וולבו S90 – לנסוע כמו הרוח, להרגיש כמו מלך

Home/מנהלים וסאלון, עמוד הבית, רכב/וולבו S90 – לנסוע כמו הרוח, להרגיש כמו מלך

בחן, כתב וצילם: רון אקרמן – Ron Akerman

ההיסטוריה של וולבו מתחילה אי שם בשנת 1926, כשמותג הרכב קיבל את שמו והלוגו שלו ממותג מיסבים של חברת SKF השבדית שלקחה מותג מיסבים ששיווקם בארה"ב לא צלח והחליטה להקים מפעל רכב שיישא את שמו וסמלו של המיסב הכושל.

התוצאה היא לא פחות מהצלחה מוטורית יוצאת מגדר הרגיל. בשנות ה-80, של המאה הקודמת תפסה הוולבו את מעמדה כמכונית יוקרה, בישראל, בעקבות הפיכתה למכונית השרד הרשמית של שרי ממשלות ישראל לדורותיהם באותה התקופה. וולבו בכלל לא נחשבה באירופה למכונית "יוקרה" אמיתית, כזו שמתחרה במרצדס, ב.מ.וו. או אודי, ממש עד לשנים האחרונות, אבל הפיכתה למכונית השרד הממשלתית האולטימטיבית, הפכה אותה לסמל סטטוס ישראלי.  בשנות ה-70' בגלל טעות גדולה של יגואר, קיבלה וולבו חשיפה אדירה בטלויזיה וזאת כאשר ה-P1800 הפכה למכונית הרשמית של רוג'ר מור, שכיכב עימה בסדרת המתח הבריטית הידועה "המלאך". שם קיבלה המכונית את כינויה "המלאך".

בשנים האחרונות, תחת בעלות הודית, ממשיכה חברת וולבו לייצר מכוניות בשבדיה, אך המיקוד הברור הפעם הוא על יוקרה ואלגנטיות. וולבו עשתה ועושה את כל הצעדים הנדרשים כדי להתייצב בצמרת מותגי היוקרה ואני חייב לציין שהיא עושה זאת בהצלחה רבה.     וולבו גם עושה זאת באומץ רב מאד.  למה באומץ?  כי המכונית הנבחנת כאן, היא מגזע הולך ומתכווץ, הולך וקטן ובכל זאת, וולבו מצאה לנכון לפתח ולהוציא לכביש במכונית נוסעים, סדאן, סלון, כאשר כל המתחרים כמעט שלא מוציאים דגמים חדשים בקטגוריה הזו ופונים יותר ויותר לכיוון רכבי הקרוסאובר וה-SUV – מה שאנחנו מכנים "כבישטח".      וולבו הלכה כאן הפוך; קודם הוציאה לכביש את ה-XC90 המפואר והגדול ורק אחריו השיקה את מכונית הסלון הגדולה והמפוארת שלה, ה-S90.  אני לא נכנס לניתוח האם וולבו נהגה בחוכמה או לא. יושבים שם אנשים חכמים ממני ומנוסים ממני והם יודעים מה הם עושים. נתוני המכירות והשנתיים הקרובות יוכיחו האם זה היה צעד נכון, או לא.

אבל, מדובר במכונית חדשה לחלוטין בשוק וצריך לבחון אותה עבורכם, לא? כי מישהו, הרי, צריך לעשות את העבודה המלוכלכת עבורכם ולסבול, כדי שתדעו איך היא ה-S-90 הזו

טוב, אז נתחיל בזה שה-S-90 היא מכונית סלון גדולה שנועדה להתחרות בקטגוריית האודי A6, המרצדס E קלאס, ב.מ.וו. סדרה 5 ודומותיהן.    העניין הוא שמעצבי ה-S-90 עשו עבודה כל-כך טובה בעיצוב שלה שהיא נראית גדולה ורחבה מהן וכאילו שהיא שייכת בכלל לקטגוריית האודי A8, ב.מ.וו. סדרה 7 ומרצדס S קלאסס.  רק בעניין הזה לבדו, היא כבר לוקחת את כל הקופה.

