בדרך הנכונה לכאוס תחבורתי

Home/דעה אישית/בדרך הנכונה לכאוס תחבורתי

השנה יישבר שיא במסירת כלי רכב פרטיים חדשים
נובמבר 2016

תזכרו את מה שאני אומר; בתוך שנה עד שנתיים ולכל היותר במהלך שנת 2019, כל התנועה בישראל, ובוודאי שבתוך גוש דן, תעמוד לחלוטין בפקקים בלתי נגמרים ובכאוס תחבורתי שישתק את המדינה.

מדו"ח מסירות כל רכב פרטיים חדשים לחודש אוקטובר, עולה תמונה עגומה.

בחודש אוקטובר, חודש החגים השנה עלו על הכבישים 13,612 כלי רכב קלים במשקל עד 3.5 טון, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. הנתון אמנם קטן יחסית, אבל כזה שהספיק לשבור כבר בסוף אוקטובר את שיא המכירות השנתי מהשנה שעברה ולהעמידו אחרי 10 חודשים על 258,743 כלי רכב, גידול של 15.5% בהשוואה לשנה שעברה. עם נתון כזה יש לשער שגבול ה-300,000 כלי רכב לשנה עשוי להישבר עד ה-31 בדצמבר.

יונדאי (כלמוביל) ממשיכה להוביל את טבלת המכירות עם מסירות של 36,562 יחידות ב-10 חודשים, גידול של 30.6% ופלח שוק של 14.1%. קיה (טלקאר) במקום השני עם 34,401 כלי רכב (17.1%+) לפני טויוטה יוניון מוטורס עם 26,968 כלי רכב (10.4%+).

בקרב יבואניות הרכב כלמוביל ממשיכה להוביל עם מסירות של 55,820 כלי רכב ב-10 חודשים (24.1%+) ופלח שוק של 21.6% גידול של 1.5 נק' האחוז בהשוואה ל-10 החודשים הראשונים 2015. צ'מפיון מוטורס מדורגת במקום השני עם 14.5% פלח שוק לפני טלקאר עם 13.5%. בעקבות הגידול המשמעותי בשוק הרכב אף יבואנית רכב לא רשמה ירידה במכירותיה ב-10 החודשים הראשונים של השנה, אולם יוניון מוטורס ודלק מוטורס גדלו בקצב איטי יחסית ואיבדו פלחי שוק 1.2 ו-1.1 נק' האחוז בהתאמה.

אתם יודעים מה זה אומר שבכל שנה עולים על כבישי ישראל מעל 300,000 כלי רכב? (כולל רכבים מעל 3.5 טון, משאיות, אוטובוסים ועוד). אם נחשב אורך ממוצע של מכונית בכ- 4 מטרים ונוסיף לה מעט "שטח מחיה" מינימלי של מטר וחצי לפנים ומטר וחצי לאחור, הרי שנקבל תוצאה שכל רכב שעלה על הכביש נזקק למינימום של 7 מטרים.  נכפיל 7 ב-300 אלף כלי רכב ונקבל נתון עוצר נשימה שסך המטרים הנדרש לכל כמות כלי הרכב הזו היא 2,100,000 מטרים (!!).  דהיינו 2100 ק"מ נדרשים בכל שנה כדי להכיל רק את המכוניות שעלו בשנה הזו על הכביש.

במדינת ישראל לא סוללים 2100 ק"מ בשנה. מבלי לבדוק במשרד התחבורה, אני מוכן להמר שבמדינת ישראל לא סוללים גם 1500 ק"מ של כבישים חדשים בשנה ואני אסתכן בעוד הימור ואומר שלדעתי לא נסללים כאן אפילו 800 ק"מ של כבישים חדשים לחלוטין בשנה.  גם אם תקחו את הארכת כביש 6 בדרום, את הוספת הנתיב השלישי בכביש מספר 1 ואת סלילת כביש 531 שייפגש ממש בקרוב עם כביש מספר 2, יש לי תחושה עזה שלא תקבלו יותר מ-200 עד 250 ק"מ של כביש חדש.

מה זה אומר?

זה אומר שהכבישים הולכים ונסתמים בקצב מפואר ומעורר פלצות, בזמן שהקו המסכן, הבודד והיחיד של הרכבת הקלה מפ"ת לת"א ויפו, יהיה מוכן, במקרה הטוב ב-2021.

מה זה אומר?

שכולנו, נהיה תקועים במשך שעות ארוכות בכל יום בפקקים ארוכים ובלתי נגמרים.

אתם יכולים לראות את זה כבר היום בנתיבי אילון בת"א.  אם לפני שנתיים, נתיבי אילון היו פנויים לחלוטין, בשני הכיוונים, מהשעה 11 בבוקר ועד השעה 3 בצהריים, הרי שהיום "חלון ההזדמנות" הזה קיים בקושי בין השעה 12 לשעה 2 בצהריים.

