ביקר, כתב וצילם: רון אקרמן – Ron Akerman
אסף ארצי אוהב מכוניות.
אסף ארצי היה איש המכירות המצטיין של סוכנות "צ'מפיון מוטורס" בבאר-שבע בשנות ה-90' ותחילת שנות ה-2000.
באמצע שנות ה-2000 ובזכות רשת קשרים שטווה, הפך אסף ליועץ ומומחה ליבוא אישי של מכוניות בכלל ומכוניות מיוחדות מאד, מהירות מאד ויקרות מאד, בפרט. אסף, באישיותו הכובשת, היושרה שלו והנכונות שלו לסייע תמיד לכולם, הפך לחברם הקרוב ויועצם של רבים מבעלי הממון בישראל ואף ליועץ וחבר אישי של בעלי ממון במדינות כמו קזחסטן, סין ועוד. אט אט טווה אסף קשרים מצויינים אצל יצרני רכבי היוקרה האירופים ובסדנאות גרמניות מובילות לשיפור רכבים וסחר במכוניות יוקרה. את הקשר החזק והטוב מכולם, יצר אסף עם סדנת השיפורים ויצרנית המכוניות "מנהארט".
לפני שנים לא רבות, היה אסף מעורב בתאונת דרכים קשה מאד בפרברי באר שבע, עת המכונית בה נסע ועקב תנאי ראות ירודים מאד בגלל סופת חול, התרסקה תוך כדי נסיעה לתוך אחוריה של משאית שעמדה בדרך ללא אמצעי אזהרה ובאופן לא אחראי. התרסקות זו הביאה לפציעה קשה מאד של אסף עם עשרות שברים בפנים ובגפיים, פציעה שגרמה לו לאישפוז של 5 חודשים בטיפול נמרץ ועוד 4 חודשים של אישפוז במחלקה "רגילה". מאז נמצא אסף בתהליכי שיקום לא פשוטים מזה שנים וסובל מכאבי תופת יום-יומיים ובעיות נוספות אחרות.
אחד הגורמים לשיקומו המופלא של אסף, היא אהבתו הגדולה לרכב ורצונו העיקש לחזור ולסייע לחבריו, בעזרת הקשרים המצויינים שיצר לפני פציעתו, למצוא בחו"ל מכוניות יוקרה במחירי מציאה ולהביאן לישראל.
בזכות ההיכרות שלי עם אסף מאז שנת 1997 ובזכות בלוג החיים הטובים שלי שחוגג השנה 5 שנים להולדתו וזוכה לכ-2500 כניסות יחודיות בשבוע, בחרו כריסטוף ארפורט – הבעלים של סדנת "מנהארט" ואסף ארצי, חברו הקרוב של כריסטוף וחבר טוב שלי, להזמין אותי לבקר בסדנה שבעיר וופרטל שליד דיסלדורף ולהתרשם מיכולות הפיתוח והייצור של מכוניות-על המבוססות על דגמי העילית של ב.מ.וו., מרצדס ואף שיפורים למכוניות העל של מק'לארן. כל זאת במטרה לחשוף את יכולות הסדנה ללקוחות ישראליים שיכולים היום להזמין לעצמם מכוניות ייחודית ויחידה מסוגה מתוצרת מנהארט, בעלת ביצועי-על ובמחיר שפוי לחלוטין
אז מי זאת מנהארט?
מנהארט היא אחת מכמה סדנאות-על לשיפורי רכב בגרמניה. מנהארט קיימת זה 31 שנים ובזכות קשרי משפחה כאלה ואחרים ליצרנית הרכב ב.מ.וו. היא ידועה בעיקר כ"משפרת הרשמית" של ב.מ.וו., אבל לא רק ולזה נגיע בהמשך. סדנה דומה נוספת, הנמצאת אך 50 ק"מ ממנהארט היא "בראבוס" המוכרת כ"משפרת הבית" של מרצדס, אבל לא רק. וגם לזה נגיע בהמשך.