מבחינה עיצובית יש כאן מצד אחד חזרה ל"שורשים" של וולבו ומצד שני המון תעוזה עיצובית. למה? כי אם נחזור למכוניות וולבו של שנות ה-70' וה-80', הרי שהיה מדובר במכוניות רבועות, מגושמות, גדולות וכבדות ששידרו המון המון בטיחות פאסיבית. כל מכונית של וולבו נראתה והרגישה כמו טנק.  ה-S-90 נראית גדולה ורבועה משהו, אבל ממש לא מגושמת וכבדה. סימני ההיכר המאד מאד בולטים שלה הם הגריל העצום והשקוע, בעל הלוגו הגדול באמצעו, יחידת הפנסים הקדמיים הכוללת יחידת פנסי לד בעיצוב הפטיש של ת'ור – הגיבור השוודי המיתולוגי והפנסים האחוריים שמיוחדים מאד בעיצובם ומעניקים ל-S-90 מראה ייחודי ויוצא דופן. מהצד מדובר במכונית ארוכה.  ארוכה מאד, כמעט 5 מטרים אורכה. כבר יצא לי להלל ולשבח כאן עיצובים של מכוניות ולכנותן "מפוסלות". ה-S-90 לא מפוסלת בעיצובה אבל היא מאד מאד אלגנטית במראה שלה. הרוחב שלה מגיע ליותר מ-1.87 מ' , אשר יחד עם גובה של 1.44 מ' בלבד, מעניקים לה מראה גדול, נמוך ומכובד מאד. בעיני זו אחת המכוניות הכי אלגנטיות על הכביש, במראה שלה. המחמאה שאני יכול לומר על העיצוב החיצוני של ה-S-90, היא, שהמראה הסופר-אלגנטי שלה, נובע מניקיון עיצובי מרהיב. ללא קימורים מיותרים, ללא בליטות לא מובנות וללא זוויות לא ברורות. פשוט, נקי מאד ואלגנטי לעילא ולעילא.  לסיכום העיצוב החיצוני האלגנטי שלה, אציין את חישוקי "18 שבדגם הנבחן וחישוקי "19 ברמת הגימור הגבוהה יותר, חישוקים נאים שבהחלט מוסיפים למראה האלגנטי כולו.

מבפנים

מייד בכניסה ל- S-90, אתה מבין שאתה מתיישב ברכב יוקרה. הגה קטן, מצופה עור בעל 2 גוונים, ריפודי עור איכותיים למושבים, דיפוני דלתות ולוח שעונים בשילוב עור ופאנלים מעץ, לוח שעונים דיגיטלי, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע מרכזי גדול הנמצא במרכז הקונסולה, בתנוחה של טלפון סלולרי, לגובה. והעיקר? ניקיון מוחלט מכפתורים. בשום רכב יוקרה שבחנתי לאחרונה, לא ראיתי כזה ניקיון מכפתורים כמו שיש ב-S-90 הזו. אלגנטי. כבר אמרתי??? כל תיפקודי הרכב ומערכות העזר לנהג, מופעלות דרך מערכת המולטימדיה והמסך המרכזי הגדול והמאד ידידותי למשתמש.

במושב האחורי אי אפשר שלא לשים לב למרווח הרגליים העצום. טוב, נו, עם בסיס גלגלים עצום של 2.94 מ' הישיבה מאחור היא לא פחות ממלכותית. תענוג אמיתי, חוויה שכמותה זכורה לי רק מהסופרב הגאונית של סקודה.   בסיס הגלגלים של הוולבו דומה לזה של המרצדס E קלאס ועדיין, התחושה מאחור טובה בהרבה. בסיס הגלגלים של ב.מ.וו. סדרה 5 גדול יותר ב-5 ס"מ, אמנם, אך איני יכול לומר שחשתי בהבדל. נפח תא המטען של הוולבו קטן יותר בכ-30 ליטר משאר המתחרים לקטגוריה ועומד על 500 ליטרים, אך זה לא הבדל משמעותי, ובכלל, כל ההבדלים הקטנטנים האלה יימחקו לחלוטין לכשנגיע להשוואת המחירים.     הישיבה בוולבו הזו, גם מלפנים, גם מאחור, מעלה חיוך על השפתיים. התחושה בעמידה היא אלגנטית ומלכותית בו-בזמן. איך היא בנסיעה?  בואו נבדוק

בנסיעה

הוולבו S-90, בדיוק כמו אחותה הגבוהה והגדולה XC-90, מצויידת במנוע 2.0 ליטר טורבו, בעל 4 צילינדרים. בגרסת ה-T5 המנוע המופלא הזה מפיק 254 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ ואילו בגרסה הבכירה, ה-T6 מצוייד המנוע גם במגדש-על ומפיק הספק של 320 כ"ס אדירים ומומנט מעולה של 40 קג"מ.      חשוב היה לי להבהיר לכם שמדובר במנוע טורבו קטן יחסית, אך מרשים מאד בהתנהגותו. מהנדסי וולבו עשו עבודה מצויינת ובידוד המנוע כל-כך מצויין שלא נשמע שום קול מכיוון המנוע, גם בעת האצה אגרסיבית. שקט מאד, מרשים מאד ועוצמתי ברמות שקשה לתאר בכתב.

