יונדאי איוניק

Home/עמוד הבית, רכב/יונדאי איוניק
הלם החיסכון
כתב וצילם: רון אקרמן – Ron Akerman
ינואר – 2017 – January
כשבחנתי את הקיה נירו, מצאתי כי צריכת הדלק שלו עמדה על נתון שנראה היה דמיוני לחלוטין של 19.5 קילומטר לליטר אחד של בנזין, בתוך העיר.
יונדאי היא ה"אמא" של "קיה". וכך מצאתי את עצמי בוחן את ה"אחות" הגדולה – היונדאי איוניק שמציעה בדיוק את אותו המנוע ואותה תיבת הילוכים, ברכב משפחתי.  האיוניק הוצעה לי ממש בזמן שקמפיין הפרסום שלה רץ בטלויזיה וזו היתה הזדמנות נהדרת עבורי לבדוק האם הרכב המשפחתי של יונדאי יציג נתוני צריכת דלק דומים לאלה שהציג הקרוסאובר של קיה.  ובהתאם למילותיו של השיר הידוע; "ההיה או חלמתי חלום"….?
ואולי הסיפור של האיוניק הוא השילוב המוחץ בין מחיר, לבין צריכת דלק פנטסטית, לחבילת בטיחות אקטיבית מצויינת לשימושיות משפחתית???
בואו נתחיל.
מבחוץ
האיוניק היא מכונית יפה. נקודה.

יונדאי עושים צעדים משמעותיים מאד בתחום עיצוב המכוניות שלהם ואם הדור ה"יוצא" של ה-i30, ה-i20 ואפילו האלנטרה נראות "בסדר", הרי שהסונטה ההיברידית עשתה צעד משמעותי מאד לעיצוב בעל נוכחות ואיוניק בהחלט הולכת בעקבות הסונטה.

מעצבי האיוניק עשו עבודה טובה בעיני.
כדי שעוברי האורח ברחוב יבחינו שמדובר ברכב היברידי וכדי שבעלי האיוניק ירגישו שהם "נהגים ירוקים – שומרי איכות הסביבה", ציידו מעצבי האיוניק את המכונית בדלת החמישית המאד מאד מובחנת ובעיצוב הנוצ'-בק שכל-כך מזוהה עם מכוניות היברידיות (טויוטה פריוס, הונדה אינסייט).
אם כבר היזכרתי את הפריוס, אני חייב לומר שהיא אמנם קבעה את הכיוון, אבל יש משהו מאד מעצבן בעיצוב שלה והפריוס מתחברת באסוציאציות שלי עם טיפוסים "מחבקי עצים", "חננות" ובעיקר נהגים איטיים ונורא מעצבנים על הכביש.
ההונדה אינסייט לא עברה בשלום את כתבי הרכב (וגם לא ממש עוברת את הנוהגים בה) ויש בה תחושה של מכונית מפוספסת.
האיוניק דילגה בקלילות מעל המשוכות האלה.
אהבתי מאד מאד את העיצוב של האיוניק. היא נראית ומרגישה מכונית גדולה והדלת האחורית והמובחנת שלה לא צמודה אליה כמו סוג של גיבנת.
הגריל הקידמי שמציג את המראה החדש של יונדאי מחובר ואינטגרטיבי לפנסי ה-LED הקדמיים ונמשך עד לחלקו התחתון של הפגוש.
משני צידי הפגוש הקדמי נמצא שני כונסי אויר נאים הכוללים פנסי לד לתאורת יום.
חלקה האחורי של האיוניק יורד במתינות לאחור בתצורת דלת חמישית גדולה מאד הכוללת בעיצובה ספויילר אחורי נאה עם פנס בלימה ושילוב מצויין של הפנסים האחוריים הנמשכים לצידי הרכב.
גם בפגוש האחורי משולבים מעין כונסי אוויר המתכתבים עם עיצוב כונסי האויר הקדמיים.  את העיצוב הנאה משלימים ארבעה גלגלים עם חישוקים בקוטר "17 וצמיגים בפרופיל נמוך של 45. מראה ספורטיבי ויוקרתי.
מבפנים

העיצוב הפנימי של האיוניק מעט עגמומי ב"זכות" הרבה פלסטיק, עור ובד בגווני שחור ואפור כהה.  יש שיראו בכך מראה מכובד ויש שכל הכהה הזה ישרה עליהם מעט עגמומיות, אבל בכל מקרה, מדובר באיכות חומרים גבוהה למראה ולמגע.

