זהו, החלטתי לא לשתוק יותר.
החלטתי להביע את דעתי האישית בעניין המלחמה של משרד התחבורע ונהגי המוניות בשירותי הנסיעות המשותפות ו-UBER בראשם.
גילוי נאות; לפני שנתיים וחצי, כשאובר החלה לפעול בישראל, הצטרפתי לשורותיה כנהג. השירות היה מעולה ותושבי תל-אביב אהבו מאד, עד שמשרד התחבורע, ברגל גסה, עצר את הפעילות לאחר חודשיים וחצי. עובר להיום, אני נהג אובר הוותיק ביותר בישראל שעדיין פעיל וכשהחל פיילוט UBER Night לפעול לפני כמה חודשים, חזרתי לפעול עם השירות. מזה כחודש, מסיבות אישיות אינני פעיל.
הצטרפותי לפעילות אובר בישראל לא באה כתוצאה מהצורך שלי בהכנסה או לצורך כיסוי הוצאות הרכב, אלא כמחאה אקטיבית נגד מה שקורה בישראל בתחום השערורייתי של תחבורה ציבורית כושלת
אני חוזר ואומר שכל הנכתב כאן הוא דעתי האישית בלבד והטיעונים שאשמיע הינם בגדר דיעה אישית.
אתמול הגיש משרד התחבורע תביעה משפטית/פלילית נגד שירות UBER בישראל, זהו שיאו של מהלך דה-לגיטימציה ארוך ומפותל שעורך משרד התחבורע בראשותו של גדול גוזרי הסרטים בישראל – ישראל כץ. בעניין המאבק ב-UBER, אני חושש שמה שמניע את כבוד השר, היא לא, חלילה וחס, טובת הציבור, אלא טובתו האישית בלבד אשר נסמכת על היותם של מרבית בעלי רשיונות הפעלת המוניות חברי מרכז ליכוד אשר בפריימריז הכנופייתיים של הליכוד, אמורים להצביע עבורו. אני אומר זאת, כי אם טובת הציבור היתה לנגד עיניו של כץ, הוא מזמן היה מאשר את השירות. אגב, האם יתכן שתמיכתו בעבר של בנימין נתניהו בשירות (לאחר שפגש בבעלים של UBER בועידת דאבוס) גם תרמה להתנגדותו של כץ, שמנסה "להיכנס" בנתניהו בכל דרך? לאלוהי הקומבינות פתרונים.
הלאה
העיתונות הכלכלית מלאה היום בכותרות בדבר התביעה שהגיש משרד התחבורע כנגד אובר. מה שקפץ לנגד עיני ביתר שאת היא קוביה מודגשת באחד העיתונים ובה נכתב בפשטות " 240 אלף ש"ח – עלות רישיון להסעת נוסעים בישראל". אתם הבנתם את זה???? הנה כל התורה כולה על רגל אחת. משרד התחבורע מספסר ברישיונות הסעת נוסעים לצורך התעשרות קלה ומהירה וכי למה שייגדע את מקור ההכנסה המכובד הזה? אבל כאן לא מסתיימת השחיתות. בואו נראה מי עוד, חוץ ממשרד התחבורע, מרוויח מיליונים מהספסרות ברישיונות המוניות, על גב ציבור הנוסעים בישראל:
- משרד התחבורע- עלות של 240,000 ש"ח לרישיון אחד למונית – כבר אמרנו
- בדיקות מקדימות ללימודי נהיגה למונית – כולל מבחנים פסיכוטכניים שלא היו מביישים טייסים בחיל האויר – 1000 ש"ח למועמד
- לימודי רישיון נהיגה למונית – 7000 ש"ח עד לרישיון הנכסף
- השכרת רישיון להפעלת מונית – עד 2000 ש"ח לחודש – ספסרי המספרים שמחזיקים לעיתים בעד עשרות מספרים כאלה
