אוטו-תל; בגללם מכרתי את המכונית

Home/דעה אישית, עמוד הבית, רכב/אוטו-תל; בגללם מכרתי את המכונית

רון אקרמן – Ron Akerman

אני כועס. כועס ועצבני. והכל בגלל אישה אחת שלא מבינה כלום ברכב ותחבורה וכנראה גם לא ממש מבינה בדברים אחרים.

לפני כחודש ראיתי ראיון בטלויזיה ובמסגרתה עלתה לשידור "עיתונאית" בשם מירב מורן שהתלהמה ודיברה בגנות מיזם "אוטו-תל" של עיריית תל אביב. אותה גב' מורן, קוראת לעצמה "כתבת תחבורה" של אחד מהעיתונים הכלכליים בישראל, היא אישה נרגנת, מעצבנת וממש ממש לא מבינה דבר וחצי דבר ברכב ותחבורה. איך אני קובע שהיא לא מבינה דבר וחצי דבר? כי ראיתי אותה במסיבת עיתונאי רכב ותחבורה שנערכה באחד ממשרדי יחסי הציבור הגדולים בארץ. התזות שלה והשאלות המטופשות ששאלה גרמו לכל כתבי הרכב לנוע בחוסר נוחות בכיסאות שלהם, להסתכל אחד אל השני ולעשות פרצופים של "מי זו החייזרית הזו? ומה השאלות הטיפשיות האלה?".  את אותו מופע אימים שלה, עשתה מירב מורן בטלויזיה בעימות שנערך בינה לבין גיל לייזר מנכ"ל אוטו-תל. מעבר לחוסר ההבנה המשווע שלה בתחבורה בכלל ובתחבורה שיתופית בפרט, הציגה אותה גברת מופע אימים של חוסר חינוך וחוסר תרבות שיחה מול גיל לייזר. בזמן שהיא שטחה את טיעוניה הטיפשיים נגד מיזם אוטו-תל – טיעונים שכמו נלקחו מדף מסרים שהועבר לה ע"י איזה אירגון "ירוק" או איזה שהוא בעל אינטרס, גיל לייזר ישב והקשיב מבלי להפריע לה. ברגע שמגישת מהדורת החדשות פנתה אליו לקבל את תגובתו, לא הניחה לו מורן להוציא יותר משתי מילים מהפה מבלי שקפצה בצריחות והמשיכה לדקלם משפטים מטופשים וסיסמאות נבובות שאין להן אחיזה במציאות. מגישת החדשות ביקשה ממנה להירגע ולהניח לגיל לייזר לדבר. מורן אמרה "בסדר" ואז בדיוק במילה השניה שאמר לייזר, היא שוב זינקה כמו חיה פצועה וזרקה לאויר את אותן הססמאות מהסבב הקודם.  הפארסה הזו נמשכה כמעט 5 דקות תמימות, 5 דקות שהעלו בי כעס רב על תרבות השיחה הקלולקת של האישה הזו, על כך שמביאים לאולפן אישה טיפשה וחסרת הבנה ועל כך, שהמסר האמיתי והנכון מאחורי מיזם "אוטו-תל", לא עבר, בגלל חוסר חינוך של מישהי שמתחזה לכתבת או עיתונאית. האמת? השאלה היחידה שנותרה לי בסוף ה"עימות" הזה, היתה "האם מירב מורן לקחה הבוקר את הכדור הנכון?"