כדי להבין טוב יותר את הכתבה, הנה פיסת טריוויה טכנית עבורכם; על-פי החוק בגרמניה, ולפי חוקי מכון התקנים הגרמני TUV, כל מי שמשפר מכונית מעל ל-15% מדגם המקור, חייב להחזיק ברישיון ובתואר "יצרן רכב" ויש לו גם מספרי תקינה משלו. על-פי חוק זה מנהארט נחשבת יצרנית רכב ולכן מכוניות חדשות שהגיעו ישירות מיצרן הרכב לסדנת מנהארט ואשר עברו את הטיפול והשיפור המלאים של מנהארט, זוכות לכך שברשיון הרכב שלהן נרשמת "מנהארט" כיצרנית הרכב. את החברה מנהלים כיום כריסטוף ארפורט, שהוא גם המתכנן והמעצב הראשי של החברה ואשתו הייקה שהיא ביתו של מייסד הסדנה מר מנהארט, הנמצא כיום בשנות ה-80 לחייו.
מימין לשמאל: הייקה ארפורט, אני וכריסטוף ארפורט
חברת "מנהארט" שוכנת במבנה תעשייתי גדול מאד בפאתיה של וופרטל, אשר שליש ממנו הם אולם התצוגה והמשרדים של הסדנה ושני שלישים ממנו הם מוסך וסדנת ההרכבה. החצר העצומה מאחור היא שטח אספלט עצום שבקצותיו חונו7ת מכוניות שונות, ישנות וחדשות, בשלבי פירוק והרכבה שונים, המהוות "בובות ניסוי" של מנהארט בעבר ובהווה, לצורף פיתוח של שיפורים ואביזרים מיוחדים. מרכז משטח האספלט זרוע בסימנים שחורים של חריכת צמיגים, תוצאה של ניסויי תאוצה, דריפטים ועוצמות המנוע לאחר השיפורים. נגיד כך; לו כל מה שהיו נותנים לי לעשות זה להסתובב בחצר/חניה הזו, בין כל המכוניות – דיינו.
אבל לא לשם כך התכנסנו. אני באתי לראות, לגעת ולבחון את הדברים האמיתיים, את המכוניות החונות באולם התצוגה וממתינות ללקוחותיהן, לאחר השיפורים שעבר בסדנה. על חלונות הזכוכית העצומים הפונים לרחוב מופיעות כתובות גדולות בסגנון "MANHART PERFORMANCE" או "MANHART RACING". לא אי אפשר לטעות לאן הגעתי ואם בכל זאת מישהו יכול לטעות ולא להבין, אז המכוניות הניצבות באולם התצוגה מבהירות מייד מה הוא המקום הזה.
- מק'לארן 675LT
- מק'לארן 570S בצבע כתום צועק
- ב.מ.וו. MH3 440 – שהיא, למעשה M3 קופהעם מנוע טורבו-דיזל בהספק של 440 כ"ס ומומנט מוטרף של 93 קג"מ
- ב.מ.וו. MH3 630 – הב.מ.וו. המהירה ביותר בעולם בעלת 630 כ"ס ומגיעה מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 3 שניות בלבד
- ב.מ.וו MH5 800 – שהיא ב.מ.וו. שמייצרת הספק מטורף של 800 כ"ס ויחידה מסוגה בעולם
- מרצדס CR 700 – מרצדס סי קופה AMG סדרה 1 המפיקה 700 כ"ס פראיים במיוחד עם סאונד שלא ניתן לדמיין ולתאר, עד ששומעים
סליחה????? מרצדס????? בסדנת שיפורים של ב.מ.וו.????? מה קורה פה? אז הנה ההסבר למה שכתבתי לכם קודם "אבל לא רק"; בארבע-חמש השנים האחרונות חלה בחברת מרצדס התעוררות עצומה, המותג עבר שינוי גדול באופי המכוניות וממכוניות יוקרה איכותיות עם תדמית מבוגרת יחסית, הפכו מכוניות מרצדס למכוניות ספורטיביות שמושכות קהל צעיר וחובב נהיגה. כתוצאה מכך, לקוחות רבים של ב.מ.וו. החלו "לזלוג" לכיוון מרצדס. מנהארט זיהתה את התנועה הזו וכדי להשאיר אצלה את לקוחותיה הנאמנים ולא לאבד נתח שוק, החליט כריסטוף ארפורט להתחיל לשפר גם מכוניות של מרצדס. ה- CR 700 היא הראשונה ולפיכך גם היחידה בעולם כרגע.