- השכרת מונית – עד 2000 ש"ח לחודש למונית ישנה וחבוטה – ע"י מאכערים וסוחרי מוניות
- השכרת מונה – ע"י שתי חברות בלבד שמחזיקות במונופול
- אלפים רבים של שקלים בשנה – ביטוח מיוחד להסעת נוסעים בתשלום – שוד לאור היום של חברות הביטוח
- דמי סדרנות חודשיים לתחנת המוניות בסך 1500-2000 ש"ח לחודש – המרוויח – בעל המניות בתחנה
ועל מי נופל כל הנטל הכספי העצום הזה? על אנשים שנפלטו משוק העבודה בישראל וחייבים למצוא פרנסה והלכו להיות נהגי מוניות, על חסרי השכלה שלא השתלבו בשוק העבודה והיו חייבים ללכת להיות נהגי מוניות ואפילו על צעירים, בעלי השכלה, שמקפידים על לבושם ולשונם, שאוהבים לנהוג וראו בנהיגת מונית סוג של שילוב בין הנאה להכנסה כלכלית. בצד יושבים כל אלה שנמצאים ברשימת הסעיפים מ-1 ועד-8 (לא יותר מכמה עשרות עד מאות בודדות של אנשים) וחוגגים את השחיתות על גבם של אלפי אנשים המנסים למצוא את פרנסתם בנהיגת מונית, כשכל הנטל הכלכלי הזה גורם להם לעשות כמה דברים פליליים בעליל, ועל כך בהמשך
משרד התחבורע, מימים ימימה (וכאן אני מחלק את ה"קרדיט" בין ישראל כץ וכל קודמיו לתפקיד), נכנע לאינטרס של בעלי המוניות ומובל על-ידם, במקום להוביל. רוצים דוגמא? בבקשה; כאשר משרד התבורה, במהלך מבריק ומצויין, קבע לפני שנים רבות שעל המוניות להיות בצבע אחיד ורצוי שיהיה צבע בולט (כמו המוניות הצהובות במנהטן, הקרם בגרמניה או שחור/צהוב בברצלונה) התקוממו נהגי המוניות ומשרד התבורה התקפל ונכנע ואישר למוניות צבע לבן משעמם ולא בולט במיוחד. כעת בואו נראה כיצד משרד התבורה נכשל בפיקוח על שירות המוניות בישראל וכיצד נהגי/בעלי המוניות עושים בשוק כרצונם;
- כל מי שגר באיזור גוש דן מכיר היטב את התופעה של אי יכולת להשיג מונית בהזמנה מראש בטלפון או באפליקציית Gett בכל מהלך סוף השבוע. למה? כי נהגי המוניות שמים פס על המילה "שירות" ורק מחפשים את טובתם האישית. למה? כי בקריאת טלפון או אפליקציה, נהג המונית צריך לנסוע לעיתים עד 2 ק"מ עד למיקומו של הנוסע והוא לא רוצה לבזבז זמן בנסיעה ללא נוסע. אז הוא מעדיף לתפוס נוסעים מזדמנים ברחוב וכך, ככל שהוא יעצור ליותר נוסעים מזדמנים, הוא יפעיל את המונה יותר פעמים ובכל פעם הנסיעה מתחילה ישר מכ-11.5 ש"ח. אבל נוסעים שמחכים בבית? נוסעים שנמצאים בפרברי העיר? נוסעים שנמצאים במקום בו קשה להשיג מונית מזדמנת? – יוק!! שיקפצו. אכן, באמת שירות מקצועי ברמה גבוהה
- וזה בדיוק מביא אותי לכשל הכי גדול מבחינת המדינה. אני קובע כאן חד משמעית שענף המוניות הוא אחד הענפים שמגלגל הכי הרבה כסף שחור בשוק הישראלי. נ-ק-ו-ד-ה. נהגי מוניות מסרבים להפעיל מונה, "שוכחים" להדפיס חשבונית על כל הכנסה ואילו הפיקוח על הכסף השחור בענף המוניות היה הדוק מעט יותר, משרד האוצר היה יוצא נשכר מאד. תבדקו אותי