נתחיל בהגה מצופה העור האיכותי, הקטום בחלקו התחתון, במראה הלקוח ממכוניות ספורט. ההגה בעל שלושת החישורים מכיל את כל הבקרות והשליטה ברכב שני החישורים האופקיים, כאשר החישור התחתון והאנכי עשוי מסוג של אלומיניום מוברש.  בהחלט יפה ואיכותי.
לוח השעונים הינו למעשה צג דיגיטלי המציג שעון אנאלוגי ואשר יכול לשנות את עיצובו וצבעיו לפי סוג הנסיעה שנבחר ע"י הנוהג "ספורט" או "חסכוני".
במרכז הקונסולה המרכזית נמצא מסך גדול נוסף אשר בו משולבת מערכת ה- CONECTED CAR של יונדאי המבוססת אנדרואיד הכוללת סים סלולארי ומספקת Wi Fi לכל נוסעי הרכב, מצלמת רוורס, מערכת ניווט של Waze ומסכי עזרה שונים של יונדאי.
בתחתית הקונסולה המרכזית, ממש לפני ידית ההילוכים נמצא משטח שבכל מכונית אחרת הופך להיות ה"מזבלה" של המכונית שם מניחים פתקאות שונות, מפתחות, עטים, סיכות ושאר מרעין בישין.
לא באיוניק. כאן המשטח הזה הוא משטח טעינה אלחוטי לטלפונים סלולריים שתומכים בפיצ'ר המדליק הזה.
רק הניחו את הסלולרי על המשטח והוא כבר ייטען מעצמו, ללא כבל. מדליק ומיוחד.
ההנאה שבהנעה
הרי לשם כך התכנסנו, לא?

בכל מה שקשור לנסיעה עצמה, האיוניק עשתה הכל כדי להשאיר אותי פעור פה.

במה אתחיל?
אולי אתחיל בחבילת הבטיחות האקטיבית?
כי כאשר בחנתי את הקיה נירו, הבעתי התפעלות מחבילת הבטיחות המצויינת שכלל מערכת שמירת נתיב אקטיבית (הכוללת שליטה בהגה), בקרת שטחים מתים וקרוז קונטרול אדפטיבי המתאים את עצמו למצב התנועה, ברכב שמחירו עומד על 140,000 ש"ח בלבד.
כעת, עם האיוניק, יש לנו את כל הפיצ'רים הבטיחותיים האלה ברכב משפחתי ובמחיר התחלתי נמוך עוד יותר. אבל למחיר נגיע בהמשך.

מערכת ההנעה ההיברידית של האיוניק, כמו בקיה נירו, כוללת מנוע בנזין בנפח 1600 סמ"ק המפיק 105 כ"ס ומנוע חשמלי המפיק 43.5 כ"ס.  בנפרד זה לא נשמא ממש הרבה, אבל יחד יש לאיוניק הספק משולב של 141 כ"ס והספק משולב של 27 קג"מ, שעושים עבודה מרשימה ביותר. למעשה בכל שלב של הנסיעה, השלם גדול וחזק בהרבה מסך חלקיו.  ובמילים פשוטות, האיוניק מרגישה ונוסעת חזק יותר מהנתונים היבשים שלה.