התנעת הרכב מתבצעת מכפתור התנעה שנמצא ליד ידית ההילוכים. ידית ההילוכים עצמה קטנה מאד והפעלתה אינטואיטיבית מאד וקלה מאד.  בהיבט של מערכות הבטיחות, וולבו היתה ונשארה וולבו. ואני אומר את זה עם כל הפירגון האפשרי. הוולבו S-90 מגיעה בשתי רמות גימור ובמחיר התחלתי מצויין לקטגוריה והמתחרות ועדיין, כאסטרטגיה, תמצאו בשני הדגמים את מלוא מערכות הבטיחות הפאסיביות והאקטיביות ועל זה מגיע לוולבו שאפו ענק. תמצאו כאן את מערכת בקרת השיוט האקטיבית שיודעת להאט את הרכב בהתאם למהירות של הרכב שלפניו ולהאיץ כאשר הדרך מתפנה, יש כאן מערכת אקטיבית לבלימת חירום פתאומית במקרה שהמערכת חשה שעומדת להתרחש תאונה או שהולך רגל נמצא בסכנת דריסה.  תמצאו כאן גם את מערכת תיקון הסטייה מנתיב,אשר יודעת להחזיר את המכונית לנתיב הנסיעה מבלי לסטות מעבר לקו ההפרדה. שלא לדבר על מערכת לזיהוי התמרורים לאורך הכביש, מערכת התראה על גופים בשטחים מתים ועוד ועוד ועוד. פשוט מרשים ומדהים.

יאללה, מספיק, צריך לצאת לדרך. במערכת המולטימדיה ניתן לקבוע את אופי הנסיעה – "חסכוני", "נוח", או "דינאמי" ובהתאם לכך יהיו תגובות המצערת והמנוע. אפשר לומר שכל אחד מוצא את מה שהוא רוצה. המנוע הזה חזק דיו להזניק את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 6.8 שניות ובגרסת ה-T6 בתוך 5.8 שניות מרשימות מאד, אבל הוא גם יודע לאפשר לנהג לצאת מהרמזור במהירות יעילה, המשולבת באלגנטיות בלתי רגילה ועדיין להיות מהיר וחסכוני.  בעת המבחן, הפגינה ה-S-90 שבחנתי, צריכת דלק ממוצעת של כ-13.5 ק"מ לליטר. בהחלט מרשים מאד למכונית כזו. כמובן שככל שרגלכם תהיה כבדה יותר על המצערת, צריכת הדלק תעלה מאד, כי מנוע טורבו הוא מנוע מאד לא סלחני כאשר ממצים ממנו את מלוא יכולותיו, אבל תאמינו לי שאני לא "נהג של שבת" וגם אני לא ממש אוהב להשתרך מאחור ועם זאת, הגעתי לצריכת דלק מרשימה ונאה.

הנסיעה ב- S-90 היא מהירה מאד, שקטה ברמות שלא יתוארו ומהירה כמצופה. אין ספק שהגודל לא קובע במקרה של המנוע המצויין של וולבו.

כושר ספיגת המהמורות ומכסי הביוב הבולטים, או שקועים באופן שערורייתי בכבישי הארץ, הוא לא פחות ממופתי. גם במעבר מהיר על תלוליות האטה (באמפים), הוולבו הזו יודעת להתנהג באלגנטיות מופתית.

אחד הדברים שציינו כמה אנשים שנסעו איתי, היה משפט שנשמע בערך כך "הרכב הזה מתנהג הרבה יותר זריז ממה שהוא נראה". וכאן, שוב, מצליחה הוולבו הזו "להטעות".  מבחוץ ה-S-90 נראית כמו מכונית גדולה מאד.  מבפנים היא מרגישה כמו מכונית הספורט-אלגנט האולטימטיבית.  וכעת בואו נדבר רגע על המחיר.

המכונית שנבחנה היתה ה-T5 ברמת הגימור "מומנטום", הנמוכה יותר, אך המאובזרת די והותר.  המחיר של עומד על 399,000 ש"ח מצויינים.  למה מצויינים??? כי נותנת המון תמורה בשביל המחיר הזה ובוודאי כאשר היא עולה  בין 45,000 ל-95,000 ש"ח פחות מהמתחרות הישירות שלה. אם תשאלו אותי?  כן, בהחלט הייתי קונה לי אחת כזו. בצבע השחור האלגנטי האהוב עלי. הנה, כזו

 

2017-06-05T08:02:07+03:00