- ואם דיברתי על הפעלת מונה שהיא זכות בסיסית בחוק המוניות בישראל, אז תנסו להשיג מונית באיזור המרכז בשעות שאחרי חצות הלילה ולבקש מהנהג להפעיל מונה. אתם יודעים מה יקרה? הוא יזרוק אתכם מהמונית בבושת פנים. פשוט כך. והנה עובדה; הבן שלי סיים בילוי בנמל ת"א ועצר מונית כדי להגיע הביתה, בשכונת תל-ברוך צפון. מדובר בנסיעה על כביש ישר אחד, שדרות רוקח, לאורך 4-5 ק"מ. זהו! באמצעות המונה, הנסיעה היתה עולה, במקרה הגרוע, כ-30 ש"ח ואף פחות. נהג המונית, ביודעו שכעת אין כבר אוטובוסים, דרש מבני 100 ש"ח, לא פחות. וסירב להפעיל את המונה. כשבני שאל אותו מדוע אינו מוכן להפעיל מונה, נהג המונית פשוט לחץ על דוושת התאוצה ונסע מהמקום. ואני מודיע לכם שאירועים כאלה קורים במאות, אם לא באלפים, כל לילה
- בקיץ, כדי לחסוך דלק, נהגי מוניות רבים לא מפעילים מזגן ומזיעים במונית למוות. כשנוסע נכנס למונית ומבקש להפעיל מזגן, הוא נתקל בשלל תירוצים וסיפורי סבתא למה המזגן לא פועל.
- שלא לדבר על מוניות מלוכלכות, מוזנחות, שנראות בפנים כמו מחסן אלטע-זאכען ועוד
- כחלק מהטיעון שלהם נגד אובר, תולים נהגי המוניות בביטחון הנוסעים. כן, בטח. תספרו את זה לילדה שנחטפה על-ידי נהג מונית עם רישיון להסיע נוסעים בתשלום, בבית שמש, לפני כשנתיים, או לנערה בת ה-16 שעברה ניסיון אונס ע"י נהג מונית בחניון בירושלים לפני פחות משנה וניצלה רק כי הנהג היה נתון במעקב של המשטרה
מכל הסיבות האלה בדיוק, אובר חייבת וצריכה לפעול בישראל
- הזמנת השירות היא אך ורק באמצעות אפליקציה. לנהגי אובר אסור בתכלית האיסור לאסוף נוסעים מזדמנים בדרך. כך אנשים יקבלו שירות מלא מכל מקום בו הם נמצאים
- בשירות אובר לא משולם כסף מזומן וכך, לעולם ועד לא יהיה כסף שחור בשירות הזה. השירות משולם באמצעות כרטיסי אשראי בלבד. הכל שקוף וגלוי. אובר תוכל להעביר לרשויות המס הצהרה בגין הכנסה של כל נהג ונהג. פשוט להדהים
- כל נהג של אובר, חייב לקבל כל קריאת שירות של האפליקציה, אם הוא לא נענה למספר קריאות, הוא נקרא לבירור ויתכן אף כי עבודתו בשירות תופסק. לכן תמיד תהיה היענות ללקוחות.
- כל נוסע של אובר יודע מראש כמה תעלה לו הנסיעה ליעד שלו. הסכום מחושב מראש ע"י האפליקציה ולא יתכן ולא יקרה מצב שבו נסיעה של כ-30 ש"ח תסתיים ב-100 ש"ח כי זו היתה גחמתו של הנהג
- חברת אובר מקפידה ובודקת כל הזמן שמכוניות נהגיה תהיינה נקיות, מסודרות ובעיקר תקינות מבחינה מכנית. לא יקרה מצב שמגיעה מכונית פח מלוכלכת ולא מסודרת כפי שקורה עם המוניות.