בנסיעה עירונית רגועה, נעשה שימוש רב במערכת החשמלית ובעת זינוק מעמידה, בעיקר ברמזורים, שזהו השלב הקריטי בו המנוע זולל את עיקר הדלק, נעשה שימוש משולב במנועים החשמליים לצד מנוע הבנזין, מה שמפחית משמעותית את צריכת הדלק של האיוניק ומביא אותה לצריכת דלק עירונית מדודה ועוצרת נשימה של 19.7 קילומטר לליטר. כן, קראתם נכון – בתוך העיר, בנסיעה של 80 ק"מ רצופים, במשך כ-7 שעות, אך ורק בתוך רחובות תל אביב הפקוקים לעייפה, צרכה האיוניק 19.7 ק"מ לליטר. ולמי שחושב שאולי יש כאן טעות הקלדה, אני חוזר בשלישית – 19.7 ק"מ/ליטר!!!!!
ומדובר במכונית משפחתית בגודל מלא ולא במיני קטנטנה שמישהו כמוני (בגובה 1.86 מ') צריך לשבת במושב האחורי כדי לנהוג אותה בנוחות.
בנסיעה עירונית היא נעימה ורכה דיה, בנסיעה בינעירונית היא משייטת בנוחות ואני יכול לספר לכם שלאחר כמעט 7 שעות נהיגה רצופות שעיקרן היה בתוך תל-אביב, יצאתי מהמכונית בהרגשה טובה ולא "שבור" ו"חבול" כפי שקורה לי בחלק מכלי הרכב.
אני חייב לציין סוג של חיסרון אחד והוא שכאשר מניעים את הרכב, הוא "נדלק" כמו כל רכב היברידי, כשהוא בעצם מניע את כל מערכות המכונית מהמצבר החשמלי ואז לאחר כדקה עמיד, הוא מניע לפתע את מנוע הרכב שלעיתים נשמע כמו גנרטור שהופעל.
אבל להוציא את ה"חיסרון" הזה, אני מאד מאד אהבתי את הרכב.אומר יותר מכך, את הקיה נירו אהבתי ו…זהו.  היונדאי איוניק כבר גרמה לי להתחיל בהירהורי כפירה של מכירת מכוניתי המבונזנת ולעבור למכונית משפחתית יפה ומרווחת, שמציגה נתוני צריכת דלק שעד לרגע כתיבת שורות אלה נראית דימיונית לחלוטין ועם זאת, היא אמיתית לגמרי.

לקנות, או לא?
ושוב, כשבחנתי את הקיה נירו התאומה, התפעלתי מהעובדה שכל-כך הרבה טכנולוגיית בטיחות אקטיבית, יחד עם טכנולוגיה היברידית, נכנסות לרכב שמחירו 140,000 ש"ח.
הגיעה היונדאי איוניק וטרפה את הקלפים; האיוניק ברמת האיבזור הנמוכה יותר, Premium, שאינה כוללת קיפול מראות צד חשמלי, פנסי לד אחוריים, כוונון חשמלי למושב הנהג ולוח שעונים בעל עיצוב משתנה (תוספות שאולי מעניקות נוחות, אבל לא קריטיות בהיבט הבטיחות או צריכת הדלק), אבל כן כוללת את כל חבילת הבטיחות המושלמת, מוצעת במחיר של 136,000 ש"ח בלבד ואילו גרסת ה-Supreme שכוללת את כל התוספות שצויינו להלן, עולה 140,000 ש"ח בלבד.

נתוני מכירות הרכבים ההיברידיים בישראל בשנת 2016, מראים עלייה מתמשכת במכירות של מכוניות חסכוניות כאלה. אני מעריך שהמגמה תלך ותתחזק, כי למה לנהוג מכונית של 9-10 ק"מ לליטר בעיר, כשאפשר להפיק פי שניים מזה ממכונית היברידית.
היונדאי איוניק בהחלט הדהימה אותי ואני מוצא את עצמי ממליץ עליה בחום ובהתלהבות.

2017-05-08T18:05:58+03:00