ה- CR 700 היא הניצן הראשון בפריחה החדשה. כריסטוף הרים את הכפפה, רכש מרצדס C קופה63 AMG ובסדרת שיפורים מקיפים במנוע, במגדשי הטורבו, במתלים, בגלגלים, במערכות הפליטה, בגימור הפנים, בעיצוב החיצוני ועוד, הפך אותה לדגם הראשון מעולם של מנהארט המבוסס על מרצדס. זאת היא ה-CR 700. המספר 700 בא לציין את ההספק. כן אתם קוראים נכון – 700 כ"ס. האמת היא שזה 717 כ"ס, אבל כאן לא מתעסקים בקטנות.
כדי להשוויץ קצת (או הרבה), מיהר כריסטוף להתניע אותה לידי. אני עפתי לתקרה. פשוטו כמשמעו. איזה סאונד מטורף. כבר שמעתי למבורגיני (וגם נהגתי). כבר שמעתי פרארי (וגם נהגתי כמה, כולל ה-F12). כבר הזדמן לי לשמוע מק'לארן, בוגאטי ויירון ופגאני זונדה. סאונד כזה עוד לא שמעתי מעולם (תוכלו להתרשם מהסרטון המצורף).
כריסטוף מרוצה מעצמו, אסף מחייך חיוך גדול ושניהם אמרו לי יחד, כאילו תכננו את זה: "אל תדאג, מחר אתה תנהג אותה וגם את האחרות". זהו! מתתי והגעתי לגן עדן.
אבל כדי להעצים את אפקט גן העדן, הודיעו לי אלוהים (כריסטוף) וסגנו (אסף): "אבל חכה, לפני זה, עוד היום, אתה הולך לנהוג במק'לארן". מה??? אני???? במכונית של חצי מיליון אירו באירופה??? "כן", הוסיף כריסטוף, "אני צריך למסור את הרכב הזה ללקוח בעוד שעתיים, בינתיים אתה מוזמן לצאת כעת לסיבוב מהיר", הוא סיים לדבר ולי זה היה נשמע כמו קולו של אלוהי המוטוריקה בוקע מתוך הסנה הבוער. המשפט "סיבוב מהיר" עמד לקבל משמעות חדשה לחלוטין עבורי.
מק'לארן 570S
כריסטוף התניע את המק'לארן, הוציא אותה מאולם התצוגה, פתח את דלתות הרכב הנפתחות בתנועת מספריים כלפי מעלה, הורה לי להיכנס למושב הנהג והודיע לי חגיגית "כעת תורך". אסף הצטרף אלי במושב הנוסע ויחד יצאנו לדרך כשחיוך מרוח על פנינו, גירגור סקסי של המנוע באוזנינו ומאחורינו וסלינו על כתפינו.
בזמן שאני עוסק בהחלפות הילוכים מהירות בעזרת המנופים שמאחורי ההגה ונהנה מהסל"ד העולה והיורד, מהסאונד של מכונית-על שלא ניתן לטעות בו ונצמד עם הגוף למושב בגלל כוחות ג'י של מטוס קרב, מספר לי אסף ששני לקוחות בישראל כבר הזמינו 2 מכוניות מק'לארן באמצעות מנהארט והם צפויים לקבל אותן בתוך חודשים ספורים. וכעת מגיע השוס…. אסף מספר לי שמק'לארן כזו בדיוק, מיד ראשונה, יכולה להיות ממש כעת של כל ישראלי שירצה לרכוש אותה ממנהארט, במחיר של כ-1.3 או 1.4 מיליון ש"ח בלבד, כולל כל המיסוי, כולל שירות Flying Doctor של מק'לארן. חברים, לרכוש מכונית-על כזו שבאה היישר ממסלולי הפורמולה 1, במחיר זול יותר מפרארי??? זה הופך מקוריוז למשהו שבהחלט נוכל לראות בקרוב על כבישי ישראל.