- מבחינה בטחונית, כל נהג אובר מחוייב להביא למשרד הראשי, לפני תחילת פעילותו את הרישום הפלילי שלו במשטרה וכן את הרישום התעבורתי שלו מבחינת עבירות תנועה. אם מדינה ישראל ממש תרצה, ניתן להגביר את הפיקוח אף יותר. כל נהג מופיע לנוסע המזמין בשמו המלא ותמונתו וכן עם מספר הרישוי של רכבו. אלה לא נהגי מוניות שאם תעצור אותם ברחוב, אין לך מושג למונית של מי נכנסת. האפליקציה של נהגי אובר, מורדת לנייד של הנהג ע"י משרד אובר עצמו. לא ייתכן מצב שמתחזה יוכל להוריד אפליקציה ולהירשם לשירות מבלי שעבר את כל הבדיקות והאישורים של הנהלת אובר. אבל, מה הבעיה לקנות מכונית משומשת לבנה, לגנוב למונית "כובע", להדביק על המכונית את המילה "מונית" ולהתחיל לעבוד כנהג מונית מתחזה? אין בעיה, עד שיתפסו אותך. אבל עד אז אותו מתחזה יכול להיות מחבל, סוטה, אנס או סתם אדם ללא רישיון נהיגה שמייצר הכנסה לעצמו מזיוף עבודתו כנהג מונית. מי מפקח על זה?
- בגלל כל השוד שנעשה על-יד בעלי המספרים, משרד התחבורה וכל כנופיית האינטרסנטים, גם בחו"ל, נהגי מוניות שעברו בלונדון ובניו יורק למשל, ממונית "רגילה" לעבודה באובר, החלו להרוויח הרבה יותר כסף. למה??? כי איש לא שדד אותם על עלות המספר, עלות המונית, עלות הרישון, עלות הלימודים, עלות הביטוח המטורפת ועוד ועוד
- מדובר בפיתרון הכנסה מצויין לנשים שמגדלות את הילדים בבית ויכולות לצאת למספר שעות ביום (כשהילדים בגן/מעון/בית ספר) ולסייע בכלכלת המשפחה, לסטודנטים שיכולים לנצל "חלון" בלימודים ולצאת ולהרוויח כמה שקלים, למובטלים שיימצאו בכך פיתרון לייצור הכנסה ועוד ועוד. רוצים לאפשר לאנשים להגדיל הכנסות? הנה הדרך. רוצים להחזיר יותר אנשים אנשים למעגל העבודה והייצור בישראל? הנה הדרך
בכתבות שמופיעות היום בעיתונים, נכתב ששני עדים בתביעה שהגיש משרד התבורע נגד UBER, הם נהגים של Gett שהתחזו לנוסעים ועלו על רכבים של אובר כנוסעים. אז בואו נזכיר לכם מי זו Gett. ובכן, מדובר באפליקציה שבתחילת דרכה אכן היתה מהפכנית מאד. ואגב, אני אישית משתמש בה המון ונהנה להזמין מונית, כמובן שלא בסופי שבוע בהם אין סיכוי לקבל מונית באפליקציה. בתחילת הדרך, חברת Gett שהיא תחנת מוניות לכל דבר, ביטלה את העלות החודשית של "דמי סדרנות" שהגיעו באותו הזמן לכ-1500 ש"ח ומעלה לכל נהג מונית שרצה לעבוד בתחנה מסודרת. גט (שאז קראו לה "גט טקסי") גם ביטלה את העלות של 5 ש"ח לקריאה מוקדמת למונית ובכך יצרה עניין גדול אצל נוסעים ובעיקר אצל נהגי מוניות. "גט" הפכה היום לתחנת המוניות הגדולה בישראל. אבל היא לא באמת "תחנה", היא אסופה של אלפי נהגים שברצותם מפעילים