אותה אישה נוראית התלוננה מרות על כך שמאות מקומות חניה "נגזלו" מתושבי ת"א בעבור מיזם אוטו-תל. "ניגזלו" גברת מורן? "ניגזלו?" אין לי ספק שאת אוהבת לבקר במנהטן, ניו-יורק. מתי היית שם לאחרונה?  ראית מה הולך שם עם חניות? יותר ממחצית תושבי מנהטן ויתרו על מכונית בכלל. את זה את יודעת??? אבל בואי נחזור רגע לעובדות. את יודעת כמה "מאות מקומות חניה" נגזלו מתושבי ת"א?? אני אעזור לך – 520 בדיוק. כי זו כמות החניות שנדרשת ל-260 מכוניות שמופעלות כיום ע"י אוטו-תל.  אני אומר לך מה יקרה עם  520 מקומות החניה שיתפנו – אותם צעירים שבאים לגור בדירה שכורה בת"א ומגיעים מהפריפריה, מוציאים מדבקת תושב לגרוטאה שקנו ב-1500 ש"ח ושמוציאה עשן יותר מכל 260 המכוניות של אוטותל יחד, הם מגיעים איתה ביום ראשון לתל אביב, תופסים חניה ולא מזיזים את הרכב מהחניה במשך שבועות, רק כדי שבפעם הבאה שהם נוסעים לבית אמא ואבא, תהיה להם גרוטאה מעשנת שתיקח אותך למושב חרצופית בגליל המערבי. מקומות החניה שנתפסו עבור מיזם אוטו-תל לא שינו במאום את בעיית החניה בעיר, בעיה שנובעת מעצם העובדה שמרבית הבניינים בצפון הישן ובמרכז העיר נבנו בשנות ה-40', ה-50' וה-60', ללא מקומות חניה מתחת לבניינים וכיום בכל בניין כזה יש לפחות 10 דירות בכניסה אחת ובכל דירה כזו יש לפחות 2 מכוניות לבני הבית. זו הבעיה הגדולה של החניה בעיר.  את יצאת והשתלחת במיזם הרכב השיתופי של "אוטו-תל" אבל אני לא רואה שאת פוצה פה על האשם המרכזי בהצפת המדינה במכוניות והזניית עולם הרכב – חברות הליסינג. הם הכתובת האמיתית לצרחות שלך ולהתלהמות משולחת הרסן שלך בכל דבר שיש לו גלגלים. למה אינך יוצאת נגד חוסר התרבות וההתנהגות הביריונית של נהגי ישראל?  במקום זה את יוצאת למסע צלב נגד מיזם מצויין וחיובי?

זה לקח לי עוד כמה שבועות להתבשל והחלטתי לכתוב את המאמר הבא.

יש לי רישיון נהיגה מגיל 17.5. קיבלתי אותו אי-שם בשנת 1979 ומאז, כמעט תמיד נהגתי על מכונית של אבא או שהיתה בבעלותי מכונית. הכל השתנה לפתע, לפני 3 חודשים ודווקא אחרי שקניתי מכונית חדשה לגמרי מהיבואן.  טוב, אז בואו נחזור לאחור, כמעט שנה, לחודש ספטמבר 2017. בבעלותי מכונית מנהלים גדולה, מפוארת ומפנקת, מודל 2013. לפתע זה היכה בי – הפאר והפינוק הזה גובים ממני מחיר יקר בדלק, בנסיעות עירוניות. אז כמו אזרח טוב שעושה חשבון לכסף ואיכות הסביבה, החלטתי לעבור לרכב חדש, בעל נפח מנוע קטן בהרבה – 1400 סמ"ק טורבו, בעל 153 כ"ס "בלבד" – חלש ב-110 כ"ס מפאר המנהלים שלי, אבל צורך כ-50% פחות דלק. בספטמבר 2017 קיבלתי את הרכב החדש עם אפס קילומטרים על מד האוץ והתחלתי להשתמש בו.     בכל אותו הזמן, כבעל בלוג בנושא החיים הטובים ומכוניות, נחשפתי למיזמי התחבורה השיתופית השונים כמו UBER שבו אפילו התנסיתי באופן אישי כנוסע וכנהג, מיזם האופניים השיתופיים "תל-אופן" ובהמשך שמעתי וראיתי את מיזם "אוטו-תל" ומיזם קאר2גו" לשימוש שיתופי ברכב ע"פ הזמן הנדרש לשימוש בו.  כמובן שלא השתמשתי באף אחד משירותים אלה, כי היתה בבעלותי מכונית חדשה ונוצצת ששמשה אותי ופינקה אותי. ואז, יום אחד, סתם ככה החלטתי לנסות את מיזם אוטו-תל. תשאלו למה?   סתם ככה כי המכוניות האלה חונות בשכונה שלי וכאילו קראו לי "בוא, תנסה ואח"כ תחליט". אז החלטתי לנסות

נרשמתי בתהליך הרשמה קצר, ולאחר יום או יומיים ביצעתי את נסיעת ההתרשמות הראשונה

הלם השיתוף

פתחתי את האפליקציה, ראיתי שיש מכונית אוטו-תל במרחק של 170 מ' מהבית שלי, לחצתי על אופציית שמירת הרכב

