. המשכנו בדרכנו לנצרת והגענו לתחנת הדלק כאשר באמתחתנו עוד כ-60 ק"מ לנסיעה. זה לא יכול היה לקרות עם שום מכונית בעלת הנעת בנזין בלבד. אני מצדיע לשילוב ההיברידי של הסונטה. החיסכון בדלק כאן הוא אמיתי, מורגש ונראה לעין.

בואו נדבר קצת על בטיחות ועל פיצ'ר מדהים שנמצא במכונית הזו. הסונטה הזו מצויידת בכל החבילה המלאה של הבטיחות האקטיבית והאוטונומית, כולל הקרנת נתוני הנסיעה על החלון הקדמי מול עיני הנהג. אבל כל זה כבר מוכר וידוע ממותגים אחרים. את מה שיש לסונטה להציע בגרסת הלימיטד לא ראיתי עדיין בשום רכב אחר, כולל מכוניות יקרות מהסונטה גם ב-200 אלף ש"ח. תקשיבו ותקראו טוב טוב; מתחת לשתי מראות הצד של הסונטה מורכבות מצלמות שמשמשות לצילום 360 מעלות של הרכב לצורך תמרוני חניה ברברס. את זה כולם מכירים. ביונדאי לקחו את השימוש במצלמות האלה צעד אחד ענקי קדימה – בעת הדלקת האיתות שמאלה (או ימינה) השעון הדיגיטלי השמאלי בצד לוח השעונים (או הימני) משתנה לתמונת וידאו בלייב של השטח המת הצמוד לדלתות הרכב. כך יכול הנהג להבחין מייד האם פרחח עם אופניים חשמליים או קורקינט, או שליח פוחח עם קטנוע קטן, נדחפו לשטח המת בצמוד לרכב ובכך למנוע אסון כבד בדריסת או פציעת הרוכב שנכנס לשטח המת של הרכב. זה פיצ'ר שומט לסתות ולא תמצאו אותו ברכבי יוקרה שעולים גם חצי מיליון ש"ח יותר. רק בעבור הדבר הזה לבדו אני מכתיר את הסונטה כאחת המכוניות החכמות והבטוחות ביותר בהן נהגתי בעת האחרונה.

הנה וידאו שמציג לכם את הפיצ'ר המדהים הזה

עכשיו לעניין המחיר. הסונטה הזו מגיעה בשתי רמות גימור. הבסיסית – פרימיום – במחיר של כ-183,000 ש"ח וברמת הגימור שנבחנה – לימיטד – שמחיר כ-197,000 ש"ח. במהלך כל המבחן לא יכולתי שלא לחשוב על מכונית קומפקטית של מותג יוקרה גרמני שבחנתי אך שבועיים קודם, קטנה משמעותית מהסונטה, ללא שום תוספות מיוחדות ואף ללא מצלמת רברס, שמחירה עמד על 198,000 ש"ח לגרסת הבסיס והגיע ל-214,000 ש"ח לגרסה היקרה יותר, אשר גם בה לא היו הרבה מהפיצ'רים שיש בסונטה.

קחו כל מה שחשבתם על רמת ואיכות גימור של מכוניות קוריאניות ובהקשר של הסונטה החדשה, פשוט תזרקו לפח. המכונית הזו מדהימה ביופיה, מדהימה בחוכמתה, מדהימה בבטיחותה ויוצאת דופן בצריכת הדלק שלה. כשמדברים על תמורה למחיר, אין כיום בשוק "מכונית מנהלים" יותר משתלמת ממנה.

2020-12-29T19:36:33+02:00