את האפליקציה ונותנים שירות וברצותם מכבים את האפליקציה ולא נותנים שירות כפי שציינתי כבר קודם. לאט לאט ועם הזמן, גדלה החזירות של בעלי "גט" והם החלו לגבות יותר יותר עלות חודשית תמורת השיוך לתחנה וקבלת נסיעות. אני רק רוצה להזכיר לכם שאלפי נהגי "גט" כבר יצאו להפגנה נגד התחנה שלהם עצמם. זאת אומרת שה"מושיע הלאומי" של נהגי המוניות שוב הפך לאדון מתעמר שרוצה להרוויח על גב נהגיו. רק רציתי להניח את זה כאן. "Gett" לא עושה שום שירות לציבור בהצטרפותה לתביעה של משרד התחבורע, היא רק דואגת לעצמה ולהכנסה של בעליה. אגב, אני לא רואה איש מגיש תביעה נגד "גט" שכאשר ניגשה למכרז הנסיעות מנתב"ג, התחייבה לתעריף מופחת ב-31% וכאשר זכתה במכרז, היא מסרבת כעת להעניק את ההנחה הזו. קרקס "רק בישראל". ואיפה משרד התחבורע בעניין הזה?
מכל הסיבות האלה ומסיבות רבות נוספות, הגיע הזמן לסיים את השחיתות התחבורתית ולהציע לנוסעים בישראל אלטרנטיבות מתקדמות גם ברמה השירותית וגם ברמה הטכנולוגית. זו בדיוק הסיבה לכפות על המדינה ועל משרד התחבורע ועל בעלי המנויות, את הכנסת תחבורה השיתופית לישראל בדלת הראשית ולא באיזו דלת צדדית קטנה בשם התירוץ של החזר הוצאות.
אני קובע כאן, חד משמעית שכאשר UBER ודומותיה, יורשו לפעול במדינה באופן חוקי ורשמי יקרו כל הדברים הבאים;
- מחירי התחבורה הציבורית והנסיעה במוניות ירדו
- יהיו הרבה יותר רכבים זמינים להסעת נוסעים שיוותרו על מכוניתם הפרטית. כך ייחסכו עמידה בפקקים וזיהום אוויר
- רמת ואיכות השירות יעלו מאד
- פרנסתם של נהגי המוניות לא תיפגע כי תמיד הם יוכלו לאסוף נוסעים מזדמנים, תמיד יוכלו לקבל כסף מזומן (מה שלא אפשרי ואסור בתחבורה השיתופית) ותמיד נהגי המוניות יוכלו לנסוע בנת"צ, מה שלא מתאפשר לתחבורה השיתופית
והנה עוד עובדה שלא ידעתם, חברת אובר הציעה לבעלי המנוית להקים קרן מיוחדת לפיצוי נהגי המנויות. לקרן הזו ייכנס סכום מסויים מכל נסיעה של שירות אובר והכסף הזה יועבר לפיצוי נהגי/בעלי המוניות, במנגנון שייקבע על-יד שני הצדדים יחד. את זה ידעתם????
אבל לא. נהגי ובעלי המוניות דוחים הכל.
את הקידמה לא ניתן לעצור. שירותי התחבורה השיתופית ייכנסו בקרוב או ברחוק. נהגי ובעלי המוניות לא יודעים לקרוא את המפה, כי אם היו יודעים לקרוא את המפה הם היו מבינים שבזכות המכוניות האוטונומיות, מקצוע "נהג המונית" יימחק לחלוטין בתוך15-20 שנה. אם היה להם שכל, הם היו מתאגדים כעת עם שירותי התחבורה השיתופית ועובדים יחד עם השירות הזה, כדי לטייב את המקצוע, להיטיב את השירות ולתת לתושבי ישראל מענה ופיתרון תחבורתי נאות
הצטרפו למדיות החברתיות :