ויצאתי לדרכי תוך שאני עובר ליד מכוניתי החדשה והמבריקה שעמדה לה בחניה וקצת נעלבה מכך שהעדפתי קוריאנית משומשת, ע"פ אמריקאית צעירה ויפת חמוקיים. התנעתי את ה- i10 הירוקה-לבנה ויצאתי לנסיעה של 10 דקות לכיוון המקום אליו הייתי צריך להגיע. ממש במרחק של 50 מטרים מנקודת היעד שלי היתה חניה של אוטו-תל שהיתה תפוסה בשתי מכוניות אוטו-תל ולא יכול הייתי להחנות שם את המכונית. לאחר עוד כמה דקות של חיפושים (דקות שעלו לי כסף כמובן) מצאתי חניה "כחול-לבן" של עיריית ת"א, חניתי את הרכב והלכתי ליעד שלי. בדרך התקשרתי למוקד אוטו-תל להתלונן שהנסיעה עצמה לקחה 10 דקות לגיטימיות, אבל חיפוש החניה לקח עוד כמעט 10 דקות לא לגיטמיות בכלל. המוקדן שענה לי בנימוס רב, אמר "כן, אני רואה היכן חנית את הרכב, אין בעיה, אנחנו נקזז לך את דקות החיפוש של החניה מהחשבון. . חשוב לציין שהיעד אליו נסעתי סובל מבעיות חניה קשות וכל חניון באיזור עולה מינימום 25 ש"ח לחניה.

הנסיעה היתה נעימה מאד, המזגן ברכב צינן את החום הנוראי שהיה בחוץ ו….זהו, בערך.

חזרתי הביתה ולפתע הגלגלים בראש התחילו לעבוד; "רגע", אמרתי לעצמי, "על הרכב החדש לקחתי הלוואה, לרכב החדש שלי, יש ביטוח חובה וביטוח מקיף, לרכב החדש שלי יש ירידת ערך מטורפת בכל יום ואני ממלא דלק ברכב החדש שלי בשווי של לפחות 400-500 ש"ח לחודש. הכל הכל יחד, יוצא 3000 ש"ח טבין ןתקילין, לחודש! כן לחודש!!!  מה, אני מטורף?"  וזה עדיין מבלי לחשב את עלויות החניונים בכל מקום.   שלא לדבר על הפעמיים שטעיתי בניווט ונסעתי על נתיב תחבורה ציבורית, בטעות ופעמיים נקנסתי ב-500 ש"ח, על נסיעה כזו. הנה, עוד 1000 ש"ח נכנסו לעלות המכונית הפרטית שלי.

בחודש יוני 2018, פרסמתי מודעה למכירת המכונית החדשה שלי ומכרתי אותה תוך שבוע וחצי.

מאז אני מתנייד אך ורק באוטובוסים, רכבת ו…אוטו-תל.  תקשיבו, בגיל 57 גיליתי עולם.  זה פשוט לא ייאמן. אתן לכם דוגמא מדהימה של "עולם אוטו-תל";  אני גר בצפון ת"א והייתי צריך להגיע לפגישה במגדל משרדים מפואר בדרך יגאל אלון, לא רחוק מהיכל הספורט ביד אליהו. לקחתי מהשכונה שלי רכב של אוטו-תל ולאחר נסיעה של כ-10 דק' הגעתי ליעד, כשאני מחנה את הרכב בחניית אוטו-תל במרחק 70 מ' ממקום הפגישה שלי. שעון הזמן של אוטו-תל נעצר מייד עם כיבוי הרכב. יצאתי לפגישה של כשעה וחצי ובסיומה אפליקציית אוטו-תל סיפרה לי שבדיוק באותו מקום חניה מחכה לי בדיוק המכונית איתה הגעתי שעה וחצי קודם. כמובן שהזמנתי את הרכב, נכנסתי אליו התנעתי ויצאתי לכיוון הבית. שתי הנסיעות יחד עלו לי כמעט 27 ש"ח. כעת, אם אקח בחשבון שבאיזור אין חניית כחול-לבן כלל, ז"א יש אבל כולם תפוסות כל היום בגלל כל המשרדים באיזור, הרי שרק חניה היתה עולה לי לפחות 30 ש"ח (שעה וחצי, כי הרי אחרי שעה מתחילים לגבות עוד 5 ש"ח לכל רבע שעה), בהינתן עלויות הביטוח של הרכב, הדלק והתשלום על המכונית עצמה, הרי שברכב הפרטי שלי הנסיעה היתה עולה יותר. ללא ספק.

לדעתי, מיזם "אוטו-תל" הוא לא פחות מגאוני והשקר של המתחזה לעיתונאית מירב מורן שבו הציגה נתון הזוי של 600 משתמשים בלבד במיזם אוטו-תל, כטיעון מטופש לחיסול המיזם רק מכעיס אותי יותר ויותר.