תראו, מק'לארן היא אחד המותגים הבודדים, אם לא היחיד בעולם שהחל את דרכו כקבוצת מירוצים בפורמולה 1 ורק אחר-כך הפך למותג של מכוניות-על לכביש. אפילו פרארי ולמבורגיני החלו קודם כל כמכוניות ספורט מהירות לכביש. ומי שינסה לתקן אותי לגבי "פרארי" ולומר לי שאנציו פרארי החל כראש סדנה לייצור מכוניות מירוץ, אענה לו שזה היה טרום מלחמת העולם השניה ובכלל המכוניות נפנו עבור ותחת השם אלפ-רומיאו ולא תחת מותג פרארי. מק'לארן עשו דרך הפוכה – הם החלו כקבוצת מירוצים לפורמולה 1. הקבוצה והמכוניות נקראו מק'לארן מתחילת הדרך ורק אחר-כך, במחצית השניה של שנות ה-90' הם הוציאו לראשונה מכונית-על לכביש ועלתה אז מיליון אירו. כן, מיליון אירו בסוף שנות ה-90'. נפלה בחלקי הזכות להכיר אדם אחד שרכש אותה באירופה. אני זכיתי להניח את ישבני גם במק'לארן 570S וגם במק'לארן 675LT והידיעה ששתיהן פותחו ונוסו על מסלולי הפורמולה 1, בהחלט הופכת את הנהיגה בהן לסוג של חרדת קודש.
יצאתי אל מחוץ לוופרטל, אל הכבישים הכפריים המתפתלים בין העצים, ביערות בלתי נגמרים. זה לא חוכמה לקחת מכונית כזו לאוטובאן ולהגיע ל-300 קמ"ש. למה? כי היא יכולה. ותאמינו לי שלעבור את ה-250 קמ"ש כבר יגרום לכם לפיק בירכיים מטורף. אבל לנהוג מכונית-על כזו בכבישים צרים יחסית ומתפתלים בין עצים, זה אתגר רציני. טעות קטנה ביותר ואתה מבקר, עם המכונית את העץ הכי קרוב לפיתול הכביש. תתארו לכם 570 כ"ס ומומנט מטורף של מעל 60 קג"מ יחד עם יכולת האצה מאפס ל-200 קמ"ש תוך 9.5 שניות. זה הופך כל מכונית שאתם מכירים לרכיכת כביש מגוחכת. יחד עם שלדה עשויה קארבון-פייבר קל משקל וחזק מאין כמותו, המכונית הזו לא שוקלת יותר מפולקסווגן גולף אבל יש לך כוח של קטר רכבת.
ההפתעה הכי גדולה היא שלא מדובר בקרש גיהוץ קשיח עם גלגלים. לא מדובר במערכת מתלים שתגרום לסתימות בשיניים לקפוץ ממקומן. מדובר בשילוב נדיר ואדיר שבין התנהגות כביש סופר-ספורטיבית לבין אלגנטיות בלתי רגילה. אחיזת הכביש האולטימטיבית, יחד עם הספק ומומנט של טיל באליסטי, משולבים במערכת מתלים מצויינת שמעניקה נוחות ורכות בלתי נתפשים, מה שהופך את המכונית לבהחלט אפשרית לשימוש יומ-יומי.
הדש בורד מצופה העור, עם התיפורים המדהימים, מושב הבאקט המצויין והנדסת האנוש שגורמת לכל ידית וכפתור "לקפוץ" לנהג ליד בדיוק במיקום הנכון, גורמים לך להבין שמדובר במכונית-על פלוס. במק'לארן 570S הכתובה, כל פנים המכונית מעוטר באלמנטים כתומים וחגורת הבטיחות הכתובה מתבלטת מעל כולם.
ההיגוי מדוייק להפליא וכל תנועה הכי קלילה בהגה מסיטה את הרכב ממסלולו. הבלמים נשכניים כל-כך שכל לחיצה על דוושת הבלם, שהיא מעבר לנגיעה קלה, עוצרת את המכונית במקום. הראש עוד ממשיך קדימה, אבל המכונית כבר מזמן עצרה. מדהים. פשוט מדהים לחוות את זה.
חזרתי לארץ בדיוק לפתיחת תערוכת אוטומוטור בחול המועד פסח. המוצג המרכזי בתערוכה היתה מק'לארן 570GT שהיא אותה המכונית בדיוק אותה נהגתי בגרמניה. פתאום, לעמוד ממרחק של 15 מטרים ממכונית שאותה נהגתי בעוצמה על כבישי גרמניה, היה נראה לי מגוחך ועלוב.
בהמשך, בכתבות הבאות – נהיגות ההתרשמות על שאר המכוניות של מנהארט
הצטרפו למדיות החברתיות :