למה?   כי כשבכל שנה עולות לכביש מעל רבע מיליון (!!!) מכוניות חדשות ולכבישי גוש דן לא נוסף ולו מטר אחד של כביש חדש ואין שום פיתרון של תחבורה ציבורית יעילה, מה שקורה הוא כאוס.

מי מרוויח מזה?

לא. לא יבואני הרכב! אתם אולי תתפלאו, אבל המרוויחה הכי גדולה מהמצב הזה דווקא מדינת ישראל.

אף אחד לא יאמר את זה בפה מלא, אבל למדינה יש אינטרס ממשי שכמה שיותר מכוניות יעלו כאן על הכבישים ושהן תשרופנה כמה שיותר דלק יקר.

למה?

בואו נעשה חישוב מאד פשוט ופשטני. ניקח מחיר לדוגמא של 100,000 ש"ח כממוצע למחיר מכונית בישראל. לפחות 50,000 ש"ח מהם הם מיסי קניה, מכס ומע"מ.  כעת נכפיל 50,000 ש"ח ב-300 אלף מכוניות ומה קיבלנו?

15 מיליארד!!!!!!! 15 מיליארד ש"ח לקופת המדינה. וזה נתון מאד שמרני כלפי מטה.  המספר האמיתי הרבה יותר גבוה.

כעת, בואו ניקח את המחיר הממוצע לליטר בנזין, שעומד כיום על כ-6.10 ש"ח לליטר.    מתוך מחיר זה, לפחות 3.5 ש"ח הם בלו(מס על הדלק) ומע"מ.  כעת תכפילו 3.5 ש"ח כפול מספר הליטרים המטורף שנשרפים בישראל בשנה על ידי אותן 300 אלף כלי רכב חדשים בכל שנה, שגם עומדים יפה מאד במנועים פועלים בפקקים ותקבלו  נתון פנטסטי של עוד הרבה מיליארדים שנכנסים לקופת המדינה.

עכשיו, בואו ניקח מחיר של רק כ- 1,000 ש"ח בשנה עבור חידוש רישיון הרכב ונכפיל אותו במספר כלי הרכב בני השנתיים שמחדשים את הרישיון בפעם הראשונה ותקבלו מספר מבהיל של עוד 3 מיליארד ש"ח שייכנסו עוד שנתיים לקופת המדינה מאותם 300 אלף כלי רכב שיעלו רק השנה לכביש. כעת תכפילו נתון זה במספר המכוניות שכבר נעות על הכביש ונדרשות לחדש רישיון בכל שנה ותבינו איזו מחלבת כספים מנהלת כאן המדינה על הגב המצומק של הציבור ששקוע עד מעל לראשו בהלוואות לרכישת רכב חדש, או בתשלומי ליסינג לרכב חדש שהוא קנה וכל זאת במסגרת "מירוץ החימוש" לקניית רכב חדש כדי להוציא לשכן את העיניים וכדי לעמוד בפקק עם סמל סטאטוס חדש ונוצץ, עם ניילונים על המושבים (כן. כן. ידעתם שיש לקוחות שמבקשים שכאשר הרכב יימסר להם באתר היבואן, שלא יסירו להם את הניילון מהמושבים?).

והשוד המפואר הזה עובד כשיטה כבר עשרות רבות של שנים. עוד מימי בן גוריון שבה החליטו קברניטי המדינה הסוציאליסטים שמכונית היא "מותרות" ולכן ישולם עליה מכס בגובה של כ-100% משוויה בנמל.  לאחר שמדינת ישראל נכנסה לסחר עם השוק האירופי המשותף ו"הוכרחה" לבטל מיסי יבוא, הפכו מיסי המכס ל"מס קניה" ישראלי כשר למהדרין ואם תעשו חישוב של המכס (כ-5%-7%), מס הקניה (כ-75%) ועל כולם נוספים 17% מע"מ (כמס על מס – שערוריה בפני עצמה) תקבלו 100% ואף יותר, מיסוי כבד על רכב.

אז אם זה נראה לכם כמו שוד לאור היום, במסגרתו המדינה "מעודדת" רכישת מכוניות חדשות ע"י אי הסדרת התחבורה הציבורית ומצד שני מרוויחה משריפת הדלק מעמידה בפקקים, ע"י אי הוספת לפחות 2000-3000 ק"מ של כבישים חדשים בשנה, אז אתם צודקים.  המדינה שודדת אתכם, סוחטת אתכם וחולבת אתכם ואתם הולכים לזה מרצונכם, כצאן המובל לטבח.



***********

2017-04-26T14:06:15+00:00