הנתון של 7,000 מנויים רשומים על אוטו-תל ומאות המכוניות הפזורות בעיר, מציג עובדות אחרות לחלוטין. העובדה שבכל רגע נתון תיתקלו ברחבי העיר ברכב אוטו-תל בתנועה, יחד עם העובדה שחניות אוטו-תל היעודיות ריקות במהלך היום, מוכיחות שמישהו, בעצם הרבה מישהו, משתמש ברכב הזה.  אז נכון שברגע נתון רק 260 או  איש יכולים להשתמש בו-זמנית במיזם, כי זו כמות המכוניות שיש כרגע בת"א. ונכון שיש כנראה כמה מאות שמשתמשים במיזם בכבדות. כל אלה לא מוכיחים כי רק 600 איש עושים שימוש במיזם אוטו-תל.

מיזם אוטו-תל מונה היום 260 מכוניות מסוג יונדאי i10 והנה עוד עובדה שגברת מורן לא יודעת להתמודד עימה; 520 מקומות חניה ש"נגזלו" מתושבי ת"א, זה מה שיעשה את ההבדל?  תתבגרי כבר.

הטיעון המטופש ביותר של גב' מירב מורן היה שהמיזם הזה לא מוריד מכוניות מהכביש, אלא מוסיף מכוניות לכביש. אז יש לי חדשות בשבילך גב'  "כתבת תחבורה" מדופלמת – את הרכב שלי המיזם הזה הוריד מהכביש, או לפחות ממצבת כלי הרכב של ת"א, כי הקונה שלי הגיע מעיר אחרת לגמרי. ואם אני מסתפק כעת במכונית אחת בתא המשפחתי שלי, במקום שתי מכוניות, אני יכול להישבע שיש עוד משפחות שהחליטו כך. אגב, לעניות דעתי מיזם אוטו-תל משלים באופן מדהים את נושא התחבורה הציבורית (אוטובוסים) ובהחלט חוסך בעלויות המאד יקרות של מוניות שבהן יוכלו להשתמש מי שיכולים להרשות לעצמן נסיעה של 50 ש"ח שבאוטו-תל תעלה בקושי 20 ש"ח. ואני אחדש לך עוד דבר, גברת מורן, בחיסכון בכסף יש לא פחות "ידידותיות לסביבה" מאשר בחיסכון במזהמים. לפחות אצל מי שכסף אצלו לא בא ממש בקלות ויכול לשבת בבתי קפה ולשחק אותה "ירוק" ומחבק עצים.

עידן האפליקציות

היום אני מאוהב באפליקציות התחבורה השיתופית והציבורית למינהן.  בסמארטפון שלי יש את אפליקציית מוביט לתחבורה ציבורית, אפליקציית ווייז לניווט שיתופי ולקאר-פול, אפליקציית רכבת ישראל וכמובן אפליקציית "אוטו-תל" שמשלימה את כל זה.  אז נכון שהתחבורה הציבורית בת"א היא כאותית משהו ונכון שאין לנו עדיין רכב תחתית אמיתית ונכון שהרכבת הקלה תושלם רק עוד 5-7 שנים, אבל השילוב הזה של אופניים שיתופיים, רכב שיתופי פנים-עירוני, אוטובוסים ורכבת, מאפשר לי להגיע כמעט לכל מקום בת"א, למקומות רבים מחוץ לת"א ולהשתמש ברכב אחד בלבד במשפחה, וזאת בעלויות נמוכות בהרבה יותר מ-50% מהעלויות הקודמות שלי.

אני לא יודע איזה אפליקציות יש לגברת מורן בנייד שלה, אבל מאז מכרתי את המכונית שלי והתמכרתי למיזם אוטו-תל ונסיעה באוטובוסים, אני מרשה לעצמי לומר שאני הרבה יותר "ירוק" ממנה ובטח שיש לי תרבות שיחה הרבה יותר טובה משלה, כי אני, לפחות, מאפשר לבני שיחי להשמיע את טיעוניהם ואינני מתפרץ בחוצפה ובהתלהמות בצרחות וסיסמאות לתוך דבריהם.

אה, כן, יש לי תלונה אחת למיזם אוטו-תל; תוסיפו בבקשה עוד מכוניות בעוד מקומות. ו….כן, אני מרשה לכם "לגזול" עוד 100 מקומות חניה בת"א. זה לא מה שיעשה את ההבדל.

 

2018-08-17T08:58:53+00:00